Avinor vil ha bioavgift på flyreiser

Avinor vil redusere utslippene av klimagasser fra flybransjen og utreder om en ny flyavgift kan finansiere bruk av biodrivstoff ved norske flyplasser.

ÅPNER FOR NY AVGIFT: Avinor ønsker mer bruk av biodrivstoff i framtiden og vurderer å anbefale en ny avgift for å finansiere bruken.

Terje Pedersen
  • NTB
Publisert:



Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sier til Dagens Næringsliv at en bioavgift ikke nødvendigvis vil merkes på folks lommebøker.

– Det kan hende det er nok med en liten justering av dagens avgifter, og da vil ikke passasjerene merke mye til det. Vi undersøker om det finnes metoder som vi kan anbefale for staten. Det er de som fastsetter avgiftene, sier Petersen.

Staten har lovet 100 millioner kroner over ti år til innfasing av biodrivstoff ved tankanlegg på norske flyplasser. I dag koster biodrivstoff to til tre ganger mer enn vanlig flydrivstoff.

Et Norwegian-fly fra Bergen og et fly fra SAS-fly fra Trondheim fløy tirsdag til Oslo med biodrivstoff på tanken. SAS har uttalt at de bare vil kjøpe et lite volum neste år, mens Norwegian har sagt nei, fordi selskapet mener det blir for dyrt.

Les også:

Avinor roser svenskene: Klare med verdens første fjernstyrte flytårnSAS vil forplikte seg til å bruke biodrivstoffNorwegian og SAS tester ut frityrolje som drivstoff- En gledelig nyhet

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Oslo lufthavn verdens første med biodrivstoff

  2. Norwegian med krav til Avinor: Slik skal Gardermoen knytte USA og Asia sammen

  3. Avinor-sjefen: Glad for at Norwegian ikke kutter i Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Widerøe-sjefen varsler nye rutekutt i 2019: – Nå er det slutt og vi skrider til verket

  6. Avinor mener luftfarten kan kutte 30 prosent av utslippene innen 2030