Slik snakket Funcom opp sin egen flopp

I 11 måneder tydet alle selskapets uttalelser på at spillet «The Secret World» skulle bli en megasuksess. Så ble det helt tyst i to måneder - før Funcom innrømmet at storsatsningen hadde floppet helt. Nå er de siktet for å ha villedet markedet.

SKUFFELSE: Online-spillet «The Secret World» hadde 200.000 betalende brukere ved lansering. Det var langt under forventningene. I spillet har Funcom kreert en mytisk jordklode med hjemsøkte hus, hemmelige samfunn, vampyrkulter og zombieinvasjoner.

  • Kristin Norli
  • Thomas Solberg
  • Ida Hanstad
  • Lasse Lunde
  • Grafikk: Andreas Fosse og Sindre Gulseth
  • Eric B. Utheim
Publisert:,

Økokrim raidet denne uka lokalene til den norske dataspillprodusenten Funcom på Skøyen i Oslo.

Det børsnoterte selskapet er mistenkt for markedsmanipulasjon - det vil si å ha gitt uriktige opplysninger overfor børs og investorer.

Dette skal ha pågått i perioden august 2011 til september 2012 – samme tidsrom der Funcom utviklet, promoterte, lanserte og floppet med dataspillet «The Secret World».

Les også

E24-graf: Her er spillhistorien som endte med Økokrim-razzia

Funcom-aksjen hadde voldsomme bevegelser i denne perioden.

I løpet av trekvart år steg kursen fra rundt 7 kroner per aksje til 23 kroner på det høyeste.

Flere i selskapets toppledelse og styre tjente gode penger på selge unna Funcom-aksjer i denne perioden.

Kort tid etter at spillet ble sluppet i starten av juli 2012 hadde kursen imidlertid rast til bunns, og aksjen ble omsatt for under 4 kroner per stykk.

Mistenkt for manipulasjon

Hva Funcom fortalte eller ikke fortalte til markedene står i kjernen av Økokrims mistanke.

Som børsnotert selskap er Funcom pliktig til å informere offentligheten om forhold som påvirker beslutninger om kjøp og salg av aksjen.

Vet du noe om denne saken? Tips oss!

En gjennomgang av meldingene selskapet sendte ut i løpet av det året Økokrim mistenker at skittent spill har foregått, viser et skred av svært optimistiske børsmeldinger og prognoser i selskapets kvartalsrapporter.

Likevel ble aldri «The Secret World» den suksessen Funcom håpet på. Samtidig som de positive medlingene ble sendt ut, solgte altså fremtredende personer i selskapets ledelse og styre unna Funcom-aksjer. Salgene skjedde mens kursen var på de høyeste nivåene på flere år.

Les også

Funcom kryper mot pre-razzia-kursen

Den samlede realiserte aksjegevinsten til innsiderne var på i underkant av 19 millioner kroner.

En hemmelig verden

At spillet «The Secret World» var under produksjon ble annonsert med brask og bram sensommeren i 2011. Funcom regnet da med å kunne legge ut sin store nysatsning i april 2012.

MMO-spillet «The Secret World» skulle bringe selskapet tilbake til gamle høyder på børsen.

MMO står for massively multiplayer online - og er en samlebetegnelse for alle spill som spilles over nett med flere personer som deltar samtidig. Det mest kjente MMO-spillet er «World of Warcraft».

Det er flere måter å tjene penger på ved å gi ut et slikt spill. Blizzard, som er selskapet bak «World of Warcraft» tar betalt gjennom abonnementer - og de rundt sju millioner abonnentene må må betale en viss sum per måned for å få spilt.

I Funcoms modell for «The Secret World» skulle selskapet tjene penger på salg av programmet man trenger for å delta i spillet, «in-game»-salg av effekter som forbedrer spill-karakteren.

Samtidig kan man kjøpe seg til flere fordeler ved å betale abonnement.

Skulle tjene 157 millioner dollar

I august 2011 presenterte Funcom et betydelig gevinst-scenario forbundet med «The Secret World» for eiere og mulige investorer.

* I det selskapet oppgir som «target scenario» regner selskapet med at «The Secret World» skal generere 157 millioner dollar i inntekter i løpet av første år. Profittmarginen settes til 53 prosent.

Med dagens dollarkurs utgjør det 984 millioner kroner - eller nesten en milliard!

Det er dette scenarioet selskapet oppgir som realistisk, og det er dette scenarioet selskapet viser til i alle senere rapporter til markedet – helt frem til lanseringen er over.

Samtidig oppga man også et alternativt underscenario, hvor Funcom viser til det de kaller «Conan-like scenario», hvor inntektene antas å kunne nå 100 millioner dollar i løpet av første år, og profittmarginen oppgis til 43 prosent. Med «Conan-like» viser man til selskapets tidligere storsatsning, spillet «The Age of Conan».

Det er det første av disse to scenarioene for nye «The Secret World» som i månedene etter blir gjentatt flere ganger fra selskapets side, selv om flere av forutsetninger endres underveis.

Ingen ugler i mosen

Ikke én eneste melding fra selskapet mellom august 2011 og 10. august 2012 (en måned og sju dager etter at spillet var ute) inneholder informasjon som tyder på at noe var galt med Funcoms analyse.

Les også

Her er Funcoms nye strategi

Dette til tross for at det i samme periode viste seg at inntektsstrømmene fra Funcoms forrige spill, «Age of Conan», hadde vist seg å bli langt lavere enn ventet.

Heller ikke da spillets lansering ble utsatt i to måneder - og dermed kom på markedet omtrent samtidig som konkurrerende MMO-spill fra Blizzard og NC Soft (to av verdens største spillselskap) - ble analysen endret.

De som leste rapportene fra Funcom i denne perioden, ble forsikret om at selskapet anså «target scenario» som realistisk, og ble gjentatte ganger henvist til rapporten fra 2011 der det ble skissert at Funcom ville få betydelige inntekter (157 millioner dollar) i etterkant av lanseringen av «The Secret World».

I midten av mai 2012 varslet selskapet at over 1 million spillere hadde registrert seg som beta-spillere. Dette er frivillige som er med i den siste fasen før lansering av et spill, og som gir utviklerne tilbakemeldinger på ting som ikke fungerer, mot å få spille gratis.

- Ni av ti sa de skulle bli med videre

I tidligere meldinger samme år rapporterte Funcom at ni av ti av beta-testerne oppga at de ønsket å spille «The Secret World» når det ble ferdig.

Spillet kom til slutt på markedet 3. juli 2012 - tilsynelatende til strålende mottakelser, ifølge meldinger Funcom sendte ut de påfølgende dagene.

Så sent som 10. juli 2012 skrev Funcom at kritikerne hadde tatt spillet vel imot, og at pågangen av spillere var så stor at man måtte ta grep for å håndtere trafikken.

Så ble det stille i en måned - mens aksjekursen raste.

Først 10. august sender Funcom ut en oppdatering til børsen der det bekreftes at «The Secret World» har vært alt annet enn en suksess.

I forkant av dette hadde aksjekursen allerede falt til 7,60 kroner per aksje – et fall som skulle fortsette ytterligere ned til under 4 kroner per aksje de neste dagene.

Etter ett år der Funcom utelukkende har sendt ut gladmeldinger om «The Secret World», står altså nå plutselig de dårlige nyhetene i kø:

Selskapet skriver 10. august at de anser det som usannsynlig at noen av de økonomiske scenarioene som det er blitt vist til ved flere anledninger, vil bli møtt.

Få dager senere varsler Funcom at de sier opp halvparten av sine ansatte for å kutte kostnader.

I kvartalsrapporten som kommer uken etter, varsler selskapet at fiasko-lanseringen av «The Secret World» har ført til at de må nedjustere den bokførte verdien på spillet med 35 millioner dollar.

Skifte i informasjon

Informasjonen Funcom velger å vektlegge i de to børsmeldingene som ble sendt ut henholdsvis 10. juli og 10. august 2012, illustrerer godt hvordan informasjonen til markedet skiftet brått.

Les også

Funcom gir opp storspillene

I den første meldingen skriver Funcom at spillet har fått strålende mottakelse fra spillere og kritikere – og begrunner dette med at spillet har den høyeste såkalte «user score» på nettstedet Metacritic.com.

«User score» kalkuleres på bakgrunn av tilbakemeldinger fra registrerte brukere på nettstedet, men det kreves ingen verifisering av at du faktisk har spilt spillet for å avgi stemme. E24 har selv logget seg inn via Facebook og testet systemet.

I sjokkmeldingen som går ut 10. august, viser derimot Funcom til at mottakelsen spillet har fått fra anmeldere har vært så svak at salget svikter.

Les også

Funcom permitterer halvparten av de ansatte

Her trekker Funcom frem et helt annet parameter - spillets såkalte «Metascore», også dette fra nettsiden Metacritic.com. «Metascore» er også en karakter – men denne kalkuleres på bakgrunn av profesjonelle anmelderes tilbakemeldinger på spillet.

Vil ikke snakke nå, dette sa de i 2012

E24 har vært i kontakt med Økokrim. De ønsker ikke uttale seg om etterforskningsdetaljer i media.

Vi har også forsøkt å få en kommentar fra Trond Arne Aas, som var konsernsjef i Funcom helt fram til dagen før spillansering, samt dagens konsernsjef Ole Schreiner.

Vi har ikke lykkes med å nå dem.

I august 2012, to uker etter at de første negative meldingene, sa imidlertid Schreiner at at forhåndssalget av «The Secret World» ikke ga noen indikasjon på at spillet ville bli en fiasko.

Les også

Finanstilsynet og Oslo Børs gransker Funcom-aksjen

Det gikk likevel svært kort tid fra spillet ble sluppet til Funcom-ledelsen skjønte at salget sviktet.

- Allerede ved lansering gikk salgstallene ned (…) vi skjønte raskt at salgsmålene ikke ville bli nådd, sa Schreiner til E24 den gangen.

Aas sa i den samme saken at han ble rystet av meldingen Funcom sendte 10. august, da det i praksis varslet at «The Secret World» var en flopp.

- Da jeg fikk se den meldingen, ble jeg ganske rystet.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Den lange reisen til Funcoms rekordkvartal – blir den notoriske jojo-aksjen endelig stabil?

  2. - Funcom-aksjonærer famlet i blinde

  3. Millionbot til Funcom: – Manipulerte markedet over lang tid

  4. Annonsørinnhold

  5. - Vi har hatt en «bumpy ride» i 20 år, det er ikke noe nytt

  6. Nå starter Funcom-saken i retten