Gobi mot ny million-investering for å satse på TV-produksjon
Den norske snapchat-utfordreren tar helomvending – vil utfordre lineær TV.
Gobi får inn friske penger for å satse på noe helt nytt, nemlig TV.
– Vi kaller oss ikke lenger et sosialt medium, det vi driver med heller mer mot sosial underholdning, sier gründer og daglig leder Kristoffer Lande til E24.
Ifølge Lande henter selskapet nå i underkant av ti millioner kroner, med en plan om en større emisjon på nyåret.
Selskapet satset først på et sosialt medium hvor brukerne kan sende videoer og bilder i felles bildestrømmer, i direkte konkurranse med børsnoterte Snapchat.
– Da Snapchat begynte med private vennegrupper hadde vi allerede skjønt at dette ikke kom til å fungere på sikt, og vi har nå gått bort fra dette konseptet, sier Lande.
TV-show på mobil
Så hva er Gobi nå?
Selskapet er i ferd med å samle et nytt styre bestående av erfarne TV-folk, som sammen med et nytt team skal lage små interaktive TV-episoder som skal publiseres inne i appen.
– De tradisjonelle kanalene har måttet gi slipp på mange ansatte, så vi planlegger å kapre noen smarte hoder fra bransjen, sier Lande.
– Men er det ikke veldig kostbart å drive TV-produksjon?
– Vi har til nå hatt svært lave kostnader, og det har vært billig både å nå og holde på nye brukere. Til den første test-episoden fikk vi inn 10.000 unike brukere, hvor over 70 prosent kom tilbake for å se mer, sier Lande som sier at produksjonskostnadene har vært så lave som 0,5 kroner per seer.
De har allerede testet et show basert på de amerikanske Hunger Games-filmene, hvor brukerne får servert en liten episode hver dag over flere uker, hvor de kan bestemme hvem av deltagerne som ryker ut.
Gobi har nå passert 100.000 brukere, og er i kontakt med flere store produksjonsselskaper og blogger-nettverk om potensielle innholds-partnerskap.
De neste ukene kommer det nye serier på Gobi-appen. Selskapet jobber blant annet med et nytt reality-konsept og et reiseprogram.
Saken fortsetter under bildet.
– Ubrukelig innhold
Lande påpeker at både Facebook og Amazon satser på produsert kvalitetsinnhold fremover, og at dette er et skifte i teknologibransjen.
– Vi så at det meste av det brukergenererte innholdet var ganske uinteressant, og til tider ubrukelig. Vi tror at dette skiftet vil gjøre at folk slipper å se kaffekopper, feriebilder og kattevideoer på Gobi, men interessant innhold.
Selskapet landet i fjor sin første betydelige emisjon på fire millioner kroner.
Med seg fikk Gobi profilerte investorer som Petter Northug, lakse-arving Gustav Magnar Witzøe og skipsreder Johan Odvar Odfjell.
Gründer Lande sier at både eksisterende og nye investorer følger med i den nye investeringsrunden.
– Et marked for kortformat
TV-sjef Morten Wiberg i Carat vurderer vanligvis mer tradisjonelle tv-satsinger enn den Gobi nå går for, men mener det er rom for utfordrere.
– Det er helt håpløst for meg å si om dette kan slå an, men det er ikke helt fjernt å tenke at kortformatet vil bli større, sier han til E24.
Han tror at bransjen konstant er på jakt etter fornyelse.
– Netflix har vokst seg gigantisk på kun fem år, så mye skjer, men det kan ikke helt sammenlignes ettersom Gobi har en langt mindre evne til å distribuere innholdet og langt mindre budsjett, sier Wiberg og fortsetter.
– Man er avhengig av store penger i denne bransjen, og pengene går fort, så 10 millioner høres lite ut, forklarer han.
Lande mener at produksjonskostnadene er i en annen klasse når man produserer kortformat for mobil.
– Man trenger ikke kameraer til mange hundre tusen kroner og et stort produksjonsteam, sier gründeren.