Orkla satser tungt på nett: – Vi må være der forbrukeren ønsker å være

Norges største merkevarehus ser at netthandelen vokser fort, og sier de vil snu seg raskt for å holde på markedsandeler.

KLARE FOR FREMTIDEN: I dag forbinder vi Orklas matvarer med butikksalg, men det kan endre seg med tiden. Orkla har puttet hundrevis av millioner inn i netthandel allerede.

Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Forbrukeren har all makt, og det er Orkla klar over, noe som er begrunnelsen for hvorfor vi blant annet kjøpte Gymgrossisten og Bodystore, sier konserndirektør for marketing og innovasjon Arve Heltne i Orkla.

Merkevarehuset la nylig 354 millioner kroner på bordet for de to nettbutikkene som selger treningsklær, kosttilskudd, helse- og velværeprodukter.

Frem til nylig har netthandelen i Norge vært preget av ikke-spiselige produkter, men det har aktører som Kolonial, Brandhub (matkassene Godtlevert og Adams Matkasse), Marked og nylig Meny gjort noe med.

Det har også Orkla lagt merke til.

– Om en stor andel av mathandelen går på nett, må vi vurdere egne grep, sier Heltne til E24.

Vil kjempe for markedsandeler

Med merkevarer som Grandiosa, Toro og Lilleborg er Orkla trygt plassert i de fleste norske kjøkken, og selges stort sett gjennom fysiske butikklokaler.

Les også

Matkasse-gründer: – Ville ikke overlevd om vi kjøpte fra grossistene

Men innovasjonsdirektør Heltne utelukker ikke større nettsatsing i tiden som kommer.

– Vi er klare på at Orkla skal være like gode på nett som i de tradisjonelle kanalene.

Heltne understreker at han ikke tror Orkla vil bli noen markant nettaktør for mat i nærmeste fremtid.

– Vi må være der forbrukeren ønsker å være, og følger spent med og heier på både Kolonial, Marked og andre nettaktører, sier han.

Orkla har allerede opprettet dedikerte nettbutikker for produkter som undertøysmerket Pierre Robert.

Ekspert: – Naturlig

DAGLIGVARE-NESTOR: Dagligvareekspert ved Varde Hartmark Reidar Mueller tror mat på nett må ta store markedsandeler før Orkla satser på nett selv.

Foto: Privat

At Orkla følger nettmatmarkedet tett overrasker ikke dagligvareekspert ved Varde Hartmark Reidar Mueller.

– Det er ikke unaturlig at en aktør som Orkla tenker slik, og jeg tror samspillet mellom nettaktører og de tradisjonelle aktørene vil bli sentralt fremover, sier Mueller.

Han tror merkevarene kunne båret Orkla som nettaktør.

– Teoretisk sett er de godt rustet for nett med tanke på merkevarene de har, men om det er bærekraftig er en helt annen sak, sier han og understreker.

– Det som er viktig for disse aktørene er at de balanserer strategiene sine, noe jeg vet de er veldig oppmerksomme og flinke på.

Han mener markedet for mat på nett må vokse seg til en viss størrelse for at aktører som Orkla vurderer en seriøs nettmat-satsing.

– Slik det ser ut nå kan det virke som om mataktørene på nett vil ta 5–10 prosent av dagligvaremarkedet i løpet av noen år. Jeg tror nettmarkedet må nærme seg 10 prosent for at en aktør som Orkla i det hele tatt er tjent med å tenke alternativt på dette, sier Mueller.

Les også

Nettgiganten inntar Sverige: Norske nettbutikker ruster seg til Amazon-kamp

Det digitale gullet

Men det er ikke bare lettere tilgang til kundene som er fordelen med netthandel, det er også adgang til store mengder data om hva og hvordan vi handler.

– Data er det nye gullet og nettet er en god måte å samle egen data om forbrukerne. Men man bør heller ikke undervurdere den dataen som samles inn i butikkene, sier direktør Heltne som understreker at det er en fordel å ha sin egen data om forbrukerne.

Ekspert Mueller tror for øvrig ikke data er en stor nok årsak til at aktører som Orkla satser på nettmat.

– Det er klart at data om kundene er svært viktig, men det er ikke god nok grunn alene til å starte nettbutikk. Faren for å kannibalisere sin egen drift er stor, sier han.

Orkla som har en stor nettentusiast på eiersiden, nemlig Stein Erik Hagen som også er tungt inne i Marked, mener det er en vei å gå for dagens aktører.

– Vi følger markedet for nettmat tett, også internasjonalt, og frem til nå ser det ut som det er få som har knekt lønnsomhetskoden, sier Heltne.

Les også

Budweiser kan havne på Tesla-trailere

Les også

Svensk gründer: Norske millionlønninger fra oljen har bidratt til mindre risikovillighet

Les også

Kraftig omsetningsfall for Rema 1000

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Teknologi
  3. Digitalisering
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Matkasse-gründer: – Ville ikke overlevd om vi kjøpte fra grossistene

  2. – Bare et spørsmål om tid før én av dem forsvinner

  3. – Overraskende at de må sparke så mange

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Kolonial har skjemt bort kundene sine. Det kan være selskapets største problem

  6. – Napper av omsetningen i alle ledd