Posten kutter 44 sjåførstillinger: – Sjåfører bekymret for vilkårene

Ett av Postens selskaper skal kutte, og sjåfører frykter at prispresset vil føre til at bransjen vil bli mer uryddig, ifølge Aftenposten.

bilde

Foto: Jarle H. Moe / jarlehm.com
Publisert:

Posten-selskapet Bring Transportløsninger (BTL) kutter sin langtransportkjøring, og dermed mister 44 sjåfører jobben. Det skriver Aftenposten.

Sjåfører forteller avisen at de i Posten har operert med arbeidsbetingelser som er på grensen til hva som er tillatt ifølge norsk lov.

De mener også at jobben ikke kan gjøres billigere, og frykter dermed at de som skal ta over må bryte loven for å tilfredsstille lønnsomhetspresset.

Les også

Netthandel gir pakkemarkedet vekst: – Det er et svært attraktivt marked

Arbeidsbetingelser

Postens kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme forteller at omstillingen er ett element i flere store endringen i Posten-konsernet. Hun understreker at det er en forutsetning at de som tar over skal følge norske lover og regler.

Gjølme sier også at de 44 sjåførene har fått tilbud om andre sjåføroppdrag. Hun vil ikke kommentere om det stemmer at lønnen deres da vil bli lavere, men bekrefter at arbeidsbetingelsene blir annerledes.

I mars ble det kjent at Statens vegvesen rapporterte transportselskapet Bring til Arbeidstilsynet for sosial dumping som følge av inspeksjoner ved en kontrollstasjon.

Les på E24+ (for abonnenter)

Piller på nett: Vil nettapotekene ta av?

Strid

Posten mente anklagene var uriktige. Striden sto da om sjåførene kjørte såkalt kabotasje eller ikke.

Annonsørinnhold

Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme og underlagt særskilte regler. Posten mener at sjåførene ikke kjørte på kabotasjeoppdrag

Posten forklarte at deres sjåfører i Bring Trucking ble lønnet etter slovakiske betingelser på internasjonale oppdrag, og norsk minstelønn når de kjører kabotasje.

En rapport fra Arbeidstilsynet som oppsummerer tilsyn i transportbransjen i perioden 2015–2017, viste at syv av ti kontrollerte utenlandske sjåfører hadde ulovlige lønnsbetingelser ved kabotasje i Norge, ifølge NTB.

Les også

4.100 Posten-ansatte vil påvirkes av regjeringens postplaner

Les også

Posten støtter regjeringen: – Ikke grunnlag for å levere post fem dager i uken

Les også

– Staten bidrar til at markedet blir useriøst

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold