Europris frykter ikke høy euro-pris: – Prisene vil øke, men vi øker ikke først

Europris leverer det sjefen selv kaller for «monstervekst» i tredje kvartal. Han sier fokuset på den svake norsk kronen er overdrevet.

EUROPRIS-SJEFEN: Pål Wibe mener effektene av den svake kronen overdrives, og at det ikke vil påvirke selskapet mer enn noen andre i markedet.

Sindre Hopland
Publisert:,

– Vi gjør det bedre enn ventet, og markedet gjør det dårligere enn ventet. Jeg tror vi aldri har gjort det så mye bedre enn markedet, sa Pål Wibe til en fullsatt sal under selskapets kvartalspresentasjon fredag morgen.

De sterke resultatene kom også tilsynelatende uventet på markedet som sendte Europris-aksjen opp 8,34 prosent.

Salgsveksten så langt i år har vært åtte prosent, mot veksten i retail som SSB har målt til 1,2 prosent.

– Det er dette vi kaller monstervekst, sier Wibe som sier kjeden er et tegn på at det ikke er helmørkt i retailbransjen.

Europris-toppen mener flere ting har ført til det gode resultatet, men legger til at den økte globale usikkerheten gir samme effekt på salget som det gjorde under finanskrisen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor kan XXLs børscomeback være gjemt på et overfylt lager

Global usikkerhet er vekstdriver

Wibe som er en av Norges retail-nestorer, jobbet som toppsjef for Nille under finanskrisen som startet i 2009. Han tror nyhetene om økt global usikkerhet gjør folk mer opptatt av å spare penger.

– Det er handelskrig, butikkdød og annen usikkerhet som påvirker hvordan folk tenker, at det fort kan komme en regnværsdag, sier Wibe og legger til:

– Det er bra for alle lavpriskjeder, og er en driver for bredt vareutvalg som segment. Vi så det samme under finanskrisen.

Onsdag kom ferske detaljhandelstall som viser at handelen falt med 0,1 prosent fra august til september, ifølge SSB.

På forhånd var det ventet at handelen skulle øke med 0,3 prosent.

Wibe sier at oktober-salget har vært greit, men at det er november- og desembersalget han er spent på.

Les også

Europris øker omsetningen til 1,47 milliarder

Mener krone-dramatikken er overdrevet

Den rekordsvake norske kronen mot dollar og euro gjør det dyrere for norske retailere som kjøper mye av varene sine i nettopp euro og dollar.

For Europris er 42 prosent av innkjøpet gjort i den amerikanske og europeiske valutaen, men selskapet har valutasikret seg, og er ikke bekymret for at det vil slå ut på veksten.

Wibe mener krone-dramatikken er overdrevet.

– Vi følger bare markedet, men dere som selger aviser er altfor opptatt av den kronen. Den har økt ti prosent, men økte til sammenligning 30–40 prosent i 2014-2015, vi kom oss fint gjennom det. Vi har 30 prosent av innkjøpet fra Kina, og måler man den norske kronen mot RMB så er den helt flat, sier han og fortsetter:

– Så den store dramatikken rundt den svake kronen bør bli litt modifisert. Men prisene kommer til å gå gradvis oppover, og vi følger markedet, men skal ikke være først, det er viktig.

Les også

Europris-sjefen venter på butikkdød for å rulle ut by-butikker

Svakere for ÖoB

Men ikke alt går på skinner for Europris som sommeren 2018 kjøpte 20 prosent av aksjene i den svenske konkurrenten ÖoB med opsjon på å kjøpe resten i løpet av 2020.

Europris har gitt seg selv noe tid for å se om ÖoB kan endre noe på profilen og øke bunnlinje og marginer, men hadde håpet på bedre utvikling.

– ÖoB har ikke gjort det så bra som vi hadde antatt, og marginene og bunnlinjen er ikke så gode som vi hadde håpet på, sa Wibe under kvartalspresentasjonen.

Til E24 sier han at den skuffende utviklingen ikke har gjort at Europris har involvert seg mer i selskapet enn de allerede gjør.

– Vi gir råd og tips, men er ikke operasjonelt inne. jeg mener det er en kjempestor oppside, og har fremdeles stor tro på dette. Men det er bare snakk om at det vil ta litt mer tid og at man må gjøre noen grep.

Samtidig bedyrer Europris-sjefen at innkjøpssamarbeidet med de svenske partnerne går veldig bra.

– Det har ikke forandret ditt syn på kjeden og eventuelt på å bli en større eier?

– Nei, nei, ikke i det hele tatt, sier Wibe som legger til at de vil ta beslutningen om å kjøpe de resterende aksjene i ÖoB fra Runsvengruppen i løpet av tredje kvartal 2020.

Fortsatt høyt lagernivå

Selskapet skriver også at et høyt lagernivå på sentrallageret fortsatt er et problem, men at tiltakene som er tatt for å redusere den negative effekten på kostnadene har raskt gitt resultater og kostnadsoverskridelser ble redusert til 5 millioner kroner i kvartalet.

– Varelageret ser bedre ut enn det gjorde for 12 måneder siden, uttalte finansdirektør Espen Eldal.

Europris kvartalsrapport for tredje kvartal viser at selskapet økte omsetningen med 9,2 prosent til 1,47 milliarder kroner, sammenlignet med 1,35 milliarder samme periode i fjor.

Justert driftsresultat (ebitda) havnet på 262,4 millioner kroner, sammenlignet med 119,2 millioner samme kvartal i fjor.

I rapporten fremkommer det også at salgstallene er solide sammenlignet med i fjor, fordi været i fjor påvirket salget.