Forbrukertilsynet gjentar krav om stenging av ulovlig dyre kundenumre

Kjente selskaper som Apple, Samsung, Zalando og Specsavers er på listen som Forbrukertilsynet ber om å slutte med ulovlig dyre kundenumre. 

FIKK BESKJED: Zalando er en av 28 virksomheter som har fått beskjed om å slutte å ha dyre kundenumre.

Foto: Hannibal Hanschke Reuters
  • NTB
Publisert:

På nytt har Forbrukertilsynet, tidligere Forbrukerombudet, sendt brev til flere selskaper de mener bryter loven. En avgjørelse i EU-domstolen i fjor slo fast at det var ulovlig å henvise kunder til dyre spesialnumre for å kontakte kundeservice. I november ble 80 selskaper kontaktet med anmodning om å kutte ut praksisen, men fremdeles er det mange krever kundene for mange penger når de behøver oppfølging etter kjøp.

Lørdag skriver tilsynet at 28 virksomheter har fått beskjed om å slutte. Dette dreier seg blant annet om Apple, Samsung, PayPal, Zalando, British Airways, WizzAir, DHL og Specsavers.

– De som allerede er kunder skal få et tydelig tilbud om å ringe til vanlig takst, skriver direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth lørdag.

Loven som forbyr slike numre gjelder for alle aktører som markedsfører seg mot norske forbrukere uansett hvor de er i Europa.

– Folk skal ikke betale i dyre dommer for service de har krav på. Vi vil sørge for at forbrukernes rettigheter ivaretas og kommer til å følge nøye med i tiden fremover.

Les også

Klagehopp på telefonsalg

Les også

Vil straffe bedrifter som har dyre numre

Les også

Forbrukerombudet mener bokklubber bryter loven

Her kan du lese mer om

  1. Apple
  2. Zalando
  3. Forbrukerombudet
  4. Samsung

Flere artikler

  1. Forbrukertilsynet slår ned mot kredittkreklame

  2. Sats avviser lovbrudd, men stopper å ta betalt for digitalt medlemskap

  3. Forbrukerrådet: Mulig å omgå kontant-kravet

  4. Annonsørinnhold

  5. Norges Bank reagerer på Elkjøps kontantløse plan

  6. Betalt innhold

    Slik ble optikk en pengemaskin i norsk handel