DNB saksøkt av Forbrukerrådet: Disse regnestykkene forsvarer de seg med

DNB har gjort beregninger de mener viser at to av tre kunder har fått høyere avkastning i bankens aksjefond enn ved å investere i et indeksfond.

STERKT UENIGE: DNB mener det ikke foreligger noe som helst grunnlag for erstatning til fondskunder.

Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix
  • Camilla Tryggestad Visjø
  • Kristin Norli
Publisert:,

Tirsdag skrev E24 at Forbrukerrådet har satt i gang et gigasøksmål mot DNB på vegne av 180.000 kunder i bankens aksjefond.

Onsdag morgen kom det formelle svaret fra DNB, der de imøtegår Forbrukerrådets stevning.

I en pressemelding skriver DNB at de mener DNB Norge-fondene har vært aktivt forvaltet, og skapt betydelige verdier for andelseierne.

– Vi har stor respekt for den innsatsen Forbrukerrådet legger ned på vegne av norske forbrukere, men i dette tilfellet er vi uenige i at andelseierne i fondene har noe krav. Fondene er forvaltet i tråd med investorinformasjonen og det DNB har lovet, sier informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB.

– Forbrukerrådet ønsker at domstolene skal innføre et særnorsk minstekrav til relativ risiko. Det er heller et spørsmål for lovgiver, og uansett kan det ikke gis tilbakevirkende kraft.

Les også

Forbrukerrådet saksøker DNB på vegne av 180.000 kunder - bare åtte har klagd

Regnestykket

To av tre kunder har de siste ti årene fått høyere avkastning enn ved å investere i et indeksfond, viser en ny beregning DNB har gjort:

«En kunde som plasserte 100.000 kroner i DNB Norge i 2005 hadde sett sparepengene vokse til 270.764 i 2015. En kunde som plasserte 100.000 kroner i 2010 hadde sittet igjen med 144.270 kroner fem år senere.»

«Dersom man sammenligner med et tenkt indeksfond for hele perioden fra 2005 til 2015, har mer enn to tredeler (71 prosent) av kundene som er omfattet av søksmålet hatt bedre avkastning etter at forskjellene i kostnader er tatt med.», skriver DNB i pressemeldingen.

– Historikken til fondene viser at Forbrukerrådet tar feil når de påstår fondene er forvaltet som indeksfond. DNB Norge-fondene har gitt solid meravkastning i enkelte perioder, mens det i andre perioder har utviklet seg klart svakere enn indeksen. Begge deler er en konsekvens av forvalternes aktive vurderinger og valg, sier Westerveld.

Krever 690 millioner

E24 har tidligere omtalt både kravene og bakgrunnen for søksmålet fra Forbrukerrådet, og DNBs foreløpige svar på anklagene, der de avviste kravet om erstatning som grunnløst.

Kort oppsummert krever Forbrukerrådet at DNB skal betale tilbake 690 millioner kroner fordelt på alle som var kunde fondene i årene 2010 til og med 2014. Kravet består i to deler.

Les også

Forbrukerrådet med gigantsøksmål mot DNB

I summen inngår erstatning for forvaltningsgebyr saksøker mener kundene har betalt for tjenester som bare delvis eller ikke er mottatt, samt tapt avkastning som kundene ville fått hvis disse gebyrene heller hadde blitt stående på fondskonto.

Forbrukerrådet ønsker at saken skal gå som gruppesøksmål på vegne av alle som var kunder i de tre DNB Norge-fondene DNB Norge, DNB Norge (I) og Avanse Norge (I) mellom 1. januar 2010 og 31. desember 2014.

Dette gjelder 180.000 personer, ifølge DNB.

Samtidig har bare åtte av de 180.000 klagd direkte til DNB.

– Lest 200–300 selskapsanalyser

DNB innrømmer imidlertid at de ikke er fornøyde med avkastningen i fondet de siste årene, men poengterer at dette ikke betyr at forvalterne ikke har tatt aktive valg.

– Forvalterteamet har hvert år gjennomført over 60 én-til-én møter med selskaper på Oslo Børs og lest 200–300 selskapsanalyser. I tillegg har de daglig kontakt med analytikere og meglere, og deltar på selskapspresentasjoner, kapitalmarkedsdager og generalforsamlinger. Alt dette gjør de for å ha best mulig grunnlag for å ta aktive investeringsvalg til kundenes beste, sier Westerveld.

Les også

Forbrukerrådet saksøker DNB på vegne av 180.000 kunder - bare åtte har klagd

Les også

Fraråder disse fondene etter ny gjennomgang

Les også

DNB-fond tapte mot eget «billigfond»

Her kan du lese mer om

  1. DNB
  2. Forbrukerrådet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Dette strides DNB og Forbrukerrådet om

  2. Forbrukerrådet saksøker DNB på vegne av 180.000 kunder - bare åtte har klagd

  3. Forbrukerrådet vant frem i ankesaken mot DNB

  4. Annonsørinnhold

  5. – Delvis å føre kundene bak lyset

  6. DNB tapte gigantsøksmål: Må betale 350 millioner