Nye NHO-tall: Nå sliter tre av ti med å betale regninger

Halvparten av NHOs medlemmer har allerede gjennomført permitteringer - en dobling på én uke. Og nå sliter tre av ti bedrifter med likviditeten.

NHO-sjef Ole Erik Almlid er bekymret for norsk næringsliv.

Ørn E. Borgen/NTB scanpix
  • Nora Rydne
Publisert:,

Det ser stadig mørkere ut for norske bedrifter som blir rammet av corona-krisen.

I den tredje medlemsundersøkelsen til Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) svarer tre av ti bedrifter at de sliter med likviditetsproblemer – altså at de mangler penger til å betale blant annet regninger og lønn til ansatte.

Halvparten har allerede måttet permittere ansatte.

Les på E24+ (for abonnenter)

Ansatt i coronarammet bedrift? Dette bør du vite

– For en uke siden ble tallene fra NHOs medlemsundersøkelse omtalt som sjokkerende. Da er det vanskelig å finne de riktige ordene denne gangen. Uansett hva man kaller dette – krakk, krise, unntakstilstand – det er nesten umulig å ta for hardt i, sier administrerende direktør i Ole Erik Almlid i NHO i en pressemelding.

Stadig flere får problemer

Almlid påpeker at det ikke finnes virkemidler som kan stoppe krisen nå, men oppfordrer alle til å gjøre det de kan for å minimere effektene så godt det lar seg gjøre.

– Det er nå viktigere enn noen gang at de hjulene som kan holdes i gang, får rulle, sier Almlid i meldingen.

Dette er resultatene fra medlemsundersøkelsen:

  • 50 prosent har gjennomført permitteringer – dobbelt så mange som for én uke siden (24 prosent).
  • 77 prosent av bedriftene vurderer fortsatt å permittere utover det som er gjort.
  • I reiselivsbransjen har 87 prosent av bedriftene permittert ansatte, og 73 prosent har permittert mer enn tre fjerdedeler av sine ansatte.
  • 76 prosent av bedriftene innen service og handel har permittert ansatte.
  • 28 prosent av bedriftene planlegger nedbemanning og oppsigelser.
  • 28 prosent av bedriftene har likviditetsproblemer på grunn av coronaviruset, og mangler penger til å betale regninger som forfaller om kort tid. Også her er problemet størst i reiseliv.
  • 82 prosent av bedriftene har merket lavere etterspørsel eller kanselleringer av ordre som følge av coronaviruset. Opp fra 68 prosent i forrige undersøkelse.
  • 54 prosent har problemer med å levere varer og tjenester, opp fra 42 prosent i forrige undersøkelse.
  • 61 prosent av bedriftene oppgir at leverandørene deres har varslet om forsinkelser eller kanselleringer av leveranser.
Les på E24+ (for abonnenter)

Slik har et tiår med lave renter skapt et gjeldsberg i risikable selskaper

– Må ikke stoppe opp

– Vi er svært bekymret over det vi hører fra medlemsbedriftene våre. Kommuner praktiserer for eksempel forskjellige regler for smittevern og karantene, og mange går lenger enn de nasjonale retningslinjene, sier Almlid videre i meldingen.

Han gir regjeringen og Stortinget honnør for tiltakene som er satt i verk, men påpeker at det er et stort behov for de planlagte videre tiltakene.

– Helsekrisen vi står er i meget alvorlig, men vi må være forberedt på at den økonomiske krisen kommer til å vare lenger enn helsekrisen. Vi må skape trygghet for både helse og arbeidsplasser – vi må sikre at folk har en jobb å gå til når dette en gang er over. Vi må fortsette å handle varer og tjenester av hverandre. Både bedrifter, det offentlige og folk flest. Offentlige anbud må ikke stoppe opp, sier Almlid.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. NHO
  3. Permittering
  4. Coronaviruset
  5. Ole Erik Almlid
  6. Reiseliv
  7. Tjenester

Flere artikler

  1. Stor NHO-undersøkelse: Halvparten av bedriftene permitterer

  2. Ferske NHO-tall: – Finner snart ikke ord lenger

  3. Fersk NHO-undersøkelse viser ny optimisme i næringslivet

  4. Annonsørinnhold

  5. Ny krisepakke til små og mellomstore bedrifter

  6. Møter næringsministeren nå: Her er bedriftenes corona-krav til regjeringen