Vinmonopolet danker ut Komplett og Kolonial i ny netthandel-kåring
Norges største nettbutikker må se seg forbigått av det statlige monopolet.
Vinmonopolet kommer ut på topp i en ny rapport hvor konsulentselskapet Bearingpoint har analysert 70 norske selskapers digitale modenhet.
Basert på hva selskaper sier er 256 objektive kriterier, har de største aktørene i norsk netthandel blitt observert, uten at de selv vet det.
Monopolets kjededirektør, Elisabeth Hunter, er strålende fornøyd med topplasseringen.
– Vi er veldig stolte av å være best i klassen, og det er ekstra gøy å vinne over aktører som har mye større markedsføringsbudsjett enn oss selv, sier hun.
I år vil Vinmonopolets omsetning på nett nå 195 millioner kroner, noe Hunter er godt fornøyd med.
– Det er en økning på 30 prosent, sier direktøren.
Slår ut rene «nettbutikker»
Bearingpoint Fredrik Kallevig sier at det var enkelte trekk som gjorde at Vinmonopolet trakk det lengste strået.
– Vinmonopolet har jobbet over flere år med sin netthandel, og kjøpsprosessen og kundehåndteringen er bedre enn alle de andre nettbutikkene vi så på, sier han.
De tre nettbutikkene som får høyest karakter i undersøkelsen er Vinmonopolet, Elkjøp på andre plass, og Telia på tredje plass.
Utenfor pallplasseringen finner selskaper som hovedsakelig driver nettbutikk, slik som Komplett (4. plass) og Kolonial (7. plass).
Hunter sier hun tror det er fokuset på kundekommunikasjon som har vært essensielt i kåringen.
– Hvis vi har en hemmelig ingrediens, så er det vel at vi har meget engasjerte kunder. For eksempel har vi hatt mye tilbakemelding på hvordan vi kan forbedre kundekommunikasjonen vår, og vi har dermed introdusert nye kanaler som chat og forbedret Facebook-dialogen vår som har gjort at vi har fått mye bedre dialog med kundene våre, sier hun.
Det kan Kallevig si seg enig i.
– Mange av de andre rene nettaktørene som Komplett og Kolonial er bedre enn Vinmonopolet på noen av de andre evaluerte områdene og gjør det totalt sett bedre enn Vinmonopolet, men Vinmonopolet slår dem på målstreken når det kommer til produktpresentasjon, kjøpsprosess og salgssupport, sier han.
Vinmonopolet tar av på nett
Komplett-sjef roser Vinmonopolet
Norges største nettbutikk-konsern Komplett havnet på fjerde plass på listen, og er knapp når det kommer til å kommentere å bli forbigått av Vinmonopolet.
– Jeg har ingen kommentar til vinmonopolets plassering, men jeg kan bekrefte at jeg liker nettbutikken til vinmonopolet godt, sier daglig leder i Komplett Live Haukvik muntert til E24.
Når det gjelder egen plassering på listen er Haukvik nesten like ordknapp.
– Det er vanskelig å kommentere en undersøkelse jeg ikke har sett, men vi ønsker å være kundens førstevalg. Det viktigste vi gjør er å sørge for at kunden hele tiden skal føle seg i sentrum, sier hun.
Drevet nettbutikk i 15 år
Selv om Vinmonopolet stadig øker omsetningen i nettbutikken, har ikke det betydd noe særlig færre folk i den fysiske butikken.
Ifølge monopolet bestiller kun to prosent av kundene drikken på døren, 14 prosent henter drikken på postkontoret, og de resterende henter varene gratis i butikk.
– Majoriteten av kundene våre henter produktet i butikken. Andre aktører prøver aktivt å styre kunden, men vi ønsker å la kunden ta valget selv, sier Hunter.
Vinmonopolet har drevet på nett i hele 15 år, og er en av de virkelige veteranene i kåringen. Hunters tips til andre norske nettbutikker er følgende:
– Husk å gjøre nettbutikken så enkel som mulig, det er fremdeles altfor mange som gjør kjøpsprosessen for vanskelig.
Nå får du alle økonominyhetene ett sted. Last ned minE24 i Apple Store eller Google Play.