Ny æra for varehandel

Varner investerer i moteselskapet Villoid – verdsettes til 90 millioner

Motekonsernet sprøyter inn 12 millioner i det norske netthandelselskapet Villoid som har sett omsetningen skyte fart som følge av coronakrisen.

Villoid får en Norges største motekonsern på eiersiden i Varner. Fra venstre: Gründer Jarle Snertingdalen, gründer og daglig leder Jeanette Dyhre Kvisvik og Andreas Kristiansen, markedssjef i selskapet.

Villoid
  • Sindre Hopland
Publisert:,

– Første gang vi møtte Varner var tilbake i 2013, men da snakket vi ikke om investeringer, men om et digitalt samarbeid, sier Villoid-sjef og medgründer Jeanette Dyhre Kvisvik til E24.

Men mye har skjedd siden den gang, og Norges største motekonsern som står bak kjeder som Dressmann, BikBok og Cubus, kjøper nå 13 prosent av aksjene i selskapet, og priser Villoid til 90 millioner kroner.

– Vi synes Villoid er et spennende selskap som har et veldig stort potensial. Vi har investert i noen fantastiske gründere og mennesker som vi har veldig troen på og som vi heier på., sier Varner-eier Marius Varner i en melding.

Nettbutikken som selger klær til «motebevisste kvinner» på nett har kjent hvordan nordmenn har strømmet til netthandelen under pandemien. I fjor omsatte selskapet for rett over 17 millioner kroner. I år anslår hun at de når 50 millioner.

– Coronakrisen har ført mer av den fysiske handelen over på nett, og det merker vi godt, sier Dyhre Kvisvik.

Det er brødrene Varner som styrer motekonsernet Varner Gruppen. Her er Petter Varner, eier og toppsjef i konsernet da han i 2017 mottok prisen som årets retailleder av Virke. Personen til høyre er Vibeke Hammer Madsen, tidligere administrerende direktør i Virke, personen til venstre er Grete Lekven fra DNB.

Virke / Virke
Les på E24+

Yrja har intervjuet 100 «Power Ladies:» Dette har hun lært (+)

Les også

Varner-brødrene knuste Børsen med defensiv strategi

Vil utfordre svenskene og tyskerne i Norge

– Vi ser jo fremdeles at utenlandsk netthandel står for majoriteten av omsetningen i Norge, og det er her vi vil stjele markedsandeler, sier Dyhre Kvisvik.

Villoid peker på aktører som svenske Boozt og Nelly, samt kjempen Zalando, som deres hovedkonkurrenter.

Samtidig har selskapet aldri gått med overskudd, og i fjor endte underskuddet på 5,1 millioner kroner.

– Når dere nærmer dere 50 millioner i omsetning, betyr det at man tjener penger?

– Vi har hatt flere lønnsomme måneder i sommer og høst, så vi begynner å nærme oss noe. Men det er alltid utfordrende å finne den perfekte balansen mellom lønnsomhet og sterk nok vekst, sier Dyhre Kvisvik som har en fortid som både McKinsey-konsulent og programleder i TV2.

Dyhre Kvisvik tviler på at det blir svarte tall på bunnlinjen allerede i 2020.

Les også

Pengene rant ut av klesimperiet Varner i fjor

Varners første

Nettbutikken som ble startet tilbake i 2014 har hatt både Schibsted og Telenor på eiersiden, men ble kjøpt ut av Kvisvik, Jarle Snertingdalen og modellen Alexa Chung i 2015.

Dyhre Kvisvik sier selskapet er «opptatt av å vokse maksimalt de neste årene», og at det da er nødvendig med finansielle muskler.

– Og det får vi fra Varner.

– For oss er dette en «match made in heaven». Vi var tidlig ute med netthandel, og Varner har bygget opp et av Nord-Europas største motekonsern, så dette er en god kombinasjon, sier hun.

Det er ikke første investering Varner gjør i mote-gründere de siste årene. Blant annet har man puttet penger i konseptbutikken Yme, samt det svenske netthandelselskapet Junkyard som i Norge alene solgte «gatemote» for rundt 100 millioner kroner i fjor, og sminkeselskapet Makeup Mekka.

Les også

Halvert resultat for Cubus – Dressmann mot strømmen

Folkefinansiert

Villoid hentet penger i april i fjor, men den gangen gjennom folkefinansiering. Da fikk selskapet 100 nye investorer, hvor de aller fleste var kvinner.

– Dere har mange investorer grunnet folkefinansieringen deres gjennomførte. Hvordan har det gått å forholde seg til så mange eiere?

– Vi var spente på hvordan det ville være å håndtere 100 investorer i tillegg til drift, men det har gått veldig bra, og vi har også fått hjelp fra mange av dem. Vi har blant annet en markedsføringsekspert, en varemerkeadvokat og en moteekspert som har bistått oss masse, sier Dyhre Kvisvik.

Villoid har hatt tre emisjoner siden oppstarten av nettbutikken, og dette er den siste. Gründere og ansatte sitter fremdeles på rett over 70 prosent av aksjene i selskapet.

Følg E24 på sosiale medier: 
Facebook
Instagram
LinkedIn 

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Netthandel
  3. Nettbutikk
  4. Villoid
  5. Varner-Gruppen
  6. Varehandel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Milrab passerer en halv milliard i omsetning – vurderer børsnotering

  2. Norske selskaper inntar Amazon før lansering i Norden

  3. Jollyroom hentet 186 millioner kroner i ny emisjon

  4. Annonsørinnhold

  5. Ble vekstvinner i handelsbransjen: – Jeg blir ingen vinner neste år

  6. Kolonial.no dobler kapasiteten med nytt lager – tror de kan nå Kristiansand innen 2022