Utleiere blør penger for feilparkerte elsykler

Henslengte elsparkesykler har kostet utleierne 3,7 millioner kroner i bøter. Nå har bransjen klaget på én av fem inntauinger i Oslo.

Mange av byens elsparkesykler står feilparkert. Selskapene som eier de feilparkerte syklene blir nå bøtelagt av Oslo kommune.
Elsparkesykkel-racet
  • NTB
Publisert:

I alt har 2.310 feilparkerte elsparkesykler endt opp på Bymiljøetatens inntauingstomt på Ulven siden 19. april. Utleieaktørene må betale 1.590 kroner per elsparkesykkel som blir tauet inn, melder Avisa Oslo.

Utleieaktørene har klaget på 485 av inntauingene, som hver og en må behandles av kommunens jurister som egne klagesaker.

Hittil har de ulike aktørene måttet punge ut med snaut 3,7 millioner kroner i gebyr, eller nær 250.000 kroner i uken, for feilparkeringer.

– Alle utleieaktørene er representert blant de inntauede, skriver pressevakt i Bymiljøetaten, Line Holand, til Avisa Oslo.

Det florerer av sparkesykler i Oslos gater.

Regulering

Men det er ikke bare feilparkeringer sparesykkelselskapene må forholde seg til om dagen.

I midten av juli vedtok Oslo-byrådet at de om lag 25.000 elsparkesyklene i Oslo skal reduseres til 8.000 – likt fordelt mellom alle aktører med tillatelse.

Med dagens antall aktører blir det et sted mellom 600 og 700 elsparkesykler per bedrift, anslår aktørene. For de aller største selskapene kan det i første omgang medføre en nedskalering på nærmere 80–90 prosent.

En av elsparkesykkelselskapene, Tier, anslår at det kan bety at 500 arbeidsplasser forsvinner.

Aktørene har flere ganger tidligere fremhevet at reguleringen kan være i strid med EØS-lovgivning, men ingen av dem har så langt bekreftet at de vil gå til rettslige skritt mot Oslo kommune.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elsparkesykkel-racet
  2. Elsparkesykkel
  3. Oslo kommune

Flere artikler

  1. Sparkesykkel-aktører raser etter nye innstramminger: – Dette straffer alle

  2. Nå er Bergen på sparkesykkeltoppen i Europa

  3. Voi uenig i maksgrense: Ber brukerne si sin mening

  4. Oslo kan bli full av elsparkesykler som ikke kan brukes

  5. Konkurransetilsynet kritisk til Oslos sparkesykkelregler