Åpnet 12 nye restauranter: Kraftig økte inntekter for Burger King

Selskapet bak burgerkjeden Burger King økte inntektene med 160 millioner kroner og åpnet 12 nye restauranter i fjor. King Food har mer enn doblet resultatet siden 2014.

FORTSETTER OPPTUREN: King Food, selskapet som står bak burgerkjeden Burger King, har doblet resultatet på fire år. I fjor økte inntektene med 160 millioner til over 900 millioner kroner.

Foto: Drew Angerer AFP
Publisert:,

Selskapet bak burgerkjeden Burger King fortsetter å håve inn. King Food hadde en inntektsøkning på 161,8 millioner kroner fra 2017 til 2018. I fjor hadde selskapet inntekter på 902,8 millioner kroner.

Det fremkommer av ferske tall fra Brønnøysundregistrene.

Selskapet har dermed økt omsetningen med over 400 millioner kroner siden 2014, da King Foods inntekter var på 499,4 millioner kroner.

– Jeg er svært fornøyd med det som vi i har skapt i 2018, skriver administrerende direktør Rune Sandvik i King Food i en epost til E24.

– Vi har en svært god salgsutvikling, samt at vi har åpnet mange nye suksessfulle restauranter, både i King Food, men også franchisetakere som har åpnet gode restauranter, legger han til.

Bunnlinjen hadde ikke tilsvarende økning som omsetningen i fjor. Resultatet før skatt kom på i overkant av 43 millioner kroner i fjor, opp fra 40,8 millioner året før.

Til sammenligning leverte selskapet et resultat på 16,4 millioner kroner i 2014.

Sandvik skriver at kjedens suksess skyldes en økning i antall gjester i Burger King-restaurantene, i tillegg til flere nye vegetariske alternativer på menyen.

Les også

Ulltveit-Moe har tapt nesten fire milliarder i Brasil

I årsberetningen skriver King Food at selskapet har ansvaret for utvikling og oppfølging av samtlige Burger King-restauranter i Skandinavia, samt videre ekspansjon av kjeden.

Jens Ulltveit-Moe står bak Umoe Restaurants, som eier selskapet bak Burger King-kjeden.

Foto: Hallgeir Vågenes VG

– Det forventes fortsatt betydelig vekst i 2019, står det i årsregnskapet.

Tjener mest på norske burgere

Kjeden endte med 32,9 millioner kroner på bunnlinjen, opp 2,1 millioner fra året før. Da endte årsresultatet på 30,8 millioner kroner.

Det er dessuten det dobbelte av i 2014, da årsresultatet til King Food kom på 16,4 millioner kroner.

Det er nordmenn som står for hoveddelen av inntektene. Hele 897,2 millioner kroner av totalsummen av inntekter kommer fra Burger King-restauranter i Norge.

Bare 3,1 millioner kroner av inntektene til restaurantkjeden kommer fra Sverige, og 2,5 millioner kroner skyldes driften i Danmark.

– I alle tre land er vi satt opp både med egne restauranter og franchiserestauranter. I Norge er en mye større del av totalen egne restauranter. Derfor vises de norske inntektene som mye større i vårt regnskap, skriver Sandvik.

Driftsresultatet til Burger King-selskapet endte på 46,7 millioner, opp fra 43,14 millioner i 2017.

– Virksomheten har hatt en betydelig vekst i 2018. Det ble åpnet 12 nye restauranter i både egeneide og franchise-enheter totalt i Norge, skriver selskapet i årsrapporten.

Eier i underskudd

Jens Ulltveit-Moes selskap Umoe Restaurants eier 100 prosent av King Food. Umoe Restaurants står i tillegg til Burger King bak kjeder som TGI Friday's, Peppes Pizza og Starbucks.

Les også

Peppes kuttet prisene og økte overskuddet, men håper man unngår priskrig på pizza

E24 omtalte denne uken underskuddet som preget regnskapet til Ulltveit-Moes selskaper.

Umoe Restaurants hadde en omsetning på 2,99 milliarder kroner i fjor, en oppgang på like i underkant av 50 millioner fra året før. Resultatet før skatt endte likevel på minus 84 millioner kroner.

Selskapet har totalt 219 egeneide og 208 franchise-restauranter i Norge, Sverige og Danmark.

Utenfor restaurantbransjen er det heller ikke lyse utsikter for Ulltveit-Moe. Ifølge E24s beregninger har næringslivstoppen tapt til sammen 3,73 milliarder kroner på utvinning av fornybar energi og sukkerørproduksjon i Brasil.

Les mer: Jens Ulltveit-Moe tapte 572 millioner kroner i fjor

Her kan du lese mer om