Go-Ahead tar økonomisk smell etter store togproblemer

Britiske Go-Ahead, som skal drive Sørlandsbanen, tar en økonomisk smell etter store togproblemer.

Foto: Paul Hackett Reuters
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

Selskapet Go-Ahead, som nylig vant anbudet om å drive Sørlandsbanen i Norge, har inngått en avtale med det britiske samferdselsdepartementet etter uakseptabel kvalitet på tjenestene på Govia Thameslink Railway (GTR).

Selskapet lover å forbedre tjenesten etter massive problemer med leveransene etter innføringen av en ny tidtabell 20. mai, og må bruke 15 millioner pund (163 millioner kroner) på å forbedre kundenes opplevelse, i tillegg til å dele overskuddet med regjeringen.

– GTR vil ikke tjene penger fra denne franchisen i dette finansielle året, og vi har også satt et tak på profitten operatøren kan gjøre i resten av franchiseperioden som utløper i september 2021, sier transportminister Chris Grayling i en melding.

Les også: (+) Blåmandagen det sa bråstopp for Go-Ahead

Departementet sier at Go-Ahead leverte et uakseptabelt nivå på tjenestene fra mai og utover, at det vil fortsette å overvåke kvaliteten på tjenestene, og at GTR fortsatt kan risikere ytterligere sanksjoner.

Inntektskutt

Analytikerne i Jefferies venter avtalen vil kutte Go-Aheads inntekter med tre prosent de neste årene, men sier at investorene trolig er lettet over at selskapet får beholde kontrakten, ifølge nyhetsbyrået Dow Jones.

Les også

NSB slo Go-Ahead på 12 av 15 kriterier, britene vant allikevel Sørlandsbanen-anbudet

«Departementet har konkludert med at en avslutning av franchisen ville skape mer og unødvendige forstyrrelser for passasjerene og ikke er en passende fremgangsmåte», skriver departementet.

Go-Ahead sier at avtalen om profittdeling vil kutte GTRs marginer til mellom 0,75 prosent og én prosent, fra tidligere 0,75 prosent til 1,5 prosent. Selskapet venter ingen profitt i år.

– Vi anerkjenner at bransjens manglende leveranser på tidtabellen fra mai skapte store problemer for våre kunder, og vi beklager den dårlige servicen de fikk, sier Go-Aheads konsernsjef David Brown i en melding.

Han hevder at tjenestene har blitt forbedret etter en ny midlertidig tidtabell i juli.

Les også

Avviser togklage etter Go-Ahead-seier

Les også

Vil kjøre med nytt navn

Les også

Ap og Sp vil stanse toganbud

Her kan du lese mer om

  1. Jernbane

Flere artikler

  1. Avviser togklage etter Go-Ahead-seier

  2. Vil kjøre med nytt navn

  3. Betalt innhold

    Blåmandagen det sa bråstopp for britiske Go-Ahead

  4. Annonsørinnhold

  5. Follobanen utsettes med ett år til 2022 – italiensk konkurs har kostet 1,6 milliarder

  6. Bane Nor skiller ut drift og vedlikehold