Coca Cola satser 600
mill. på norske gjenvinningsflasker

Leskedrikkgiganten har aldri investert mer penger i ett enkelt marked.

BIG BUSINESS: Aldri tidligere har Coca Cola Enterprises investert mer i et enkeltmarked enn de 600 millioner kronene som de nå har brukt på gjenvinningsflasker i Norge. For forbrukerne betyr det nye flasker i ny emballasje.

BIG BUSINESS: Aldri tidligere har Coca Cola Enterprises investert mer i et enkeltmarked enn de 600 millioner kronene som de nå har brukt på gjenvinningsflasker i Norge. For forbrukerne betyr det nye flasker i ny emballasje.

Kevin Lamarque
Publisert:

Når nå Coca Cola Enterprises blar opp 600 millioner kroner for å gå over til gjenbruksflasker i Norge, er det den største investering i ett enkelt marked selskapet noen gang har gjort.

Selskapet er først ute i verden med å gå over til de nye produksjonslinjene som på sikt vil erstatte alle ordinære plastflasker med den gjenvinnbare varianten.

Mens man tidligere har brukt enorme mengder vann på å vaske flaskene, vil nye mer miljøvennlige løsninger tas i bruk.

- Vi er i mål med dette nå, og er klare for å gå løs på markedet med et helt nytt verktøy. Vi har store forventninger til denne endringen, sier Per Hynne, assisterende direktør for ekstern kommunikasjon i Coca-Cola Enterprises Norge, til E24.

LES OGSÅ: Det europeiske markedet svikter Coca Cola

Store miljøgevinster

Sammen med Norsk Resirk har Coca Cola Enterprise satset betydelig den nye innovasjonen.

Annonsørinnhold

Etter at Coca Cola offentliggjorde sine planer investerte Norsk Resirk nærmere 100 millioner kroner i det nye i Fet som vil gi arbeid til 15 ansatte.

Det vil sikre betydelige miljøgevinster, og det er ventet at flere aktører på markedet vil måtte ta samme investeringen i løpet av de nærmeste årene som kommer. Det nye anlegget vil gjøre Norsk Resirk i stand til å gjenvinne alle flasker i Norge.

For forbrukernes vedkommende vil man først og fremst få kunne drikke leskedrikken i ny form og helt ny innpakning hver gang.

- Vi får muligheter til å drive innovasjon på en helt ny måte ved at vi kan introdusere nye flaskestørrelser slik vi nå har gjort med 375 ml Coca-Cola og Coca-Cola zero, sier Hynne.

- Forbrukerne opplever også helt nye flasker hver gang de kjøper et av våre produkter. Overgangen til gjenvinningsflasker gir også betydelig miljøeffekter i form av redusert transportbehov og vannforbruk, sier Hynne.

LES OGSÅ: Flaskepanten kan bli høyere

Bra «rigget»

Coca Cola-salget har vært i fritt fall i kriserammede Europa med en nedgang på fire prosent i andre kvartal. Selv ikke kampanjen «Share a Coke» klarte å redde det svake kvartalet for konsernet.

Endringen har ført til at selskapet har gått over til grossistdistribusjon og fått på plass nye avtaler med dagligvarekjedene.

- Vi vil skape økt vekst og økt lønnsomhet, det er årsaken til investeringen. Det gjenstår å se hvilke resultater vi oppnår, men vi er riktig rigget nå, sier Hynne.

LES OGSÅ:

Cola lover bot og bedring: mer lavkaloribrus og penger til idrett

Coca-Colas største børsdag på fire år

Coca-Cola selger mer

Annonsørinnhold