Haugesund-bedrift bekymret for proteksjonistisk USA

Haugesund-bedriften Helifuel er bekymret for at amerikansk proteksjonisme rammer handel med utenlandske bedrifter, etter at BP ønsket å ta dem ut av en tilbudsprosess. 

UVENTET: Jorunn Håvardsholm, administrerende direktør i Helifuel, sier det var overraskende for dem da BP ikke ville ha utenlandske aktører med i anbudsprosessen.

Foto: Fredrik Kampevoll E24
Publisert:,

ARENDAL (E24): USA har satt internasjonalt samarbeid og handel under press, etter at Donald Trump ble president 20. januar 2017.

Selv om Norge i liten grad er truffet av offisielle amerikanske handelshindringer, så er norske Helifuel bekymret for at deler av amerikansk næringsliv vil å lukke døren for utlandet.

Bakgrunnen for bekymringen fra selskapet, som leverer systemer for fylling av helikopterdrivstoff, er at oljeselskapet BP plutselig ikke ville ha tilbud fra utenlandske bedrifter da de skulle lyse ut en kontrakt for ett år siden.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette skjer med «Kina-aksjen» Elkem i handelskrigen

– Denne konkrete prosessen var via verftet vårt i Korea, hvor vi fikk tilbakemelding om at alle aktører utenfor USA ikke skulle være med på prosessen. Så snudde de på det, fordi vi har en veldig spesialisert vare som de ikke har et eget marked for. Vi kom da med i loopen, og vi leverer fortsatt til mange prosjekter til USA, forteller Jorunn Håvardsholm, som er administrerende direktør for Helifuel.

Bekymringen for at markedet i USA lukker seg delte hun under et seminar med Norges utenriksminister, Ine Marie Eriksen Søreide (H), under Arendalsuka. Utenriksministeren sa at hun også var bekymret for at internasjonalt samarbeid er under press, og at det kan ramme utenrikshandelen.

– Uventet

Selv om BP til slutt måtte snu i mangelen på kompetanse innenlandsk, så er Haugesund-bedriften bekymret for deres fremtidige handel med landet.

– Beskjeden fra BP kom uventet for oss, fordi vi har et sterkt fotfeste etter å ha vært der i mange år. Men vi ser helt klart at kontraktene er tøffe når vi leverer til USA. Vi har strenge krav på oss knyttet til lokale regelverk som skal føles og lokale komponenter som skal brukes og for å få godkjenning i USA.

– Hvordan påvirker dette deres syn på fremtidig handel med USA?

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg-kommentar: Teorien som (kanskje) kan forklare Trumps handelskrig

– Det vil vise seg, foreløpig er vi inne. Vi signerte en stor kontrakt senest forrige uke, og er veldig fornøyd med det. Vi har godt samarbeid med amerikanske selskaper, men det er klart at proteksjonisme generelt er en bekymring for oss, fordi vi er avhengig av hele verden som marked, sier hun.

Deler bekymringen

I dag har ikke USA noen formelle handelsbegrensninger på handel med Norge, foruten at ekstratollen som er lagt på europeisk kull og stål. NHO sier likevel at de er bekymret for at norsk næringsliv skal bli rammet av proteksjonisme – ikke bare fra USA – men fra hele verden.

– Vi regner med at flere bedrifter deler Helifuels erfaringer, men mange nøler nok med å si dette offentlig for ikke å legge seg ut med mulige fremtidige oppdragsgivere. Dette viser også at det er viktigere enn noen gang å ikke svekke reglene i Verdens handelsorganisasjon, og at Norge må forhandle frem nye frihandelsavtaler, uttaler Tore Myhre, som er avdelingsdirektør for internasjonal avdeling i NHO.

PROTEKSJONISME: Tore Myhre, avdelingsdirektør for internasjonal avdeling i NHO, understreker at USA også tidligere har hatt en proteksjonistisk tilnærming på enkelte områder, slik som innenlandsk sjøfart. – Det har også bidratt til at amerikanske bedrifter er blitt mindre konkurransedyktige fordi de ikke har blitt utsatt for konkurranse, noe som viser at proteksjonisme er en dårlig idé på lengre sikt, sier han.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix

Politikken med «America First» og «Buy American» mener han har styrket amerikansk proteksjonisme, noe NHO anser som bekymringsfullt.

– En slik politisering av markedet skaper uforutsigbarhet og svekker konkurransen. Vi ser også en sammenblanding av handelspolitikk og geopolitikk som skaper usikkerhet for bedriftene. Den mer aktive bruken av sanksjoner skaper for eksempel ofte uklarhet som gjør at bedrifter ikke tør ta sjanser av frykt for represalier og i verste fall kunne bli utestengt fra det amerikanske markedet.

Her kan du lese mer om