Danske Bank rammet av svindel – kunder fikk kontoen tappet

En kunde opplevde plutselig at 2.200 kroner hadde forsvunnet fra kortet. Pengene var trukket fra et leveringsselskap han aldri hadde hørt om. Nå er flere kunder rammet, opplyser Danske Bank.

RAMMET AV SVINDEL: Danske Bank-kunder opplevde at penger ble trukket fra konto.
  • Anders Lang-Ree
Publisert: Publisert:

– Vi ser meget alvorlig på saker som dette, sier svindeljeger i Danske Bank, Ingrid Grav.

Hendelsene er knyttet til leveringsselskapet Deliveroo. En rekke kunder hos Danske Bank ble for kort tid siden trukket av selskapet – uten noen gang å ha brukt tjenesten.

– Kundene har blitt trukket ulike beløp. Noen få hundrelapper i noen tilfeller, mens andre er trukket opp mot 1.500–1.700 kroner. Noen ytterst få av kundene, trolig under ti stykker, har blitt trukket for mer enn disse beløpene, opplyser Danske Bank.

Les også

Engangskode-app utnyttes til svindelforsøk – minst 23.000 forsøkt svindlet

Deliveroo skal være uten skyld i saken.

– Våre undersøkelser viser så langt at Deliveroo er helt uten skyld i denne saken. Det er kun deres nettside som har blitt brukt av svindlerne for å begå svindel, sier Danske Bank.

E24 har ikke lyktes å komme i kontakt med Deliveroo om hendelsen.

Over 2.000 kroner forsvant brått fra kortet

Omfanget av hendelsen skal være «begrenset», opplyser Danske Bank til E24. Kun norske kunder er rammet, etter hva de kjenner til.

En kunde E24 har snakket ble trukket 2.200 kroner av Deliveroo og hadde 150 kroner igjen på kortet da han oppdaget det. Før hendelsen hadde han hverken brukt eller hørt om Deliveroo.

Danske Bank bekrefter at det ikke er noen sammenheng mellom de kundene som er rammet sin bruk av kortet og selve angrepet. Kundene det gjelder har ikke benyttet seg av Deliveroo sine tjenester, hverken nå eller tidligere.

Svindeljeger i Danske Bank, Ingrid Grav, ser alvorlig på svindelforsøket som rammet flere av kundene deres.

Får refundert pengene

Danske Bank var tirsdag i gang med å informere kunder som har blitt rammet av svindelforsøket.

– Samtlige vil selvsagt få refundert penger knyttet til trekk som ikke er deres egne, sier Grav.

Svindelekspertene i banken er i ferd med å kartlegge hva som har skjedd, og er allerede i mål med hensyn til å oppdatere bankens systemer så det ikke skjer igjen, ifølge Grav.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Deliveroo
  2. Danske Bank
  3. Bank
  4. Svindel

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Oslo-mann snakket med «bankansatt» i to timer. Dagen etter var 3,5 millioner kroner borte.

  2. Slik kapret svindlerne Norfunds millioner

  3. Tatt for svindel av frivillige organisasjoner: – Det gjør meg glad

  4. Betalt innhold

    Slik får du mest ut av studentøkonomien

  5. SAS skylder kundene 150 millioner kroner