Reiselivet med momsbønn: – Vi trenger hjelp

Selv om landet åpner opp, frykter reiselivet at det vil ta tid før utenlandsturismen er tilbake på normalt nivå.

Dette er den ene av Lofoten Arctic Hotels to hotellbygninger i Henningsvær.
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

– Tiden fra nå og frem til sommeren vil vi bruke på å klore oss fast, vi må fortsatt jobbe for å berge bedriften. Vi trenger hjelp over den siste kneika, sier Ragnar Palsson, som er daglig leder ved Lofoten Arctic Hotels i Henningsvær.

Fredag kunne regjeringen endelig kunngjøre at Norge åpnes opp etter å ha hatt nasjonale coronarestriksjoner siden mars 2020.

Støtteordninger for næringslivet trappes også ned og avsluttes. Permitteringsordningen utløper den 1. november, men allerede 1. oktober økes lavmomsen på overnatting fra 6 til 12 prosent.

Et samlet NHO har bedt regjeringen om å videreføre lavmomsen ut året.

Færre reservasjoner

De viser til sin medlemsundersøkelse som viser at bookinger for høsten viser at over halvparten av reiselivsbedriftene har lavere eller betraktelig lavere reservasjoner for de tre høstmånedene enn i en normalsituasjon.

Les også

Hotelldirektør gråt da Erna gjenåpnet Norge: – 24. september er ny merkedag

Undersøkelsene viser at det særlig er reiselivsbedriftene i Nord-Norge som har lavere reservasjonsnivå for høsten enn normalt.

I Nordland svarer 72 prosent av reiselivsbedriftene at de har lavere eller betraktelig lavere nivå for høsten. I Troms og Finnmark svarer 77 prosent det samme.

Ragnar Palsson og Linda K. Palsson er vertskap på Lofoten Arctic Hotel i Henningsvær.
Les også

Hoteller mangler ansatte: – Vanskeligere enn krisen under pandemien

– Selv om landet åpnes opp, så er ikke etterdønningene ferdige. Spesielt i Distrikts-Norge, sier Palsson.

Hotellet hans er avhengig av vinterturismen. Da er det vanligvis mange turister fra blant annet asiatiske land, som fremdeles lever under restriksjoner.

Vinterturisme

Han forteller at om momsen økes nå, vil gjestene få regningen.

– Jeg skjønner at det er todelt for hotellbransjen. De store reiselivsmotorene fylles opp og får en fantastisk sesong. De skulle hatt normal moms, men ute i distriktene er det ikke slik, fortsetter Palsson.

Ifølge NHO Reiselivs medlemsundersøkelse er konkursfrykten på vei ned, men det er fortsatt 2 av 10 reiselivsbedrifter som frykter konkurs. 2 av 10 bedrifter svarer også at de har likviditetsutfordringer.

I hovedstaden er tallet høyere, der svarer 4 av 10 at de sliter med å betale regninger.

– Det har vært en fantastisk sommer, men vinterturismen som vi var i ferd med å bygge opp før pandemien er ikke tilbake. Der var det 90 prosent utenlandske turister. Det ser ikke lyst ut foreløpig, sier Palsson.

– Det hadde hjulpet veldig om vi kunne hatt den lave momsen i hvert fall ut året, legger han til.

Les på E24+

Hotellkongen fikk 850 millioner kroner i koronastøtte fra nordiske land

Henningsvær i Lofoten

– Mye motbakke igjen

– Vår klare bønn til de som forhandler ved Hurdalsjøen er å ikke la momsen suse til topps nå. Vi trenger ikke den ekstra belastningen når vi prøver å komme tilbake igjen, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

– For en bransje som nå har hatt to tøffe år er det viktig at momsen fortsetter å være på et europeisk nivå også nå når vi skal prøve å drifte normalt igjen, fortsetter Devold.

Hun mener det er spesielt viktig at det ikke legges mer moms på de norske hotellprisene når utenlandske turister begynner å reise mer igjen.

Administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold
Les også

Skal lede prestisjehotell: Varsler bemanningskrise i bransjen

– Vi kan ikke regne med at trafikken tar seg opp over natten. Det er mye motbakke igjen før utenlandsturismen er tilbake på samme nivå som før pandemien, sier Devold, og legger til at selv om det planlegges kurs og konferanser igjen, så vil det også ta tid før det er oppe på et normalt nivå.

– Store konferanser planlegges lang tid i forveien, sier Devold.

NHO sentralt stiller seg bak NHO Reiselivs krav om å videreføre lavmomsen ut året.

– NHO er veldig opptatt av at overgangen fra pandemifasen til den nye normalen skjer på en mest mulig smidig måte. Bedrifter som har klart seg gjennom en krevende tid må ikke gå over ende i pandemiens siste fase og før den nye normalen har festet seg. Avbøtende og kompenserende tiltak må derfor ikke avvikles for tidlig, sier kommunikasjonsdirektør Peter Markovski i NHO.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Coronapolitikk
  2. Reiseliv
  3. NHO
  4. Hotell
  5. Coronaviruset
  6. Lofoten
  7. Kristin Krohn Devold

Flere artikler

  1. Mer enn én av fire NHO bedrifter vil øke prisene fremover

  2. Mer lønnsom hotellsommer: Choice gikk i pluss for første gang på 16 måneder

  3. Betalt innhold

    Oslo-hotell: – Vi har hatt den beste juli på mange, mange år.

  4. Hoteller mangler ansatte: – Vanskeligere enn krisen under pandemien

  5. Kamp om arbeidskraft i hotellbransjen: – Vi har gjester og mangler folk