Payr og Hudya går sammen: Blir norsk fintech-gigant i Norden

Den norske betalingsappen Payr og forbrukertjenesten Hudya blir ett selskap. – Nå får vi musklene og farten til å ekspandere i Norden, sier daglig leder i Payr.

TEKNOLOGIGRÜNDER: Daglig leder Espen Einn startet opp Payr i 2016 sammen med kona Åste Einn og Ola Eingang.

Foto: Erik Bucher Johannessen E24
Publisert:,

De to norske selskapene har lenge hatt et utstrakt samarbeid gjennom Payrs markedsplass. Nå skal de ikke lenger operere hver for seg, men samlet som ett selskap.

– Dette er en «merger among equals», sier Espen Einn, daglig leder og medgründer i Payr.

Appen, under samme navn, startet å tilby skanning og betaling av faktura i juni 2017. I begynnelsen av 2019 lanserte Payr også en markedsplass i appen innenfor mobil, strøm, refinansiering og forsikring der kunden kan sammenligne billigere og bedre alternativer etter å ha betalt en regning.

Hudya Group tilbyr på sin side tjenester innenfor de samme områdene Payr tilbyr produktsammenligning: strøm, mobil, refinansiering og forsikring.

Merkevare ikke avklart

Fredag forrige uke signerte Payr og Hudya den endelige avtalen om sammenslåing. Hva det nye selskapet kommer til å bli hetende er foreløpig ikke avklart.

– Vi i jobber med merkevaredelen. Jeg tror at begge selskaper er opptatt av å finne den merkevaren som er best for det samlede selskapet, at man legger fra seg elsken man har for selskapet og «babyen» sin, sier Payr-sjefen.

Einn forteller at Payr vil få aksjer i det nye selskapet.

– Vi har vært en software-selskap i tre år. Det er først nå i år at vi har gått å være en startup og et produktutviklingsselskap, til å ha fokus på skalering og det kommersielle.

Les også

Vil stjele forsikringsselskapenes beste kunder: – 10.000 brukere venter på et bedre tilbud

Sammenslåing kan løse finansieringsproblemer

Payr har hentet inn 35 millioner kroner siden oppstarten. Det har ikke vært en knirkefri reise, som blant annet Shifter har omtalt. Før påske slet Payr med å hente inn nok kapital for videre finansiering av selskapet.

– Vi har opplevd at det er utrolig utfordrende å hente penger for norske startups, spesielt i segmentet 10 til 40 millioner.

Mulighetene for tryggere finansiering er en av grunnene til at Payr nå slår seg sammen med Hudya, ifølge Einn.

– Vi er et lite selskap og i utgangspunktet er vi produktutviklere. Jeg hadde ikke sett for meg å bruke de to siste årene av livet mitt på å hente penger, sier Einn.

– Sånn sett passer dette som fot i støvel for oss, legger han til spøkefullt.

Einn forteller at Payr har hatt planer om å etablere seg i Sverige og Danmark. Nå slipper de dette ettersom Hudya allerede er til stede i hele Norden.

– Det gir oss en mye raskere ekspanderingsmulighet.

Startet samarbeid på lånesiden

Hudya Group har bygget seg opp innenfor forbrukertjenester gjennom oppkjøp av en rekke tilbydere innenfor mobil, strøm, refinansiering og forsikring. På den måten har de bygget seg en stor kundeplattform.

Det var innenfor lån at relasjonen mellom Payr og Hudya startet, da Payr begynte å samarbeide med lånetilbyderen Aconto, som senere ble kjøpt opp av Hudya.

Hudya opererer innenfor det de kaller «everyday service», privatøkonomiske tjenester til privatkunder og bedrifter.

– Her er det en veldig god match med Payr, som angriper dette mye mer tech-tungt, sier Børge Leknes, daglig leder og en av grunnleggerne i Hudya Group.

Einn deler synet til Leknes og mener de to selskapene utfyller hverandre.

– Der vi er gode på digital produktutvikling og design, er de gode på distribusjon.

SER MULIGHETER: Daglig leder Børge Leknes i Hudya Group tror at det nye selskapet kan vokse stort i Norden.

Foto: Pablo Verano

Vil vokse i Norden

Leknes mener at europeiske myndigheter i dag i større grad legger til rette for sluttbrukere. Han peker på at personvernsdirektivet GDPR og betalingsdirektivet PSD2 gir kundene eierskap til egen persondata og gjør det mulig for dem å dele det med tredjepart.

– Vi har et ønske fra et Skandinavisk ståsted å titte litt lenger ut, men først er fokuset å få en kritisk masse i Norden, sier Leknes.

Han ser lyst på vekstmulighetene i de nordiske landene.

– Hvis man først får fotfeste tror jeg det er mulig å oppnå selvgenererende vekst, der eksisterende kunder gir nye kunder.

Payr-sjef Espen Einn ser sammenslåingen med Hudya som en ytterligere forlengelse av tankegangen om vekst gjennom samarbeid.

Einn mener de to selskapene deler de samme verdiene og viser til deres respektive slagord.

– Huyda sitt er «Life, simplified», og Payr sitt er «Improving people's financial life».

Begge selskapene er engasjert i de samme fire forretningsområdene: mobil, strøm, refinansiering og forsikring.

Einn forteller at veien videre vil være preget av at Payr skal forbedre sine egne tjenester og knytte de tettere opp mot produktene til Hudya. Han ser også for seg større bruksområder for appen med andre typer betaling enn fakturabetaling.

Payr: Fakturabetaling for 1 mrd. kroner

Payr passerte nylige 80.000 nedlastinger i Norge.

– Vi har 15.000 aktive brukere hver måned som bruker Payr til å betale regninger overføre penger og bytte til andre leverandører innen mobil, strøm, lån og forsikring, sier Einn.

Totalt har kundene samlet betalt regninger for over 1 milliarder kroner i appen.

Einn forteller at Payr har bygget all teknologien i appen fra bunnen. Det har vekket interesse fra andre bedrifter, og spesielt banker.

– En av de største bankene i Norge har lisensiert vår fakturaskanner og det er den de i bruker i appen.

Payr jobber også med å utstede sitt eget betalingskort.

– Du får samlet alle kortene dine i appen vår og så kan du velge hvilket av kortene dine som skal være aktivt på Payr-kortet, forklarer Einn.