Kampen om luften

SAS får millionbot for treg tilbakebetaling

Luftfartstilsynet mener SAS bruker for lang tid på å betale tilbake kundene sine.

STILLSTAND: Det har vært full stopp for mange av SAS’ fly i 2020. Nå mener Luftfartstilsynet at flyselskapet har somlet så lenge med å refundere kundene sine at SAS må betale en million kroner i måneden.

Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
  • Fabian Skalleberg Nilsen
  • Svein Olav Sæter
Publisert:

Flere hundretusen kunder har ventet på å få pengene sine tilbake fra SAS i år.

I høst ble det klart at Luftfartstilsynet truet med bøter på en million kroner hver måned om selskapet ikke var i mål med refusjonene før desember.

Torsdag 17. desember bekrefter tilsynet at SAS må punge ut.

FLYTOPP: Direktør Lars Kobberstad i Luftfartstilsynet har tidligere vært sjef i Widerøe og styreleder i NHO Luftfart.

Arnfinn Mauren

– Jeg tror at SAS har stått på og hatt et ønske om å refundere alt så fort som mulig. Men vi mener at det ikke er tilstrekkelig, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad til E24.

Tilsynet har krevd en redegjørelse og fått svar – 29.000 refusjonssaker var fortsatt ikke løst av SAS per 1. desember. Dette er rundt 8 prosent av alle kravene de har fått.

Når du som norsk passasjer får flyreisen din kansellert har du krav på å få tilbake pengene sine innen sju dager.

– 70 prosent av sakene er eldre enn tre måneder, mens 90 prosent er eldre enn en måned. Mange av de eldste kravene er refundert, men det er også flere fra april og mars som ikke er det, påpeker Kobberstad.

Les også

Forsker om SAS-refusjoner: – En unnskyldning fordi de ikke har penger

Tør ikke spå om SAS unngår ny bot i januar

John Eckhoff, pressesjef i SAS

Håkon Mosvold Larsen

– Vi tar Luftfartstilsynets reaksjon til etterretning, sier John Eckhoff, pressesjef i SAS.

Samtidig kan han ikke garantere at det ikke vil skje igjen neste måned.

– Vi tør ikke spå om vi er ferdig innen januar, sier Eckhoff.

Han opplyser at SAS totalt har 100.000 utestående refusjonssaker, men det er kun den norske andelen av som omfattes av Luftfartstilsynets tvangsmulkt.

– Vi har håndtert 92 prosent av refusjonssakene vi opprinnelig hadde, og det er viktig å understreke at vi står fast på at vi skal tilbakebetale det kundene har krav på så raskt som mulig, sier Eckhoff.

Så langt har SAS refundert 5,3 milliarder kroner til 2,2 millioner kunder, opplyser pressesjefen.

– Vi må beklage overfor kundene at det har tatt lang tid. Vi er uforskyldt satt i en situasjon som savner sidestykke, sier Eckhoff, og peker på regjeringens smitteverntiltak og over 60.000 kansellerte flygninger siden koronaen slo inn.

SAS-aksjen falt over tre prosent etter tvangsmulkten ble kunngjort klokken 13.00.

Én million kroner til å begynne med

Boten til SAS for desember er på én million kroner, eller 0,002 prosent av SAS’ omsetning i fjor.

– Vi vet at de er i en krevende situasjon og har tatt hensyn til det. Det er en skjønnsmessig totalvurdering, sier Kobberstad i Luftfartstilsynet.

– Så var det også unntakstilstand med corona, men det er ni måneder siden nå og mange av kravene er blitt ganske gamle, sier han.

Millionboten i dag er den første boten SAS får, Luftfartstilsynet har varslet månedlige bøter så lenge det er for mange utestående refusjoner. Og bøtene kan bli større hvis det går flere måneder.

– Nå ønsker vi en ny rapport fra SAS innen 11. januar, sier Kobberstad.

Les på E24+

Luftfartstilsynet får kritikk fra flere hold: Sliter med å tiltrekke seg fagfolk. Lite effektiv drift. Utydelige ansvarsforhold.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfartstilsynet
  3. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler