CHC Group søker konkursbeskyttelse i USA

Det børsnoterte morselskapet til ulykkesrammede CHC Helikopter Service søker konkursbeskyttelse i USA. Den norske virksomheten forsetter med vanlig drift i Norge, opplyser selskapet til E24.

FORTSETTER DRIFTEN: Her står et helikopter parkert utenfor lokalene til CHC Helikopter Service i Bergen. Det amerikanske eierselskapet har nå søkt konkursbeskyttelse i USA. 13 personer mistet livet da et helikopter fra CHC styrtet ved Turøy forrige fredag.
  • Johan Hammerstrøm
Publisert:

CHC Group, som er den børsnoterte gruppen bak norske CHC Helikopter Service AS, har begjært konkursbeskyttelse under chapter 11-avsnittet av amerikansk konkurslovgivning. Den norske delen av CHC opplyser at driften vil fortsette som normalt inntil videre.

– I forbindelse med fredagens tragiske ulykke, er det viktig for CHC Helikopter Service AS å understreke at den prosessen CHC Group er inne i, ikke innvirker på driften eller statusen til CHC Helikopter Service AS i Norge. Den vil heller ikke ha konsekvenser for de etterlatte etter ulykken, som uansett vil være dekket av forsikringsordninger, sier daglig leder Arne Roland i CHC Helikopter Service til E24.

Selskapet eide helikopteret som styrtet ved Turøy i Hordaland forrige fredag. 13 personer mistet livet da hovedrotoren løsnet og helikopteret totalhavarerte på vei til Flesland fra Gullfaks B-plattformen. Produsenten Airbus har nå satt alle helikoptre av samme modell, EC225LP, på bakken.

– Beklagelig tidspunkt

E24 har tidligere skrevet om at CHC Group var svært nær konkurs. CHC Group eier 49,9 prosent av aksjene i CHC Helikopter Service AS, men den norske delen av virksomheten blir ikke nødvendigvis omfattet av gjeldsrestruktureringen i USA. Roland medgir likevel at det er spesielt å skulle forholde seg til en konkurs i eierselskapet nå.

– Det er beklagelig at restruktureringen av CHC Group sammenfaller med sorgprosessen og etterarbeidet etter fredagens tragiske ulykke. Jeg må understreke at disse hendelsene ikke er påvirket av hverandre, og dagens kunngjøring er et resultat av en prosess som var satt i gang i mars, sier Roland.

Debatt rundt sikkerhetskrav

Det har i forbindelse med ulykken oppstått en kraftig debatt rundt de nye og strengere kravene til kostnadskutt på norsk sokkel, og hvorvidt de går på sikkerheten løs. I en gjennomgang av Statoils helikopterkontrakter fant Dagens Næringsliv at antallet helikoptre i drift på sokkelen er gått fra 50 til 35. Statoil krever at helikoptrene skal fly flere timer i døgnet og ha kortere opphold mellom hver avgang. Det trues også med bøter dersom et helikopter er forsinket.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen sa tirsdag denne uken til VG at han er svært skeptisk til Statoils nye krav om halvert sikkerhetstid.

Betalte ikke renter

CHC Group har blitt hardt rammet av de lave oljeprisene, i likhet med de fleste andre selskaper som driver virksomhet opp mot offshore-sektoren.

** Det sist offentliggjorte kvartalsregnskapet viser et underskudd på 470 millioner dollar av en omsetning på 415 millioner dollar.

** Den totale kort- og langsiktige gjelden var på knappe 2,1 milliarder dollar, og egenkapitalen er nesten brukt opp.

** 15. april i år unnlot selskapet å betale et renteforfall på 46 millioner dollar knyttet til et lån på totalt vel én milliard dollar.

** Den norske delen av konsernet, CHS Helikopter Service, hadde i fjor et underskudd før skatt på 238 millioner kroner av en omsetning på vel 2,3 milliarder kroner.

Konsernet har kuttet kostnader og bemanning, og det er tidligere kjent at også virksomheten i Norge har vært gjennom bemanningsreduksjoner. Blant annet er piloter sagt opp. Presidenten i CHC Group kommer med følgende uttalelse i forbindelse med nyheten om at konsernet søker konkursbeskyttelse:

– CHC fortsetter å være et sterkt operasjonelt selskap, og er helt og holdent forpliktet til å levere pålitelige tjenester til våre kunder. Det er viktig å understreke at forretningsvirksomheten skal opprettholdes og gjennomføres som normalt. Det rettslige skrittet vi i dag har tatt representerer en ryddig fremgangsmåte for å styrke vår finansielle fleksibilitet og for å etablere en konkurransedyktig kapital- og operasjonsstruktur, som igjen vil gi oss muligheten til å investere og styrke CHCs virksomhet i et langsiktig perspektiv. Vi skal opprettholde vår posisjon som et helikopterselskap i verdensklasse – et selskap som setter standarder for sikkerhet, tjenester og verdier i hele industrien. Vi takker våre kunder og leverandører for at de fortsetter å støtte oss, og våre ansatte for deres innsats og dedikasjon, sier Karl Fessenden, president og administrerende direktør i CHC Group.

Les også

CHC mistet milliardkontrakt i februar

Les også

Helikopter-eier betaler ikke renter på milliardgjeld

Les også

Statoil-sjefen: – Vi er et selskap i dyp sorg

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Helikopterkonsern har søkt om konkursbeskyttelse

  2. Helikopter-eier betaler ikke renter på milliardgjeld

  3. Norge rammet av ny helikoptertragedie

  4. Betalt innhold

    CHC Helikopter Service vil fly til havvind-parkene

  5. Betalt innhold

    Sikorsky S92 flyr som vanlig på norsk sokkel etter ulykke