Mener dette er en «desperat handling»

Over en kjøledisk bemerket Rema 1000-butikken i tillegg hva samme produkt kostet hos konkurrenten Coop Extra.

PRISFORSKJELL: Rema 1000 Ila i Oslo ville la kundene få vite hva samme produkt kostet hos Coop Extra. – En luguber form for markedsføring, sier kommunikasjonsdirektøren i Coop.

Foto: Privat/NTB scanpix
  • Nina Tuv
Publisert: Publisert:

Dagligvarekjeden Rema 1000 har vært i hardt vær det siste halvåret. Etter lanseringen av appen «Æ» og strid rundt bestevenn-strategien, oppsto det mye støy rundt lavpriskjeden, som også nylig har tapt markedsandeler.

Nå kan det se ut som om kampen om kundene har hardnet ytterligere til.

Forrige uke kunne man på Rema 1000 Ila i Oslo finne en prisplakat for skivet kalkunfilet hvor det også var opplyst om hva samme vare kostet hos Coop Extra.

Kommunikasjonsdirektør i Coop er ikke imponert over salgsmetoden.

– Dette er nok bare en desperat handling fra en kjøpmann som sliter med tap av kunder og dårlige salgstall, sier Bjørn Takle Friis til E24.

Når E24 besøker butikken onsdag er ikke plakaten å se. Kjøpmann Bjørnar Rød bekrefter imidlertid at den hang oppe «noen dager» i forrige uke.

– I engasjementet for å få fram at butikken min har de laveste prisene, ser jeg at jeg ble for ivrig. Det beklager jeg, og jeg skulle selvsagt valgt en annen måte å markedsføre våre lave priser på, skriver Rød i en e-post til E24.

PARTIKJØP: Rema-butikken markedsførte Coop Extras pris på kalkunfileten sammen med sin egen pris.

Foto: Privat

– En luguber form for markedsføring

Friis forklarer at alle enkeltbutikker tidvis har ekstremt lave priser på det som kalles partikjøp. Dette er kjøp av store kvanta av en vare som eksempelvis har lav holdbarhet eller uvanlig størrelse på forpakningen.

– Det er uansett helt unormalt å sammenligne prisene på disse produktene med konkurrentens priser. Det gjør man heller ikke på tilbudsvarer. Her kunne de jo like gjerne sammenlignet med prisen på en annen Rema 1000, som også har høyere pris, sier Friis.

E24 merket seg for øvrig at Rema 1000 Ila hadde svært mange plakater merket med partikjøp i butikken onsdag. Fire andre Rema-butikker i nærheten hadde ingen slik markedsføring.

Friis tror kalkunfileten på bildet er et produkt som ikke har blitt tatt godt nok imot av forbrukerne og derfor skal fases ut av markedet, slik det er med svært mange varer ved hvert vindu.

– Med andre ord er det en luguber form for markedsføring, sier han.

– Det vil overraske meg om dette er godkjent av Reitan. Det er langt utenfor bransjenormen. Vi får glede oss over at de frykter Extra så mye at de bruker oss på den måten, sier Friis.

IKKE IMPONERT: Kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn Takle Friis, mener markedsføringen av typen Rema 1000 Ila gjorde er langt utenfor bransjenormen.

Foto: Coop Norge
Les også

Rema-Reitan taper kampen om kundene

Rema i hardt vær

– Vi forstår at kjøpmennene ønsker å fortelle sine kunder at REMA 1000 har de laveste prisene. Når det er sagt, har Takle Friis selvsagt rett i at de må forholde seg til gjeldende bransjenormer, sier informasjonssjef i Rema 1000, Ann Kristin Pettersen, til E24.

Dagligvarekjeden har ingen ytterligere kommentarer til saken.

I årets første halvår mistet Rema 1000 markedsandeler på 1,2 prosent. Samtidig økte erkerivalen Kiwi sin markedsandel med 1 prosent, mens Coops Extra-kjede sikret seg 1,4 prosent økning.

Dette i kjølvannet av at Rema 1000 lanserte appen «Æ» og den såkalte bestevenn-strategien, som gjorde at dagligvarekjeden led et kraftig omdømmestup.

Lavprisbutikkene har nå 67,4 prosent av dagligvaremarkedet i Norge. Nye tall i august viste også her en tilbakegang for Rema 1000 fra 37,4 til 35,1 prosent markedsandel.

Kjeden har riktig nok fremdeles størst andel av lavprismarkedet sammenlignet med konkurrentene, og til tross på en vanskelig start på året, ser de positivt på tilværelsen nå.

– Nå begynner markedet å normalisere seg, og vi er der vi mener vi bør være på markedsandeler. Etter en krevende start på året, ser vi nå av egne tall for juli at vi er i ferd med å snu utviklingen. Vi etablerer flere butikker enn våre konkurrenter, og er optimistiske med tanke på andre halvår 2017, sa Jan Frode Johansen, administrerende direktør Rema Franchise, i et intervju med VG tidligere i august.

Les også

Rema 1000 vil vinne priskrigen i Danmark

Les også

Dobbelt så mange handler mat på nett

Les også

Kiwi billigst i de fem største byene

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Rema 1000
  2. Dagligvarebransjen
  3. Markedsføring
  4. Coop Norge handel
  5. Mat og drikke
  6. Reitangruppen

Flere artikler

  1. – Det har snudd

  2. Droppet avtale – men Norgesgruppens prisjegere er tilbake

  3. Rema-sjefen mener innkjøpsforskjellene må ta mye av skylden for svekkelsen

  4. Ferske dagligvaretall: Rema fortsetter å falle – Extra øker mest

  5. Kiwi-sjefen: Rema bygger seg til vekst