De kjører like langt, men Kjetil betaler over 6.000 kroner mer for drivstoff i måneden. Nå gruer han seg til bompengene

Mange av taxisjåførene i Tromsø venter på å få levert elbiler. Bompengene kommer til å ramme næringen hardt.

STOR FORSKJELL: Kjetil Johansen, til venstre, må håndtere betydelig høyere utgifter både til drivstoff og bompenger enn Jøran Botten og hans elbil.
Publisert: Publisert:

– Dette går rett ut av lommeboka mi, og av det som jeg tenkte å bruke på ferie med ungene. Det er en tragedie, sier Kjetil Johansen.

Han er styreleder i Tromsø Taxi, og kjører en diesel-hybridbil. Når bompengene innføres, får han en solid utgiftspost.

Han kjører på dagtid og får dermed mange turer i rushtiden, når takstene er på sitt dyreste. Med halvannet år igjen på garantien på Mercedesen mener han det ikke vil lønne seg å bytte bil nå.

Da er Jøran Botten mer fornøyd. Han kjører også med sin egen bil, en elektrisk KIA e-Niro.

Les på E24+

Betale ned på boliglånet eller putte pengene på sparekonto? Her er ekspertenes råd

Kjører 5.000 kilometer for 300 kroner

Mens Johansen har måttet tanke med dieselpriser på godt over 20 kroner literen, lader Botten taxien sin hjemme på natta.

– I juni betalte jeg totalt 300 kroner for å lade bilen hjemme, sier han.

De kjører omtrent like langt, rundt 5.000 kilometer i måneden. Johansen bruker dermed mellom 6.000 og 7.000 kroner mer på drivstoff i måneden enn kollegaen med elbilen.

– Det er ingen tvil om at det vil være elbil som gjør det best, men det er med et lite forbehold. Langturer kan være krevende, siden infrastrukturen for hurtigladere ikke er helt utbygd enda. Men elbilen kommer bedre ut, siden drivstoff og service er mye gunstigere, sier administrerende direktør i Tromsø Taxi, Steinar Nilsen.

– Er det forskjell på prisen mellom en elbil og en med forbrenningsmotor?

– Nei, og det handler om at arbeidstida er den samme. I transportnæringen er det mest utfordrende å få folk til å gjøre jobben.

SER ENDRING: Administrerende direktør i Tromsø Taxi, Steinar Nilsen regner med at det aller meste av bilparken drives elektrisk innen 2025.

Drivstoffavgiften erstattes med bompenger

Det at drivstoffavgiften er fjernet, sparer Kjetil Johansen rundt 300 kroner i måneden på. Men når bomstasjonene skrus på sent i høst, får Johansen enda en utgiftspost. Han anslår at han må betale godt over 20.000 kroner i året i bompenger.

– Bompengene spiser av overskuddet, og blir en ren utgift for meg, sier Johansen.

Samtidig har Johansen noen fordeler med dieselbilen. Han kan kjøre inn penger hele vakta, uten å måtte bruke tid på å lade bilen. Dette er viktig for selskapet som helhet, å ha nok kjøretøy tilgjengelig.

FORNØYD MED EL: Jøran Botten er storfornøyd med sin elbil. I desember bestilte han en KIA EV6, og forventer å få den i september. Den har steget 70.000 kroner i pris siden han bestilte.

Savner ladere

I tillegg savner Botten ladestasjoner i Tromsø. I skrivende stund koster det 6,39 kroner for en kilowattime på Hurtigladeren på Pyramiden for registrerte kunder.

– Det er et mareritt å lade i Tromsø. Ladeselskapene tar seg svært godt betalt for strømmen de kjøper nesten gratis, sier han.

Han ønsker at lokale aktører sørger for flere hurtigladere, til betydelig lavere pris enn i dag.

Tromsø Taxi har fem ladepunkter på vaskehallen på Skattøra. Men med en hastighet på 22 kW i timen, tar det lang tid for sjåførene som er avhengig av å bruke tiden på veien.

– Vi holder på å utarbeide kostnadsoverslag for å sette opp hurtigladere. Men det har vært for dyrt til nå. Vi snakker om en stor investering i millionklassen for å komme opp i akseptabel hastighet, sier Nilsen.

Vil bytte til el

I fjor kjørte taxiene i Tromsø Taxi til sammen over seks millioner kilometer. I samme periode fylte de nesten 500.000 liter bensin og diesel. Av 119 biler, er 30 elektriske. Det tilsvarer 25 prosent av drosjeparken. Nå har flere bestilt nye elbiler, og hadde det ikke vært for lang leveringstid, ville andelen elbiler nærmet seg 40 prosent.

Tromsø Taxi vil bytte ut så mange biler som mulig til el innen 2025.

– Vi skal være så grønne som motortypene tillater. Men i dag er det vanskelig å finne elektriske løsninger for sprinterne, sier daglig leder i Tromsø Taxi, Steinar Nilsen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om