Skisalget øker tross skitværet: - Et unntaksår

Ifølge sportskjedenes bransjeorganisasjon har skisalget økt med 15 prosent mot fjorårets sesong. - Et unntaksår, sier bransjesjef.

STOPPER IKKE SKISALGET: Regnvær på Øst- og Vestlandet stopper ikke skisalget.

STOPPER IKKE SKISALGET: Regnvær på Øst- og Vestlandet stopper ikke skisalget.

Ole Berg-rusten
Publisert:

En regntung og snøfattig vinter har preget Østlandet og Vestlandet i desember, og med det skulle man kanskje tro at skisalget stupte.

Men det er ikke tilfellet, ifølge bransjeorganisasjon som representerer alle landets sportskjeder.

- Vanligvis er det været som styrer om salget går godt eller ikke fra år til år. Når snøen ligger ute, kjøper folk ski. Men dette har vært et unntaksår, sier administrerende direktør i Sportsbransjen Bård Kristiansen.

Ifølge Kristiansen har kjedene opplevd en økning i skisalget på 15 prosent denne sesongen (omsetning på skiutstyr fra oktober til desember, journ. anm.).

XXL Sport og Villmark melder om at de har problemer med å supplere riktige størrelser på ski og sko.

- Det er vanskeligere i år enn tidligere. Leverandørene har ikke turt å ha så mye på lager i år. Samtidig har vinteren i Mellom-Europa vært bra, og da kan vi ikke hente inn ski derfra i like stor grad, sier kjededirektør Anders Fjeld i XXL.

Tre av de store øker

På E24s forespørsel rapporterer de største kjedene følgende:

  • XXL oppgir at de har økt salget av langrennsutstyr med hele 25 prosent mot fjoråret. Innen alpinutstyr er økningen i omsetning enda større, på 35 prosent.
  • Sport1 er den eneste av de største kjedene som oppgir en nedgang. De rapporterer 5 prosent nedgang i salget av vinterutstyr, som inkluderer både ski og skøyter.
  • Oslo Sportslager oppgir en liten nedgang mot fjoråret i salget av skiutsyr.
  • Skispesialisten Milsluker'n melder om at de ikke har merket noen svingninger hverken opp eller ned.

Både XXL og Gresvig har hatt en økning i sin totale omsetning i år. Imidlertid har begge kjedene hatt en forholdsmessig større økning i skisalget enn totalomsetningen.

Annonsørinnhold

- Kan skyldes solfylt påske

Kristiansen i Sportsbransjen tror det gode skisalget delvis skyldes en solfylt påske tidligere i år.

SKISALGET ØKER: Administrerende direktør i Sportsbransjen Bård Kristiansen tror det økte skisalget kan skyldes en solfylt påske tidligere i år, og at langrenn igjen har blitt trendy.

Sportsbransjen.no

- Da var det nok mange som fikk gode opplevelser på skitur. Selv om det er dårlig vær vet folk at snøen kommer, sier han.

Men han tror også det kan skyldes at det å stå på ski, og da spesielt langrennski, har blitt en trend.

- Ski har også blitt en trendy idrett. Man vil vise at man er en sunn og frisk nordmann som kommer seg ut på skiturer i helgene, sier

Bransjen som helhet har også økt den totale omsetningen i år. Ifølge Sportsbransjen har omsetningen i årets tre første kvartal økt med 3,2 prosent mot fjoråret.

Været gir utslag

Selv om det totale salget tilsynelatende ikke preges nevneverdig av det varme været, forteller flere av aktørene at de likevel ser at været gir utslag.

Administrerende direktør Johnny Austad i Sport1 forteller at de ser en klar forskjell på de varmere delene av landet, og de kaldere delene.

- På steder som ligger 200 meter over havet eller høyere, har vi en omsetningsøkning på omtrent 15 prosent målt mot fjoråret. Men på steder som er under 200 meter over havet, har vi en omsetningsnedgang på 15 prosent, sier Austad.

Gresvig-butikkene melder også om dårligere salg på Østlandet enn andre deler av landet, selv om de ikke vil ut med konkrete tall.

Sport1 har spesielt merket et fall i salget av barneski. Administrerende direktør Austad tror dette skyldes lite snø, og at foreldre venter med å kjøpe inn ski til ungene til det er snø på bakken - altså at salget «forskyves» til neste år.

Også daglig leder Anders Baardseth ved Oslo Sportslager forteller at de selger mindre barneski, samt turski.

- Det selger vi ofte mer av når det er snø utenfor døren, sier daglig leder Anders Baardseth ved Oslo Sportslager.

Langrennski øker mest

Det er innen langrennski at kjedene melder om best salg. Det er kun XXL som melder om en økning i salget av alpinutstyr.

- Innen alpint skyldes dette i stor grad salget av randonee-ski, sier Fjeld i XXL.

Johnny Austad i Sport1 oppgir at de har hatt en nedgang i salg av alpinutsyr på «mellom 5 og 10 prosent».

- Alpinski kjøpes oftere som julegaver enn nordiske ski. Spesielt alpinski for barn. Da får du en nedgang når det ikke er snø, er Austads forklaring på nedgangen.

Markedsdirektør Kjetil Løken i Gresvig, som eier både G-Sport og Intersport, forteller at salget av alpinutstyr er «omtrent på samme nivå som i fjor».

Både Sport1 og Gresvig melder om økning i salget av twintipski, men nedgang i salget av snowboard.

Kjøper dyrere utstyr

Flere av kjedene melder om at nordmenn kjøper dyrere langrennski enn tidligere.

Løken forteller at Intersport og G-Sport selger flere par langrennsski sammenlignet med fjoråret, men at kundene også i økende grad etterspør de dyrere skiene.

- Det vi selger mest av er «allround»-ski, altså mellomtypen mellom racing og turski. Disse kundene tar kanskje en ti pluss turer i løpet av vinteren, men de kjøper ski som er lagd for en aktiv bruker, sier Løken.

Austad i Sport1 mener også å se en trend innen langrennski der flere kjøper dyrere, spesialtilpasset utstyr.

- Skisalget er i ferd med å utvikle seg mot racingski. Der det er snø er det «trikkeskinner», altså oppkjørte løyper. Det betyr at folk vil ha racingski, og der må du ha riktig vekt og lengde; med andre ord personlig tilpasset utstyr, som er vanskeligere å selge som julegaver, sier Austad i Sport1.

Les også:

Butikkjeder slipper unna med villedende reklameGresvig med kjempeunderskudd- Folk spør oss om det er åpent i bakken

Annonsørinnhold