Airbus har levert den første XL-varianten av sitt nye superfly: Nå vurderer Qatar Airways flere bestillinger

Qatar Airways har som første kunde mottatt det første eksemplaret av Airbus' splitter nye kjempefly A350-1000. Flyselskapet vurderer nå å bestille enda flere.

DREAMLINER-KONKURRENT: Et A350-1000 i Qatar-farger ble overlevert til flyselskapet tirsdag.

Foto: Regis Duvignau Reuters
Publisert:,

Under en seremoni på flyfabrikken i Toulouse tirsdag overleverte Airbus offisielt den første produksjonsmodellen av selskapets nye A350-1000 til Qatar Airways, som er lanseringskunde for modellen.

Flyet er den største versjonen av produsentens familie med A350-fly og er deres største langdistansefly med unntak av superjumboen A380.

Med overleveringen tirsdag har Qatar Airways mottatt det første av 37 fly av A350-1000, og legger man til ordrene på 900-varianten har selskapet bestilt totalt 76 A350-fly.

– Med en større kapasitet sammenlignet med A350-900 vil dette nyeste bredbuksflyet spille en avgjørende rolle i flyselskapets travleste langdistanseruter, og vil bidra til å styrke deres posisjon i tetsjiktet i luftfartsindustrien, sier Airbus-sjef Fabrice Brégier i en uttalelse.

Flere seter og sterkere motorer

Qatar har allerede 23 A350-900 fly i trafikk og venter på flere som er i bestilling. Det er også denne 900-varianten som SAS har bestilt til sin langdistanseflåte med levering fra 2019 og utover.

Litt avhengig av variant, så er A350 Airbus sitt svar på Boeings 787 Dreamliner. Begge flyene skiller seg fra andre flytyper med sin avanserte teknologi, materialbruk (mye kompositt og lettvektsmaterialer) og andre nyvinninger som blant annet gjør det mulig å ha høyere luftfuktighet og bedre sirkulasjon i kabinen, i tillegg til større vinduer.

Opprinnelig planla Airbus en mindre variant kalt A350-800, men denne ble droppet.

1000-varianten skiller seg fra 900-varianten med en syv meter lengre flykropp og i Qatars tilfelle 44 ekstra seter.

1000-varianten har også litt annerledes utforming på vingene, en sterkere versjon av Rolls-Royce Trent XWB-97-motoren og et kraftigere landingsunderstell med seks hjul.

Ifølge Airbus har A350 25 prosent lavere driftskostnader enn sammenlignbare fly av tidligere konkurrerende flygenerasjon (les Boeing, journ.anm.).

Hverken A350- eller Dreamliner-lanseringene har imidlertid gått smertefritt for Airbus og Boeing. Boeing slet som kjent med batteriproblemer i starten på sitt fly, mens Airbus gjennom årene har måttet utsette lanseringen av A350-flyene av forskjellige årsaker.

Vurderer ny bestilling

I forbindelse med overtagelsen skal Qatar Airways-sjef Akbar Al Baker ha uttalt at flyselskapet kan komme til å bestille enda flere fly fra 350-familien. Det er da snakk om bestillinger til flyselskapets leasingselskap eller noen av de andre flyselskapene de har eierandeler i, ifølge Wall Street Journal/Dow Jones.

Det kan være aktuelt å konvertere noen av ordrene for 900-versjonen til den større 1000-versjonen, og en beslutning er ventet innen kort tid, ifølge WSJ.

Qatar Airways skal etter planen motta seks A350-1000 i 2018. Det første flyet som nå er overtatt

Airbus har nylig fløyet A350-1000 på en verdensomspennende lanseringsturné. Her er flyet avbildet på besøk hos Japan Airlines i Tokyo.

Foto: Airbus
Les også

EasyJet starter rute til Oslo i august

Les også

– Vi er ikke fornøyd i det hele tatt

Les også

Vil kjøpe tilbake utbytteaksjer for 2,5 milliarder

Her kan du lese mer om