Havila og Hurtigruten får kontrakter på kystruten

Hurtigruten får ikke lenger drive alene langs kysten. Fra 2021 får rederiet nemlig selskap av Havila i driften av kystruten mellom Bergen og Kirkenes.

Arkivbilde av hurtigruteskipet "MS Kong Harald" som legger til kai i Kirkenes.

Foto: Terje Bringedal VG
Publisert:,

– Regjeringen er opptatt av å sikre et godt transporttilbud for folk i distriktene langs norskekysten. Nå fornyer vi kontraktene for kystruten. Vi vil fremover beholde dagens tilbud, med daglige avganger fra 34 havner hele året og med transport av både passasjerer og gods, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en uttalelse.

Fredag ble det klart at både Havila og Hurtigruten tildeles kontrakter på kystruten mellom Bergen og Kirkenes for perioden 2021 til 2030. Dagens anbudskontrakt løper til utgangen av 2019, med en opsjon på drift frem til starten av de nye kontraktene.

Totalt utlyste staten tre kontrakter med til sammen 11 ruter. Nå innstiller departementet på at Hurtigruten skal operere syv skip og Havila fire. De to rederiene vil seile den samme strekningen, men på forskjellige dager.

– Regjeringen er opptatt av å stimulere til konkurranse for å oppnå et godt tjenestetilbud, som de reisende og staten ikke må betale mer for enn det som er nødvendig. Vi får to aktører som både må samarbeide og konkurrere, sier samferdselsministeren, og fortsetter:

– CO₂-utslippene fra tjenesten blir en fjerdedel lavere enn i dag. Prisen for staten blir i sum omtrent den samme som vi betaler i dag. Det er vi fornøyd med.

Staten planlegger å betale totalt 788 millioner kroner årlig som støtte til driften av kystruten. Dette er noe mer enn tidligere, og økningen blir begrunnet med at man både stiller nye krav og får inn nye skip på ruten.

Skipsreder Per Sævik i Havila Shipping tar fra 2021 over driften av deler av kystruten, som Hurtigruten har drevet alene frem til nå.

Foto: Hallgeir Vågenes VG

Fra 2012 til 2015 økte summen staten brukte på å kjøpe tjenester til kystruten fra 618,8 til 754,6 millioner per år.

Havila skal stille med splitter nye skip

Det var i januar det ble kjent at Per Sæviks Havila Shipping kastet seg inn i kampen om å vinne anbud på kystruten. Sævik er mest kjent som offshorerederen med base i Fosnavåg på Sunnmøre.

Havila skal bygge fire nye skip som skal betjene rutene deres, mens Hurtigruten benytter skip de har i flåten.

– Det gledelig at et norsk rederi har lykkes med å nå opp i konkurransen med Hurtigruten AS. Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransporttjenester langs kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sier samferdselsministeren.

Hurtigruten fortsetter daglige avganger

I november kunne E24 melde at Hurtigruten vil sette inn sine nye hybridskip på ruter fra Europa til Norge fra start.

Da uttalte konsernsjef Daniel Skjeldam at rederiet også kom til å fortsette å sile fra Bergen langs norskekysten, selv om de ikke skulle vinne hele anbudet.

Selv om det nå er klart at Hurtigruten ikke har vunnet alle kontraktene (de vant 7 av 11), så vil ikke rederiet kutte i tilbudet.

– Hurtigruten skal seile fra Bergen mot Kirkenes hver dag – også de dagene vi ikke har fått anbud, sier konsernsjef Daniel Skjeldam, og legger til at rederiet har «strukket seg langt» i forhandlingene med staten.

TAR GREP: Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten gjør nå endringer i hvilke ruter skipene skal seile langs kysten. Arkivbilde.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix

– Det har vært tøffe forhandlinger, og Samferdselsdepartementet har presset oss. Pris har trumfet mye. De fleste konkurrentene trakk seg før forhandlingene engang startet, fordi de ikke så Kystruten som lønnsom. Prisen, nye krav og oppdelingen av anbudet, vil få konsekvenser for driften vår. Nå skal vi bruke tid på å vurdere hva det vil innebære, sier Skjeldam videre.

Selv om en del skal avklares, har Hurtigruten allerede bestemt at de tre største skipene i flåten deres, MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken, skal seile rene kommersielle ruter mellom Bergen og Kirkenes. Det betyr at de vil stoppe i utvalgte havner.

– De vil seile fra Bergen de dagene vi ikke har fått tilslag på i Kystrute-avtalen. Da vil vi dessverre ikke få lov til å ta med oss lokalpassasjerer, men vil fylle skipene med gjester fra hele verden, sier Hurtigruten-sjefen.

I tillegg til kystruten har Hurtigruten også ekspedisjons-cruise til Arktis, som også vil fortsette.

Les også

Fly som ikke lander i Norge kan måtte ta mer av «avgiftskaken»

Les også

Verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip sjøsatt

Les også

Offshore-reder utfordrer Hurtigruten