XXL-sjefen om nedstengingskvartalet: – En berg-og-dal-bane

Starten på året var preget av stengte butikker i flere land. Nå satser XXL-sjef Pål Wibe på en «staycation»-sommer, og øker innkjøpene med flere hundre millioner kroner.

Pål Wibe ble hentet til XXL for å rydde opp, og har styrt XXL gjennom coronakrisen. Nå leverer de høy omsetning, til tross for nedstengingen av flere av butikkene.
  • Pål A. Solheimsnes
Publisert: Publisert:

– Dette har vært et berg-og-dalbane-kvartal, sier administrerende direktør i XXL, Pål Wibe, til E24.

– Det er nesten vanskelig å holde tritt med endringene, men totalt sett har vi sett en enorm resultatforbedring, så vi er veldig fornøyde.

Fredag leverte XXL resultat for første kvartal, der de kunne vise til omsetning på 2,2 milliarder kroner, til tross for at svært mange av butikkene deres var stengt ned i kvartalet.

I Norge gikk omsetningen opp med syv prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, selv om nedstengingen av deler av Norge førte til at mange av XXLs norske butikker måtte stenge tidligere i år.

Les på E24+

Det er nå du bør kjøpe, hvis du tror på en ny supersommer for XXL

Fremdeles er mange av butikkene stengt, men på mandag åpner flere, og da er det bare seks stengte butikker igjen i Norge, sier Wibe.

– Det mest krevende dette kvartalet har vært at mange kolleger har vært uten jobb. Det er aldri gøy. Vi har prøvd å få sysselsatt dem på andre måter. Men vi har ikke klart å holde alle i arbeid, så det har vært 700 kollegaer i Norge og noen hundre i Østerrike som har vært permittert.

– Skulle du ønske nedstengingingstiltakene hadde blitt løst på en annen måte som kunne gjort det enklere for XXL og andre i bransjen?

– Vi overlater til myndighetene å håndtere pandemien. Vi har stor respekt for at det er krevende å håndtere. Vi må bare prøve å optimere slik at vi er tilstede for kundene der de er til enhver tid. Men det er krevende når det drar ut så langt i tid, og det er en stor belastning for de ansatte.

Satser millioner på hjemme-sommer

XXL har redusert varelageret betydelig i løpet av det siste året, men nå gjør de seg klare til å trykke på gasspedalen igjen.

Sportskjempen trapper opp innkjøpene i april og mai, og satser både på en gjenåpning av samfunnet og på at mange nordmenn vil bli værende i Norge i den kommende sommeren.

– Vi er forberedt på en «staycation»-sommer, og vi har kjøpt inn mer varer enn noen gang, sier Wibe.

Allerede i januar besluttet de å begynne å planlegge for en sommer der folk flest ferierer innenlands.

Les også

Da Norge stengte ned – igjen

– Vi har gitt innkjøperne våre flere hundre millioner kroner mer i rammer enn i fjor. I fjor gikk vi tom mot slutten av sommeren. Det skal vi ikke gjøre i år.

– Dette er budsjettene, men vet dere at dere vil få alle disse varene?

– Vi vet ikke det, og vi ser at covid-situasjonen påvirker enkelte varegrupper veldig - særlig sykkel. Men det er noe innkjøperne våre bruker mye tid på, å følge opp vareleveringene og snu seg rundt om det blir problemer.

Forsyningen av sykler fra Asia var allerede påvirket av corona, men ble ytterligere forverret av at container-skipet «Ever Given» ble stående på tvers i Suez-kanalen i slutten av mars. Dette forsinket vareleveransen mellom Europa og Asia i flere dager.

Wibe sier at de ikke går «all-in» på innkjøpene før sommeren.

– Vi har muligheten til å skyve på noen bestillinger eller kansellere dem om det viser seg at vi har kjøpt for mye.

Det var Altor-topp Hugo Maurstad som hentet Pål Wibe til XXL for å rydde opp.

Netthandelens kvartal

Æren for at omsetningen økte i januar samenlignet med i fjor, legger Wibe på at XXL klarte å kompensere med økt netthandel.

I første kvartal sto nettsalget for hele 26 prosent av omsetningen for XXL. I noen uker i Norge utgjorde netthandelen mer enn halvparten av salget. Men uten nedstengingen ville resultatet vært bedre, tror Wibe.

– Selv om vi klarer å kompensere overraskende mye på netthandelen, klarer vi det jo ikke fullt ut når så mange varehus er stengt. Når vi åpner varehusene igjen ser vi at vi får en liten boom i salget. Kundene vil av den ene eller andre grunnen handle fysisk.

Rene netthandelaktører har hatt et ellevilt år siden coronanedstengingen. Nettbutikken Fjellsport solgte utstyr for 700 millioner kroner i 2020, og Milrab vurderer børsnotering etter et fantastisk år.

Men Wibe vil ikke si at nettaktørene har blitt deres nye store konkurrenter.

– Vi rangerer ikke konkurrentene, vi har fokus på oss selv. Vi har mye vi skal bli bedre på, og vi har fokus på hvordan vi kan bli enda bedre blant annet på brukeropplevelsen, sier Wibe

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Pål Wibe
  2. XXL

Flere artikler

  1. Netthopp for Biltema i mars: Mangedoblet til 72 millioner

  2. Netthandelen reddet XXL: Sto for en fjerdedel av salget under nedstengingen

  3. E24-podden: XXL, netthandel og brukte telt

  4. Børsselskapene venter på gjenåpning i Oslo: – Vi er selvfølgelig spente

  5. Massivt klikk og hent-trykk i påsken: Ventetiden øker for kundene