Kinas nest største nettvarehus satser stort på dronelevering
til landsbygda
JD, Alibabas kinesiske hovedkonkurrent, bygger 150 dronesentre som skal levere pakker til den kinesiske landsbygda.
For urbane kinesere er det lett å bestille og få levert varer fra ulike nettvarehus som Alibaba.
For dem som bor på bygda er det er imidlertid vanskeligere.
Flere må begrense seg til lokale kjeder med dårligere utvalg og lavere priser.
JD, Kinas nest største nettvarehus etter nevnte Alibaba, mener nå å ha funnet en løsning på problemet. Selskapet skal satse stort på droneleveranser til den kinesiske landsbygda, og er nå i ferd med å bygge 150 dronesentre i Sichuan som skal frakte varene frem til ulike leveransepunkter, skriver CNBC.
Ifølge selskapets administrerende direktør Richard Liu vil dronestasjonene bidra til å redusere leveringskostnadene med 70 prosent.
Kan fly i opp til 100 km/t
Selskapet har utviklet sin dronekapasitet siden 2015, og startet et prøveprosjekt i 2016.
– I områder med vanskelig terreng og dårlig infrastruktur blir den siste milen logistisk vanskelig. JD-droner kan levere ordre fra regionale stasjoner til JDs «landsby-promotører» i hver landsby, som senere distribuerer ordrene direkte til kundene, noe som vil redusere leveringstiden og kostnadene, skriver selskapet.
New Zealand gir grønt lys: Slik skal Domino's levere pizza
Selskapet har fem ulike dronemodeller som kan fly opp til 100 kilometer i timen, og som kan levere pakker på 5 til 15 kilo.
I fremtiden satser selskapet på å ha droner som kan bære en nyttelast på opptil 500 kilo. Dronene har en rekkevidde på 50 kilometer, før de må lades.
Flere selskaper satser på droner
JD er langt fra alene om å satse på leveringsdroner. I 2013 ble det klart at Amazon vil testfly leveringsdroner, gjennom programmet Prime Air.
I fjor ble det klart at pizzakjeden Dominos har fått godkjent testing dronelevering av pizza i New Zealand. Selskapet inngikk et samarbeid med droneselskapet Flirtey, i det som ble den første kommersielle droneleveringstjenesten i verden.