Go-Ahead tar økonomisk smell etter store togproblemer

Britiske Go-Ahead, som skal drive Sørlandsbanen, tar en økonomisk smell etter store togproblemer.

Foto: Paul Hackett Reuters
Publisert:,

Selskapet Go-Ahead, som nylig vant anbudet om å drive Sørlandsbanen i Norge, har inngått en avtale med det britiske samferdselsdepartementet etter uakseptabel kvalitet på tjenestene på Govia Thameslink Railway (GTR).

Selskapet lover å forbedre tjenesten etter massive problemer med leveransene etter innføringen av en ny tidtabell 20. mai, og må bruke 15 millioner pund (163 millioner kroner) på å forbedre kundenes opplevelse, i tillegg til å dele overskuddet med regjeringen.

– GTR vil ikke tjene penger fra denne franchisen i dette finansielle året, og vi har også satt et tak på profitten operatøren kan gjøre i resten av franchiseperioden som utløper i september 2021, sier transportminister Chris Grayling i en melding.

Les også: (+) Blåmandagen det sa bråstopp for Go-Ahead

Departementet sier at Go-Ahead leverte et uakseptabelt nivå på tjenestene fra mai og utover, at det vil fortsette å overvåke kvaliteten på tjenestene, og at GTR fortsatt kan risikere ytterligere sanksjoner.

Inntektskutt

Analytikerne i Jefferies venter avtalen vil kutte Go-Aheads inntekter med tre prosent de neste årene, men sier at investorene trolig er lettet over at selskapet får beholde kontrakten, ifølge nyhetsbyrået Dow Jones.

Les også

NSB slo Go-Ahead på 12 av 15 kriterier, britene vant allikevel Sørlandsbanen-anbudet

«Departementet har konkludert med at en avslutning av franchisen ville skape mer og unødvendige forstyrrelser for passasjerene og ikke er en passende fremgangsmåte», skriver departementet.

Go-Ahead sier at avtalen om profittdeling vil kutte GTRs marginer til mellom 0,75 prosent og én prosent, fra tidligere 0,75 prosent til 1,5 prosent. Selskapet venter ingen profitt i år.

– Vi anerkjenner at bransjens manglende leveranser på tidtabellen fra mai skapte store problemer for våre kunder, og vi beklager den dårlige servicen de fikk, sier Go-Aheads konsernsjef David Brown i en melding.

Han hevder at tjenestene har blitt forbedret etter en ny midlertidig tidtabell i juli.

Les også

Avviser togklage etter Go-Ahead-seier

Les også

Vil kjøre med nytt navn

Les også

Ap og Sp vil stanse toganbud

Her kan du lese mer om