Forbrukertilsynet mener disse kan ha brutt loven under de store tilbudsukene i 2020

Tilsynet er ikke imponert over hvordan flere store norske selskaper håndterer salgskampanjer. Snart får de muligheten til å gi høyere gebyrer, noe den nye forbrukerdirektøren mener er på tide.

14 selskaper fikk beskjed av Forbrukertilsynet om å innrette seg norske regler for markedsføring etter kampanjene under Black Week, Singles Week og Cyber Monday.
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Kampanjene rundt Black Friday gir inntrykk av at det er penger å spare. Dessverre er ikke dette alltid riktig. Vi fant også i 2020-kampanjene markedsføring som kan ha villedet forbrukerne og har bedt de aktuelle selskapene rydde opp i dette, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.

For i 2020 handlet hele Norge på nett. Fra de unge til de eldre, en utvikling som ikke hadde skjedd i samme tempo uten pandemien.

Det har også ført til at flere føler seg lurt og forledet av annonsering på nett, noe som gjør at klagebunken til Forbrukertilsynet har økt med 30 prosent. Nylig varslet regjeringen at de som en konsekvens av dette ville øke tilsynets budsjett med ti millioner kroner.

– Har dere vært ekstra på vakt under coronakrisen hvor mange nye kunder har startet å handle på nett?

– Ja, det har vi vært, og spesielt knyttet til salg og annonsering av munnbind, håndsprit og legemidler som har økt i det siste. Vi ser at flere nye kundegrupper er på nett, og har derfor også gått ut og advart før store kampanjer, sier Rønningen.

Les også

Regjeringen varsler krisehjelp til Forbrukertilsynet

Mener etablerte selskaper bryter loven

I begynnelsen av januar skrev E24 om turtøyprodusenten Stormberg som fikk beskjed om å endre praksis i fremtidig markedsføring etter tilfeller av det Forbrukertilsynet mener kan være «urimelig handelspraksis», noe selskapet også ville gjøre.

Men Stormberg var langt ifra det eneste selskapet Forbrukertilsynet fant feil hos etter fjorårets salgskampanjer, inkludert Singles Day, Cyber Monday, Black Friday og Black Week, hvor det gikk ut brev til totalt 14 selskaper. (Se faktaboks)

Forbrukertilsynet har ikke konkludert i sakene, men har bedt samtlige selskaper om å rette opp sin praksis som går på salgsmarkedsføring uten reelle førpriser eller salg var av varer uten et tydelig nok skille av hva som er kampanje og hva som er normal pris.

Tilsynet anser sakene som avsluttet så lenge det ryddes opp i forholdene som påpekes, og ettersom det er første gang tilsynet tar kontakt vil det heller ikke følge sanksjoner.

Ett av selskapene, kosmetikkgiganten Blivakker, eid av Einar Øgrey Brandsdal, legger seg flate etter henvendelsen fra tilsynet, som går på at varer er solgt med en førpris som har vært gjeldende i for få dager til at det kan defineres som en «reell førpris».

– Dette er absolutt noe vi gjennomgår nøye for å unngå at det skjer igjen. Vi skal alltid forholde oss til lover og regler, og folk kan være trygge på at salgsprisen er ekte, sier kommersiell direktør i Blivakker-gruppen, Lene Johansen.

Johansen visste ikke om henvendelsen da E24 ringte, og fant mailen i spamfilteret, men sier kosmetikkselskapet allerede har sett på dette.

– Vi har satt opp nye rutiner og gjort endringer i systemene våre før vi mottok henvendelsen fra Forbrukertilsynet, sier Johansen.

– Hvordan kan slike feil oppstå hos en etablert nettaktør som Blivakker?

– Det er utfordrende for oss å vite hva som er den helt riktige tidslinjen her, og når Forbrukertilsynet skriver «bør være solgt for» så vet vi ikke hva det betyr i antall dager. Vi trenger en bransjestandard her.

Einar Øgrey Brandsdal er eier og toppsjef i Blivakker, et av selskapene som har fått beskjed om å innrette seg av Forbrukertilsynet.

Kan snart gi større gebyrer

Sammenlignet med andre tilsyn i Norge er ikke Forbrukertilsynet de som gir de høyeste gebyrene til selskapene de fører kontroll med, men det kan endre seg.

Det nye moderniseringsdirektivet har høringsfrist i midten av februar, og har som mål å styrke håndhevingen av felleseuropeiske forbrukervernregler. Det vil gi Forbrukertilsynet mer effektive og avskrekkende sanksjoner. I tillegg ligger det an til at en førpris må ha vært gjeldende i 30 dager før kampanjen starter.

– Det blir bra å få en litt større verktøykasse. Da kan vi gi større bøter på opptil fire prosent av bruttoomsetning eller 25 millioner kroner, og da kan det fort bli høye beløp, sier Rønningen, som understreker at dialog fremdeles vil være beste virkemiddel.

– Vi har jo sett andre norske tilsyn gi store gebyrer de siste årene. Var det på tide at Forbrukertilsynet fikk verktøyene til å kunne smelle til når det er behov for det?

– Absolutt, det tenker jeg, det skjerper bransjen. Nå bygger vi også opp en større analyseavdeling slik at vi kan følge markeder tettere og komme inn tidligere i saker enn vi har gjort tidligere, sier Rønningen.

Han legger til at tilbakemeldingene de har fått etter årets aksjon har vært at selskapene sier seg enige i overtredelsene, og lover å rydde opp.

Kommunikasjonssjef i Clas Ohlson Norge sier de tar til seg tilbakemeldingen fra Forbrukertilsynet.

Undrende

Men ikke alle deler tilsynets syn på at markedsføringen deres ikke var i henhold til loven.

Kjøkkenutstyr-kjeden Kitch'n var ifølge tilsynet en av dem som fikk beskjed om at man hadde markedsført produkter på en måte som var egnet til å villede forbrukeren, noe også en kunde hadde klaget dem inn for.

– Kundeklagen var etter vår oppfatning ikke korrekt, sier Kitch'n- og Tilbords-sjef-eier Odd Sverre Arnøy, som sier videre:

– Ytterligere anbefalinger om benevnelse av enkeltpriser på våre nettsider har blitt iverksatt.

Også Clas Ohlson vil innrette seg etter det tilsynet mener var prisavslag som kunne fremstå villende:

– Vi ser at tilsynsmyndighetene anser vår prismerking som noe utydelig i dette tilfellet. Vi tar til oss dette og jobber for bedre tydelighet i fremtidige kampanjer, sier kommunikasjonssjef Camilla Tully.

Uavhengig av om selskapene er enige med tilsynet eller ikke, har de i alle fall fått tilsynets oppmerksomhet.

– Kan de aktørene som fikk brev i år forvente at dere holder et øye med dem under kampanjedagene i 2021?

– Absolutt, det er det naturlig at vi gjør, vi følger med, sier Rønningen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
  2. Forbrukertilsynet
  3. Stormberg
  4. Soundgarden
  5. CDON
  6. Tilbords
  7. Clas Ohlson

Flere artikler

  1. Forbrukertilsynet mener Stormberg kan ha brutt loven under Black Week

  2. Forbrukertilsynet: Ikke ressurser til å straffe flere for lovbrudd

  3. Anklager hundrevis for lovbrudd – gir nesten ingen straff

  4. Forbrukertilsynet åpnet sak mot fem nye strømselskaper

  5. – Ikke imponert over bortforklaringer om ressurser