En perfekt storm: Advarer mot fire motvinder for handelsnæringen

Sjeføkonom i NHO advarer om spesielt fire motvinder for handelsnæringen i 2019 og årene fremover, og mener en av nøklene vil være å få de eldre til å åpne lommeboken. 

UTFORDRINGER FORUT: NHOs sjeføkonom Øystein Dørum sier medvinden i forbruksveksten er snudd til motvind for norsk varehandel. Han kaller det et «utfordrende fremtidsbilde».

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:,

– Det er ingen veldig frisk vekst som kommer, og de plansjene jeg nå viser gjør at jeg kanskje ikke blir invitert tilbake neste år, spøkte NHOs sjeføkonom Øystein Dørum da han denne uken holdt en presentasjon i Oslo Handelsstandsforening med tittelen «Hvor blir det av forbruksveksten?».

For en økt nett- og grensehandel, samt et nytt og annerledes handlemønster preget handelsbransjen gjennom 2018, noe som førte til rekordhøye konkurstall. Økningen for detaljhandelen var på 5,9 prosent, og for hotell og restaurantbransjen var veksten på 11,7 prosent.

Dørums plansjer viser at rentehevinger fremover kommer til å jekke ned norsk kjøpekraft én renteheving av gangen, og verst går det utover de unges evne til å handle. Befolkningsveksten kommer stort sett til å være de over 65 år, som tilfeldigvis er de som bruker minst penger.

Les på E24+ (for abonnenter)

Fra Jaguar til Apple: Mørke skyer brer seg over stadig flere markeder

Sjeføkonomen sier seg enig i at det tabloide bildet av situasjonen ser ut som en perfekt storm som nærmer seg varehandelen.

– Den svært høye veksten vi hadde store deler av 2000-tallet vil vi ikke komme tilbake til, sier Dørum til E24.

Ingen kjøpekraft for de unge

NHOs sjeføkonom trekker frem ulike årsaker til at handelsbransjen risikerer å se langt etter forbruksvekst.

  • Motvind én: Norge har en av Europas høyeste gjeldsgrader, som gjør oss sårbare. De unge har mest gjeld, som i tur vil spise opp reallønnsveksten til de mellom 25 og 34 år de neste årene ettersom Norges Bank planlegger flere planlagte rentehevinger.

Dørum sier at for hver «kvarting», det vil si 0,25 prosentpoeng Norges Bank setter opp renten, faller kjøpekraften med en «kvarting». Regjeringen har på sin side varslet en

reallønnsvekst på 1,75 prosent.

  • Motvind to: Den norske befolkningen blir eldre, og i løpet av de neste ti årene vil 65 prosent av befolkningsveksten være blant de over 65 år. Det som gjør dette verre for handelsbransjen, er at statistikk viser at jo eldre befolkningen blir, desto mindre penger bruker man.

– Det handler om å kapre de gamle, og det handler om å kapre tjenestekundene, sier Dørum, som understreker at han ikke er handelsøkonom, men at statistikken ikke gjør det vanskelig å se hvor de store mulighetene finnes.

  • Motvind tre: Internett fortsetter å spise opp andeler av markedet for handelsbransjen og vil fortsette å øke inn i fremtiden.

Tall fra NHO og SSB viser at rundt fem prosent av omsetningen fra detaljhandelen, det vil si 500 milliarder kroner, er netthandel. Alt tyder på at dette vil fortsette å stige kraftig de neste årene.

  • Motvind fire: De siste årene viser et en betydelig endring i forbruksmønsteret, hvor tjenestekonsumet i 2014 gikk forbi varekonsumet, og har de siste årene vokst langt fortere enn varehandelen. Her vil enkelte i handelsbransjen være vinnere og andre være tapere.

NHO peker på at teletjenester, reiser og kultur er «vinnerne»

Jokeren – strømprisen

Man hadde forventet en langt høyere kjøpekraft i 2018, enn hva man faktisk fikk forklarer Dørum.

– Lønnsoppgjøret for 2018 pekte mot en reallønnsøkning på 0,8 prosent i fjor. Men økte strømpriser spiste opp mye av dette. Den nominelle lønnsveksten ser ut til å bli om lag som tidligere anslått, men med en konsumprisvekst på 2,7 prosent endte trolig reallønnsveksten i fjor rundt 0,1 prosent, sier sjeføkonomen.

Det ser imidlertid lysere ut for strømprisene denne vinteren, noe varehandelen kan prise seg lykkelig for, ifølge Virkes sjeføkonom Lars Haartveit.

– Reallønnsveksten ser ut til å bli bedre i 2019, noe som blant annet skyldes at vi ikke vil få en like voldsom vekst i strømprisene som vi gjorde i fjor vinter.

Fjorårets strømsmell kostet varehandelen dyrt, og det ble anslått at den kostet de norske forbrukerne fem milliarder ekstra i strømregninger. Rundt halvparten av denne summen rammer handelsbransjen, anslår Virke.

Optimistisk

I Oslo Handelsstandsforening tar de fremtidsutsiktene med slående ro, og leder Bjørn Næss kaller seg selv for en «avmålt optimist».

– Det er ikke så svartmalt som Dørum presenterer det, og så gjør jo Oslo det bedre enn resten av Norge. Jeg er ikke pessimist, og det opplever jeg ikke at medlemmene våre er heller, sier Næss som bedyrer at Dørum gjerne blir invitert tilbake til tross for dystre fremtidsutsikter.

Også Dørum mener noen av motvindene ikke vil slå like hardt innover Oslo, og andre norske storbyer, som i resten av landet.

Spesielt aldringen av befolkningen påvirker storbyene mindre.

– Det er ikke like dramatisk i Oslo som i resten av landet, og spesielt på bygdene, sier Dørum.

I en tidligere utgave av denne saken stod det at 65 prosent av befolkningen vil være 65 år og eldre i løpet av de neste ti årene. Det riktige er at 65 prosent av befolkningsveksten vil være blant de over 65.

Les også

Nye eiere legger ned 25 Enklere Liv-butikker

Les også

Nordisk netthandel vokser mest i verden

Les også

Ikea starter gjenbruksbutikk – kjøper tilbake gamle møbler