Full kok: Norsk badstuselskap vil ekspandere kraftig

Badstuer midt i Oslo har blitt millionbutikk for Kok, med sine flytende badstuer. Med hjelp av folkefinansiering vil de etablere seg i flere norske byer.

VARME BAD: Bjørvika var lenge preget av havneanlegg og bygging. Nå er Havnepromenaden på plass, og flere selskaper har etablert seg i fjordkanten.

Foto: Kristin Lorange Kok
Publisert:

For bare noen år siden var havnebassenget i Bjørvika preget av store anlegg og betong.

Siden har det dukket opp en opera i italiensk marmor, et nytt Munch-museum – og et par badstubåter. Nå er trenden i ferd med å slå inn for fullt.

Selskapet bak badstubåtene, Kok, bikket millionen i omsetning etter kun ni måneder i drift. Etter alle kostnader og før skatt, satt selskapet igjen med et underskudd på 107.816 kroner, viser årsregnskapet.

Nå er det fem båter i flåten, men planene stopper ikke der.

Kok vil ekspandere videre, og planen er å samarbeide med lokale partnere rundt omkring i Norge for å få til et franchisesystem.

– Vi jobber nå med å få til samarbeidspartnere for å etablere seg rundt om i landet, sier Kok-gründer Kristin Lorange, og legger til:

– Det blir nok tre samarbeidspartnere i år, og åtte til neste år.

Hun står bak konseptet sammen med Paal Mangerud, som har vært direktør for nærmeste nabo, Salt. Han har også stått bak blant annet utestedet Blå og produksjonsbyrået Meet.

Gjestene hopper ut i vannet, rett ved Operaen og Sørenga i Oslo sentrum.

Foto: Kristin Lorange Kok

Kok-sjefen sier det har vært god pågang i løpet av sommeren. Gradestokken har bikket over 30 grader i Oslo, og for noen kan nok det imidlertid være i det varmeste laget.

– Vinteren er høysesong, men vi er veldig positivt overrasket over juli i år. Sommeren har vært kaldere enn i fjor, som har ført til flere besøk, sier Lorange.

– Når er det populært med badstubåtene?

– Det er populært hele året, men det toppet seg i februar. Det er mange i forbindelse med julebordsesongen, svarer hun.

Tror på vekst

Det har endt med overskudd så langt i 2019, ifølge gründeren.

– Vi tror vi kommer til å passere fire millioner kroner i omsetning i år. Vi har god vekst, sier Lorange.

De to badstubåtene ligger mellom Oslo Sentralstasjon og Vippetangen. Snart står Asker og Drammen for tur.

– Vår første samarbeidspartner i pilotfasen startet i juni, og Kok Drammen åpner nå i august. Flere blir det utpå høsten, sier Lorange.

Det kan se ut som andre også vil kaste seg på trenden.

– Vi vet allerede at det kan komme konkurranse. Det er absolutt sunt – det bidrar til økt badekultur som er positivt, sier Lorange.

Flåten har solceller og elektrisk motor. Selskapet har fem slike, ifølge egne nettsider.

Foto: Kristin Lorange Kok

Folkefinansierer badstuer

Tre nye badstubåter skal leveres. Til det trengs det finansiering, noe selskapet har løst gjennom folkefinansiering.

Selskapet henter en halv million kroner hver for de tre badstuene. Investorene får igjen en rente på 8,6 prosent for å låne ut penger.

Det er med andre ord en dyrere form for finansiering, mye fordi det ikke stilles noe sikkerhet til kreditorene.

– Vi har rundt 200 långivere som føler eierskap til prosjektet og heier oss frem, sier Lorange.

Les også

Bølgen & Moi snudde millionunderskudd til pluss

Les også

Rekordår for Maaemo

Les også

Millionunderskudd for Karpe: – Naturlig i et år uten konserter