Forbrukerrådet opplever stor pågang fra utleier: Mange betaler ikke hele husleien

Henvendelsene om utleie renner inn hos Forbrukerrådet, og det særlig unge og organisatorer i kollektiver som tar kontakt. 

PÅGANG: Forbrukerrådet opplever stadig flere henvendelser om husleiespørsmål. Illustrasjonsbilde.

PÅGANG: Forbrukerrådet opplever stadig flere henvendelser om husleiespørsmål. Illustrasjonsbilde.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
Publisert:,

Studiestart nærmer seg for tusenvis av nye studenter på jakt etter ny bolig å leie. En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser imidlertid at utleierne opplever stadig problemer med leietagere som ikke betaler hele leien.

Spørsmålene har rent inn hos Forbrukerrådet, som har steget med 45 prosent til 1.714 henvendelser i årets første seks måneder.

Jurist og seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier de oftere får henvendelser fra dem som leier ut boligen, enn motparten.

Jurist og seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet/Njerve

– Begge parter tar kontakt, og det er ikke uvanlig at vi kjenner igjen spørsmålene fra den andre siden. Det gir oss muligheten til å finne gode løsninger, sier han til E24.

– Vi har hatt en nedgang i noen år tidligere på husleiespørsmål, så økningen i år kan se ut som en slags normalisering. Det har vært unormalt lavt de siste to foregående årene.

Se Forbrukerrådets tips til leietagere nederst i saken.

Iversen forklarer at det er mange yngre som henvender seg til Forbrukerrådet.

– Det er mange unge som tar kontakt, og foreldre som tar kontakt på vegne av «barna» sine.

Les også

Selger 4-roms på 36 kvadrat: – Det er helt absurd

Advarer kollektiver

– Det er også en del organisatorer i kollektiver, leietagere som organiserer innbetalinger og slikt på vegne av de andre leietagerne. Det er ikke uvanlig å ha det, men det kan være risikabelt. Som organisator kan du bli ansvarlig for mer enn din egen del, og det kan være problematisk, sier Iversen.

– Hva er deres anbefaling til dem?

– Vår klare anbefaling er at alle i kollektivet inngår en avtale med utleier, også kan man heller organisere vedlikehold og rengjøring mellom seg gjennom en organisator man velger, svarer juristen.

Les mer: En femtedel av all gjeld til inkasso: – Ikke engang min verste fiende fortjener å være i situasjonen jeg var i

Les også

Kraftig nedgang for bankenes utlånsmarginer

Betaler kun deler av leien

Undersøkelsen til Forbrukerrådet viste at nærmere halvparten av utleierne opplevde problemer med sen utbetaling, og litt under en fjerdedel hadde problemer med ingen innbetaling i det hele tatt.

– Hvem er det som typisk ikke betaler husleien i tide?

– Det er dårligere betalere i alle samfunnslag, men det går ofte på dem som har falt utenfor arbeidsmarkedet eller leier dyrere enn det man evner å betale for. Ofte blir leien betalt kun delvis, svarer Iversen.

Han sier det er typisk at utleierne finansierer boligen med leieinntekter, og at dette dermed skaper konsekvenser for utleieren, som må betale avdrag på lånet til boligen.

Fuktskader, mugg og andre forhold ved boligen kan også skape konflikt mellom huseier og leietager.

– Noen ganger er det uenigheter om utflytting, for eksempel hvis husrommet har vært av dårlig kvalitet. Da oppstår det diskusjon, og man kan holde igjen på leien, sier Iversen.

Om huseieren tar kontakt med Forbrukerrådet etter manglende leie, er det gjerne ett svar Iversen ofte kommer med: Send purringer først.

– Vi anlegger en konstruktiv holdning når huseier tar kontakt. Vi ber dem gjerne purre på en høflig måte først, så man ikke går helt i grøftekanten med en gang. Da pleier det å løse seg, forklarer han.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold