Verdens største passasjerfly bygges for aller siste gang
Den aller siste jumbojeten av typen A380 ble fraktet i konvoi gjennom franske landsbyer på vei til montering.
Konvoien fant sted for litt over en uke siden, da de store delene av passasjerflyet ble fraktet gjennom blant annet Levignac utenfor Toulouse i Frankrike, på vei til Airbus-fabrikken hvor det massive flyet endelig skal settes sammen.
Flyet har serienummer MSN 272, og skal etter planen leveres til Emirates i 2021, skriver Teknisk Ukeblad, som nylig omtalte den siste milepælen.
Landsbyen har har de siste 16 årene vært et av de siste stoppene på reisen for A380-deler på vei til den endelige monteringen på anlegget «Jean-Luc Lagardere» ved Touluse.
– Vondt i magen
Foran flyets vinduer hang bilder av Airbus-ansatte, og ifølge Reuters stod arbeidere også og applauderte flyet, sammen med innbyggere i Levignac, da delene ble kjørt gjennom landsbyen.
– Det har gitt liv til regionen, sammen med alle landsbyene rundt her og folkene som har bygget det. Det er storartet, sier Christiane Inard til Reuters.
Hun har sett nesten over 200 tilsvarende konvoier krype gjennom landsbyen Levignac, hvor hun bor, siden den første passerte i 2004.
– Det gjør vondt i magen å se dette ta slutt, det er vanskelig for sysselsettingen, for de yngre, sier Inard til nyhetsbyrået.
Settes på bakken
Airbus kunngjorde i fjor at de stanser produksjonen av gigantflyene i 2021.
Da hadde Emirates nylig besluttet å stryke bestillingen på 39 A380 og heller bestille 40 fly av typen A330neo og 30 av typen A350.
Emirates har vært den desidert største kunden av flytypen, mens Singapore Airlines har nest flest med sine 24.
Nylig fløy den aller siste A380-en for Air France, som har hatt 10 fly i drift. Det franske flyselskapet hadde opprinnelig planlagt å fase ut de enorme passasjerflyene innen utgangen av 2022.
Men på grunn av coronakrisen har de gjenværende ni flyene blitt satt på bakken. Og der blir de stående, har Air France besluttet.
Slet med salget
Firemotorsflyet i to fulle etasjer kan ta opptil 853 passasjerer, selv om rundt 500 er det vanlige.
Men Airbus har slitt med å få solgt flyene ettersom mange flyselskaper heller foretrekker mindre, mer fleksible og bredere enetasjersfly med to motorer. Slike fly er også billigere i drift.
I Airbus' ordrebok er det nå kun ordre på ni nye fly. Åtte skal til Emirates, som eier om lag halvparten av alle A380-fly som er produsert, og ett skal til japanske All Nippon Airways.
Den første flyvnigen av superjumboen skjedde i 2007, da en Singapore Airlines-maskin tok av i retning Sydney.