Joker bryter samarbeidet med Foodora etter dagligvaresatsing

Joker roste samarbeidet med Foodora opp i skyene, men én dag etter E24 stilte spørsmål om samarbeidet i lys av Foodoras egen dagligvaresatsing, var avtalen terminert.

FOODORA-BUTIKK: Plattformen åpner i disse dager egne dagligvarelagre rundt omkring i Oslo. Her fra lageret på Ila i hovedstaden. Snart vil Foodora lansere lagre rundt omkring i andre norske byer også.

Ole Berg-Rusten / NTB
  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

Forrige uke lanserte Foodora sin egen dagligvaresatsing, og Oslo-borgere kan nå kjøpe dagligvarer av sykkelbudene som så langt har levert restaurantmat.

I løpet av året vil dagligvaresatsingen lanseres i flere norske byer.

Samtidig som Foodora starter sin egen matbutikk i appen, har selskapet hatt et årelangt samarbeid med Norgesgruppen-kjeden Joker, og har levert fra nærbutikken i både Oslo og Trondheim.

Foodora opplyste til E24 tirsdag at samarbeidet med Joker var avklart flere måneder på forhånd, og at man så for seg et godt samarbeid fremover.

Det at man hadde to ulike dagligvareforretninger i én og samme app ble sett på skepsis av NHH-professor Tore Steen, og mente det ikke ville gå i lengden.

Og det fikk Steen rett i, for dagen etter at Foodora lanserte dagligvaresatsingen trakk Joker seg fra samarbeidet.

– Ja, bekrefter at vi har valgt å gå ut av avtalen med Foodora, skrev Ole Christian Solberg Fjeldheim, toppsjef i Kjøpmannshuset som driver Joker-kjeden, i en SMS til E24.

Les også

Foodora starter med dagligvarer på nett: – Sikkert mange som tror det ikke vil gå

Roste samarbeidet

Fjeldheim ønsket ikke å kommentere ytterligere om hvorfor selskapet plutselig valgte å gå ut av samarbeidet, men det er bare få måneder siden Joker roste Foodora-samarbeidet opp i skyene.

– Sammen med Foodora får vi til å levere et begrenset sortiment hjem i løpet av veldig kort tid, og det passer perfekt som et alternativ til å selv løpe til butikken når man mangler noe. Med dette samarbeidet kan kundene våre selv velge om de vil handle i butikk, på joker.no eller i Foodora sin app, uttalte marked- og konseptsjef for Joker, Roy Hval til Adressa i midten av november.

Foodora har likevel fremdeles en link til Norgesgruppen, da varene som selges i deres egen dagligvarebutikk kjøpes fra Asko, konsernets grossistgigant. Randers opplyser at forholdet til Asko er veldig bra.

Les også

De små, trange butikkene er taperne under coronakrisen

FOODORA-BUTIKK: Slik ser Foodoras butikk ut fra innsiden.

Ole Berg-Rusten / NTB

Foodora vil ha Joker tilbake

Foodora-sjef Carl August Randers er ordknapp om hvorfor Joker ut av det blå terminerte avtalen med Foodora til tross for at man hadde informert kjeden om dagligvaresatsingen på forhånd.

– Vi har alltid hatt god kommunikasjon med Joker, og nå er det noen uenigheter, men vi håper å få dem tilbake som partner. Vi mener at Foodoras dagligvarebutikk og Joker dekker forskjellige behov og lever fint sammen.

Foodora har etablert et eget selskap for dagligvaresatsingen.

– Men er dere åpne for at andre nærbutikker også kommer på plattformen?

– Ja, vi er en plattform, og ønsker så mange aktører som mulig tilgjengelig for kundene.

– Og dere har fremdeles planer om å levere dagligvarer i hele Norge?

– Ja, den ambisjonen er det ingen endringer på.

Les også

Kundene strømmer til dagligvarebutikkene på nett

BUD: For at Foodora skal kunne levere dagligvare på 30 minutter, bruker budene ofte bil, og ikke bare sykkel.

Ole Berg-Rusten / NTB
Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Coronaviruset
  3. Fornøyelsespark
  4. Foodora

Flere artikler