Det Nye Norge

Kunnskapsministeren: – Vi må ikke bli for opptatt av utstyr

Torbjørn Røe Isaksen er enig i at vi må sørge for at skolen ruster elevene for en verden i lynrask endring. Hvordan er imidlertid et spørsmål som vanskelig besvares presist. 

ANSVAR: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen tror den norske skolen vil klare seg godt på sikt med de store digitale endringene vi er inne i.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
  • Nina Tuv
Publisert:,

I forrige uke skrev Johan Brand i E24s nye kronikkserie «Det nye Norge» at frykten for det ukjente hemmer både skolens utvikling og det norske samfunnet.

Brand presiserte at det ikke er en debatt om teknologi i skolen vi trenger, men en debatt om rollen til skolen i et teknologidrevet samfunn.

E24 har spurt kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen om hvordan han stiller seg til de strenge påstandene om at skolen ikke oppfyller sin samfunnsrolle til det fulle.

– Det er en god beskrivelse av en verden som endrer seg raskt. Vi må vri diskusjonen bort fra hvilke programvarer man bruker, og heller fokusere på hva slags ballast elevene får med seg til senere i livet, sier Røe Isaksen til E24.

Regjeringen kommer med en digital strategi til høsten som skal adressere temaet. Likevel mener kunnskapsministeren at en slik endring som Brand etterspør er vanskelig å operasjonalisere i praksis.

– Vi er midt i et digitalt skifte, og det preger oss allerede. Vi klarer ikke forberede oss gjennom å tro at vi kan planlegge akkurat hvilken programvare eller hvilket yrke vi kommer til å trenge om 30 år, sier Røe Isaksen.

Les også: Stor teknologioptimisme hos norske arbeidstakere: – Kanskje litt naivt

Må gjennom lærerne

Nøkkelen til god læring går gjennom menneskene som har ansvaret for å nettopp lære bort den nødvendige kunnskap som skal ruste spirende arbeidstakere. Hvis vi skal se endringer, er det nettopp her vi skal begynne, mener kunnskapsministeren.

– Det hjelper ikke å gi et nettbrett til hver elev og tro at det gir digital kompetanse. Lærerne må også kunne det, slik at det ikke bare blir en distraksjon.

Røe Isaksen mener også at et program som «Ungt entreprenørskap», som skolene kan bruke hvis de ønsker det, oppnår mye av det Brand etterlyser.

Samtidig mener han at utgangspunktet må være at skolen henger med i samfunnsendringene.

– Skolen må ligne på samfunnet rundt. Jeg tror skolen i større grad må forberede elevene på et arbeidsliv hvor de ikke kommer til å ha samme jobb hele livet, og hvor de kommer til å måtte fylle på kompetanse i løpet av arbeidslivet, sier Røe Isaksen.

Løsningen er at landets lærere skal ha det som på fint kalles profesjonsfaglig digital kompetanse – de skal vite hvordan man bruker digitale verktøy på en god måte. Men det handler ikke bare om det, presiserer ministeren.

– Det er mye av dette som er viktig, og det blir ikke mindre viktig i en verden i rask utvikling. Men å kunne lese eller regne blir heller ikke mindre viktig fremover. Behovet for kjernekunnskap blir ikke borte, sier Røe Isaksen.

System i endring

Kunnskapsministeren tror vi kommer til å klare å holde tritt med utviklingen. En digresjon antyder også at det digitale skiftet skaper endringer i systemet.

– En av de tingene man ser antydninger til nå, for eksempel i USA, er at det betaler seg å være ekstra flink. Økonomien gir store muligheter, men det gir også utfordringer ved at ikke alle kan være like flinke til å bruke digitale verktøy eller klare seg i en digital økonomi.

– Det man ser er at hvis du for eksempel er eksepsjonelt flink i matematikk, så høster du en større belønning av det i dag enn man gjorde før, sier Røe Isaksen.

– Men vi må fremdeles ruste skolen for nye tider?

– Vi har åpenbart behov for å gjøre mer. Jeg er mest opptatt av at man ikke blir ensporet opptatt av utstyr, avslutter kunnskapsministeren.

Les også

Kronikk Petter Stordalen, Det nye Norge: Nøkkelen til digital omstilling

Les også

Stor teknologioptimisme hos norske arbeidstakere: – Kanskje litt naivt

Les også

Kronikk Det nye Norge, Bjørn Johan Vartdal: – Anvendelse av denne teknologien
vil kunne være helt sentral for Norge

Her kan du lese mer om

  1. Det Nye Norge
  2. Torbjørn Røe Isaksen
  3. Teknologi
  4. Integrering

Flere artikler

  1. Skolen er ikke død, lenge leve skolen!

  2. – Vi er i starten på en omveltning som kommer til å merkes på alle plan i samfunnet

  3. – Kanskje litt naivt

  4. Annonsørinnhold

  5. Glem robotene - dette må du frykte nå

  6. – Vi er nødt til å gjøre enda mer