Norwegian må bli enige med panthavere jorden rundt på 60 dager

Norwegian har frist på seg til 18. januar til å bli enig med kreditorene som har pant i flyflåten. Hvis ikke det går, er Norwegian forpliktet til å overlevere flyene til kreditorene.

Dette flyet, en Boeing 737 med kvinnesaksforkjemperen Fredrikke Marie Qvam som halehelt, eies av den hittil mest aggressive av Norwegians mange kreditorer.

HANS OLAV NYBORG
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:

Mandag om en drøy uke avgjør en irsk dommer om Norwegian får bytte ut dagens midlertidige irske konkursbeskyttelse med en mer varig beskyttelse.

I så fall blir det norske morselskapet og fem irske datterselskaper beskyttet mot å gå konkurs i maksimalt 150 dager.

Men om Norwegian skal få beholde de flyene de ønsker å bruke i driften fremover, må problemene løses lenge før det.

Allerede innen 60 dager fra da Norwegian fikk sin midlertidige beskyttelse, må de bli enige med kreditorene som har pant i dagens 140 fly store flåte. Fristen er 18. januar.

Les også

Rapport: Norwegians kreditorer vil tape 64 milliarder på en konkurs

Konsernsjef Jacob Schram (t.v.) og Geir Karlsen må bli enige med leasingselskaper og banker jorden rundt på 60 dager. 20 dager mindre enn Phileas Fogg brukte på sin reise.

Håkon Mosvold Larsen
Les også

Milliardgevinst for shortere i Norwegian og SAS i år

Bundet av konvensjon

Forklaringen er at både Norge og Irland er tilsluttet noe som heter Cape Town-konvensjonen.

Det er en internasjonal avtale fra 2001. Den regulerer rettighetene som panthavere til fly har.

Denne tidsbomben omtales i en rapport som en irsk partner i revisjonsselskapet Deloitte nylig la frem for en irsk dommer.

Ifølge Deloitte må Norwegian og en rettsoppnevnt såkalt «examiner» innen 60 dager:

  • Få ordnet opp i dagens leasingavtaler og pantsikrede banklån.
  • Enes med leasingselskapene og bankene med pantelån om fremtiden.

Hvis ikke det skjer, er Norwegian forpliktet til å levere tilbake flyene til kreditorene.

Men hvis de rekker dette, har de bedre tid til å forhandle med alle sine andre kreditorer.

I en høring 7. desember i denne rettsbygningen i Dublin blir det avgjort om Norwegians norske morselskap og fem irske døtre får fortsette under konkursbeskyttelse.

Courts Service

Har totalt 140 fly

Norwegians flyflåte består av 85 fly som er leaset, mens 55 eies. Flyene som eies er alle belånte.

Heldigvis for Norwegians ledelse startet de ikke dette finansielle rekordforsøket på 60 dager med kalde motorer.

Norwegian har over lengre tid holdt leasingselskapene og bankene løpende orientert om at det kunne bli nødvendig å søke irsk konkursbeskyttelse.

Norwegian ønsker ikke å beholde alle dagens fly. Men dagens ledelse vil selv prøve å styre hvilke de skal fly videre med.

Les på E24+

Å handle Norwegian-aksjen er som å spille rulett – men kanskje morsommere

Den irske dommeren Michael Quinn avgjør om norske flypassasjerer flyr med Norwegian også i 2021.

Nick Bradshaw

Helnorske selskapsnavn i Irland

De irske datterselskapene som nå er under midlertidig konkursbeskyttelse leaser til sammen 72 fly. I tillegg eier de flere fly.

Årsaken til at de tre irske datterselskapene Drammensfjorden, Lysakerfjorden og Torskefjorden ble plukket ut til å søke beskyttelse, var at disse tre selskapene har mer enn én såkalt kreditorklasse.

Det betyr at disse tre selskapene både leaser og eier fly. Og dermed har de ulike typer kreditorer.

Kun selskaper som har flere ulike typer kreditorer kan be om beskyttelse mot konkurs etter de irske reglene.

Det andre flyet som Norwegians mest aggressive kreditor eier, har den svenske operasangeren Kristina Nilsson som halehelt. Begge flyene har vært leaset siden 2013.

Wikimedia Commons

Aggressiv amerikaner

Hittil er det kjent at tre kreditorer har gått til angrep på Norwegian.

Den mest aggressive er det amerikanske leasingselskapet Aviation Capital Group. De har leaset ut to fly til datterselskapet Lysakerfjorden.

Aviation Capital ville ikke være med på refinansieringen av Norwegian i mai. Og Aviation Capital stevnet deretter i juli Lysakerfjorden for en engelsk domstol.

6. november ble Lysakerfjorden dømt til å betale 57 millioner kroner i misligholdte renter. Men nå er Lysakerfjorden under midlertidig irsk beskyttelse.

Hvis den blir utvidet fra mandag 7. desember, er det lite trolig at Aviation Capital vil klare å vinne frem med sitt krav.

I AKO Capital var irske Ryanair Nicolai Tangens favorittaksje. Nå leder han Oljefondet som (mer passivt) er aksjonærer i morselskapet til den mest aggressive av Norwegians kreditorer.

Kjetil Malkenes Hovland/E24

Oljefondet «angriper» Norwegian

For dersom Lysakerfjorden blir enige med de andre leasingselskapene, må også det amerikanske selskapet godta de samme betingelsene.

Aviation Capital er eid av den japanske finanskjempen Tokyo Century Corporation. Største eier av dette selskapet er igjen et av Japans største handelsselskaper. Det heter ITOCHU Corp.

Det gis ingen premie til E24s lesere for å klare å gjette hvem som er stor eier i begge disse to japanske kjempene. Det er selvsagt det norske Oljefondet.

Ved inngangen til 2020 eide Oljefondet ca. 1,25 prosent av aksjene i hver av dem.

Sådan er altså kapitalismen: Norske Norwegian søker irsk konkursbeskyttelse etter å ha blitt angrepet i britisk rett av et amerikansk selskap.

Det er igjen heleid av et japansk finansselskap, der det norske Oljefondet er blant de største aksjonærene.

Da er vel ringen sluttet.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Konkursbeskyttelse
  3. Konkurs
  4. Deloitte
  5. Oljefondet

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Usikkert om Norwegians norske morselskap er beskyttet mot konkurs nå

  2. Irsk dommer utfordrer Norwegian på hvor irske de er

  3. Kreditorer gikk til retten for å kreve penger av Norwegian

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian sikrer irsk konkursbeskyttelse

  6. Betalt innhold

    Her lander et av Norwegians «drømmefly» i Irland, helt uten passasjerer. Det er det en spesiell grunn til.