Ny Black Friday-rekord for norsk netthandel

Nordmenn netthandlet som aldri før under tilbudsdagen Black Friday. Men prisene var også høyere enn i fjor.

Mote og elektronikk var kategoriene som økte mest i omsetning under denne høstens store tilbudsdag.

Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Publisert:

Omsetningen i nettbutikkene økte med 19 prosent sammenlignet med Black Friday i fjor, ifølge tall fra Klarna. 

– Dette er den største netthandelsdagen for Klarnas betalingssystemer noensinne. 19 prosent opp fra et allerede svært høyt nivå viser at Black Friday foreløpig ikke ser ut til å bremse opp, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad i en pressemelding. 

Gjennomgangen er basert på de 5.000 norske nettbutikkene som bruker Klarnas betalingsløsninger. 

Elektronikk er mest populært

Nordmenn var spesielt interessert i å kjøpe elektronikk og mote i år. Dette er kategoriene hvor omsetningen økte mest i forhold til i fjor. 

Higen etter billig elektronikk vises også i søkene etter produkter. På topp av listen over de mest søkte enkeltproduktene på sammenligningstjenesten Prisjakt.no havner Apple Airpods 2, tett etterfulgt av iPhone XR fra samme merke. 

Sony WH-1000XM3 hodetelefoner, pulsklokken Polar Ignite og en robotstøvsuger fra Xiaomi er også på listen over fredagens mest populære tilbudssøk. 

Les også

Stenger nettbutikken på Black Friday: – Det er tøft å være en liten butikk

Like store rabatter som i fjor 

De 10.000 mest populære produktene var i gjennomsnitt satt ned med 21,4 prosent. Det er like store rabatter som under Black Friday i fjor. 

– Vi har aldri tidligere registrert så mange enkeltprodukter på salg på en og samme dag, som i går. 40 prosent av de 700.000 produktene vi overvåker hadde nedsatt pris i går, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no i pressemeldingen. 

– Det betyr ikke nødvendigvis at man gjorde et godt kjøp. Det virker som om de store kuppene på de hotteste og nyeste produktene uteble. 

Ett av seks produkter var dyrere enn i fjor under tilbudsdagen. 

Før uken satte i gang skrev E24 at halvparten av skandinaviske butikker trodde konkurrentene drev med prisjuks i forkant av Black Friday. Opinion gjennomførte en undersøkelse blant nettbutikker på vegne av Prisjakt som viste at 50 prosent trodde konkurrentene satte fiktive før- og nå-priser som gjør at tilbudene virker bedre enn de er. 

– Vi har aldri før registrert så mange prisovervåkinger og søk på en uke som i Black Week i år. Det er en tydelig indikasjon på at nordmenn i år brukte mye mer tid på forberedelser og prissammenligninger, før de gikk til butikken og handlet, sier Vittersø.

Klarna-tallene viser at i hele Black Friday-uken økte omsetningen med 26 prosent fra i fjor. 

Les også

Halvparten tror konkurrentene jukser med Black Friday-prisene

For ordens skyld: Prisjakt er eid av Schibsted, som indirekte eier E24 gjennom VG.