Tok over som Vita-sjef i fjor: 20 prosent av omsetningen skal være på nett i 2021

Kristina Johansson har slått sammen Vitas to butikkonsepter, og bygger digital kompetanse internt i selskapet.

Kristina Johansson

Foto: Vita
Publisert:

– Tidligere har vi vært mest opptatt av å kommunisere pris og produkt. Slik verden ser ut i dag, har vi mulighet til å kommunisere med kunden på en helt ny måte. Vi vil vise emosjonell verdi – det vi står for, sier administrerende direktør Kristina Johansson i Vita til E24.

Johansson overtok lederstolen etter Knut Røsjorde 1. august i fjor.

Hun ble da også toppsjef for Cosmetic Group, som eier både Vita, som åpnet sin første butikk i 1981, og den to år gamle lavpriskjeden Loco.

– Da jeg tok over var det klart for meg at vi trengte å reposisjonere Vita i markedet, sier Johansson.

Les også

Brandsdal Group leverer rekordresultater, men vurderer å legge ned Netthandelen.no

Digital kompetanse

Siden hun tok over har Vita og Vita Exclusive blitt slått sammen, og hun har begynt å bygge digital kompetanse internt i selskapet.

– Digital markedsføring blir stadig viktigere, og vi trenger digital kompetanse internt. Innsikt om våre kunder gjør at vi kan være mer relevante i dialogen med kundene våre, sier Johansson.

I 2017 hadde selskapet inntekter på 1,29 milliarder kroner, en liten oppgang fra 1,27 milliarder året før. Årsresultatet endre på 74 millioner, ned fra 82,4 millioner året før.

Da det ble kjent at Johansson skulle ta over sjefsstillingen i fjor sommer, fortalte FSN Capital Partners at onlineomsetningen da var på mellom tre og fire prosent av den totale omsetningen til Vita, ifølge Finansavisen.

Netthandelsvekst

FSN Capital Partners er rådgivere til Cosmetic Groups hovedeier, investeringsfondet FSN Capital IV, som har en eierandel på 60 prosent.

De resterende 40 prosentene er eid av Norgesgruppen Retail.

Tallene for 2018 er ikke ennå klare. Johansson forteller at de har et mål om at mellom 15 og 20 prosent av omsetningen skal være fra netthandelen i 2021.

– I år bygger vi kompetanse og implementerer nye digitale verktøy, slik at vi er klare til å trykke på gassen i 2020, sier Johansson.

Les på E24+ (for abonnenter)

Trosser «butikkdøden»: Nå åpner nettbutikkene fysiske butikker

Lønnsomhetskrav

Hun tror at kampanjer fremover gradvis vil bli mer målrettet og individualisert.

– Skal vi lykkes må vi være til stede og relevante for kundene i alle kanaler, og bruke data for å personalisere kommunikasjonen med kundene, sier hun.

Vita anslår selv at de ved utgangen av 2017 en markedsandel på 29 prosent innen faghandel.

Les også

Bloggerfavoritten Makestyle har gått konkurs

De har i dag om lag 1.000 ansatte og 200 franchisetagere. Antallet butikker har ligget stabilt på like over 200 butikker de siste årene.

Den nye sjefen tror det også er en fremtid for fysiske butikker.

– Vi har ingen strategi om å legge ned butikker, men vi har lønnsomhetskrav, sier Johansson og sier at hvilke butikker som er lønnsomme er i endring.

– Hvordan tror du butikkmarkedet er om ti år?

– Butikker og digitale kanaler må spille på lag, slik at vi er relevante for kunden i alle kanaler. Det er også viktig at kundene kan føle seg trygge på at informasjonen vi samler om dem, både gjennom fysisk og digital handel, blir ivaretatt på en god måte, sier Johansson, som har 18 års ledererfaring fra Ikea.

Les også

Zalando kutter gratis frakt i Norge og resten av Norden

Les også

– Vi investerer med en evighetshorisont

Les også

Lokker nye ansatte med seks uker ferie og betalt vaskehjelp

Her kan du lese mer om