Ny æra for varehandel

Tibber og Clas Ohlson med landsdekkende butikk-samarbeid

Det hurtigvoksende strømselskapet vurderte å åpne egne butikklokaler for å nå kundene man ikke klarte å nå på nett. En tilfeldighet førte til at Clas Ohlson og Tibber fant sammen.

Tibber-sjef Edgeir Vårdal Aksnes og Clas Ohlson-topp i Norge Stine Trygg-Hauger

Sindre Hopland / Sindre Hopland/E24
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Det var vår salgssjef, Christian, som kom med en tilbakemelding til Tibber, sier Clas Ohlson-sjef Stine Trygg-Hauger.

– Tilfeldigvis var det jeg som satt og svarte på kundeservice, sier Tibber-sjef Edgeir Vårdal Aksnes.

Slik begynte samtalen mellom de to selskapene som nå gjør at Tibbers smarthjem-produkter blir å finne hos Clas Ohlson, og selskapets 1.700 ansatte har blitt trent opp i hvordan Tibber kan spare kundene penger ved å bruke appen sammen med smarthjem-produktene Tibber har utviklet.

– Alle våre 1.700 ansatte går gjennom vårt opplæringsprogram clasroom hvor de nå blir eksperter på Tibber, hvordan man kan spare strøm hjemme, når burde man lade bilen eller sette på vaskemaskinen? De spørsmålene kan våre ansatte nå besvare, sier Trygg-Hauger.

Ikke strømselgere

Partene ønsker ikke å gå ut med hvem som tjener hva på det kommersielle samarbeidet, men Tibber-toppen sier at avtalen ikke er eksklusiv med Clas Ohlson.

– Når vi er et digitalt selskap er det enda viktigere å ha god kundeservice. Men det er veldig dyrt å etablere egne butikker, så dette var et lykketreff, sier Aksnes som sier man ikke klarer å nå alle typer kunder på nettet, og at de en stund har tenkt at de må ut i de fysiske butikkene for å nå alle mulige kunder.

– Vi er en gjeng på 40 stykker, og nå får vi hjelp av 1.700 personer til, sier han.

– Men er det slik at Clas Ohlsons kundebehandlere nå også blir strømselgere?

– Nei, ikke i det hele tatt, sier Trygg-Hauger i Clas Ohlson, hvor på Aksnes skyter inn:

– Vi er kjemisk fri for strømselgere. Vi får nye rådgivere og eksperter på Tibber, men ingen som selger strøm, kun våre produkter og så kan du velge strøm akkurat hvor du vil, sier han.

Stor tjenestesatsing

Tjenestekonsumet vokser langt raskere enn varekonsumet i Norge, og eksperter har pekt på at retailaktører må gjøre butikken til en opplevelse om man skal gjøre det bra i dagens handelsbransje, hvor tjenester er et sentralt tilbud mange eksperimenterer med.

Clas Ohlson har hatt en satsing på tjenester i sine butikker de siste årene. Alt ifra utleie av produkter til hjemmet eller tilbud om lagring av produkter man kjøper på minilager.

– For oss er det gull å samarbeide med gründere, og jeg tror det er en gjensidighet her, at Tibber kan lære litt av oss også, sier Trygg-Hauger.

Aksnes i Tibber sier det hadde fått et par henvendelser fra retailbransjen, men hadde ikke funnet en god nok match før Clas Ohlson dukket opp.

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Tibber
  3. Clas Ohlson
  4. Smarthjem
  5. Strøm
  6. Varehandel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Edgeir gikk uten lønn i ett år for å bygge gründerdrømmen - nå omsetter Tibber for over 200 mill.

  2. Tibber med stor-ekspansjon til Europa

  3. Tibber runder 100.000 strømkunder – og tjener for første gang penger

  4. Annonsørinnhold

  5. Tibber satser i Europa og henter 600 millioner kroner

  6. Norske smarthjem-gründere inngår storavtale med Elkjøp