PØLSE-HARALD? Kan bensinstasjonpølsa komme fra havet? Ja, skal vi tro denne gjengen. Fra venstre: Jan-Erik Larsen, Jørn Hoel, Bjarne Håkon Hanssen og Harald Tom Nesvik.

Foto: Foto: Espen Solli / Kruse Larsen
Kommentar

Verden vil ha norsk villfisk for milliarder. Men har nordmenn gått lei av sei?

Nei, mener næringa selv. Svaret er kanskje pølser, porsjonspakker og forståelige priser.

Publisert:

Det lå an til en sprell levende tango på Arendalsuka onsdag kveld:

Festen var hos foreningen Norsk Villfisk. Jørn Hoel kom for å lage mat og synge. Tidligere fiskeriminister Per Sandberg skulle spise og kore med.

Slik gikk det ikke. Sandbergs største kveld i livet kom allerede tirsdag.

INGEN SUR SILD: Norsk Villfisk-leder Sveinung Flem, fiskeriminister Harald Tom Nesvik og fiskekokkartist Jørn Hoel.

Foto: Foto: Espen Solli / Kruse Larsen

Til gjengjeld steppet Harald Tom Nesvik inn på sparket. Allerede mandag kveld hadde den nye statsråden kontaktet næringa for å avtale møter i Arendal.

Og med seg til det blide Sørlandet hadde landets nye sjømatminister godt humør:

– Vi har allerede innlevert alle telefonene i departementet, for å gå over til personsøker, sa han på Tyholmen onsdag kveld.

OG KANSKJE VAR det like greit at Sandberg ble skrevet ut av eventyret, for nå kunne kvelden handle om det den skulle:

Fisk. Det er det mye av i Norge.

Og det meste selger vi ut. I fjor var eksportverdien av norsk sjømat nær 100 milliarder kroner. Veksten drives tildels av høye laksepriser.

Men den ville fisken, hvit og pelagisk, biter også godt fra seg:

For 2017 er verdiskapningen fra den villfiskbaserte verdikjeden beregnet til 37,4 milliarder kroner.

Dette etter en sammenhengende vekst på 38 prosent de siste fire år - og en fordobling det siste tiåret.

Sveinung Flem, daglig leder for foreningen Norsk Villfisk.

Foto: Foto: Espen Solli / Kruse Larsen

DET ER BRA, MEN det er grunner til bekymring.

– Sjømatkonsumet vokser mer enn befolkningen. Veksten er større for fisk enn kjøtt, med unntak for kylling, sa Sveinung Flem i Arendal onsdag.

Så langt bra. Men her kommer problemet:

– Veksten øker i folkerike land i Asia. Men i land som lenge har hatt høy levestandard, har sjømaten nådd sitt metningspunkt. Det inkluderer Norge. Og vi bør ikke miste våre egne forbrukere på veien, mener Flem.

Derfor tar næringa nå tak, som det heter.

Flem er daglig leder for det som tidligere het Fiskesalgslagenes Samarbeidsråd, og som nylig tok det litt villere navnet Norsk Villfisk. Foreningen samler de seks salgslagene som landets 11.000 fiskere selger gjennom, med store ambisjoner for næringen.

OG DET GÅR JO bra for de fleste deler av næringen. De seneste åra er det endatil foredlingsleddet som bidrar sterkt til veksten, ifølge Norsk Villfisk.

Men skåret i gleden er altså mindre fiskespising. Særlig blant unge.

En forklaring har vært høye laksepriser. Men hvorfor tar ikke da hvitfisken over?

– Det blir for ensidig å bare prate om pris. Den er jo litt satt, mener Renate Larsen, direktør for Sjømatrådet. Hun la til:

– Dessuten viser undersøkelser at flere, også ungdom, ønsker å spise fisk. Men den oppleves som lite tilgjengelig eller vanskelig.

LARSEN VARSLET FLERE sprell mot forbrukerne. Rådet har satset hardt på å friste barn i barnehagen. Nå står kanskje studentene for tur.

Og næringa varsler offensive grep, skal vi tro Jan Evensen fra Gjendemsjø Seafood:

– Vi må gjenreise både torsk, sild og andre fiskeslag. Jeg savner hverdagsfisken. Da må det være mer å velge i, og du må skjønne hvor mye du kjøper og hva det koster. Fast vekt til faste priser, anbefaler han.

– Og så må vi ikke pakke det inn i den billigste emballasjen! Det må se fristende ut, mener Evensen.

Eirin Roaldsen leder fiskebåtrederiet som bærer hennes eget etternavn. Hun oppfordrer til framsnakking av gullet som hentes opp fra havet:

– Vi må snakke opp vårt eget råstoff, og ikke bare bruke pekefingeren. Og så tror jeg vi skal tørre å kalle det for villfisk - slik vi går i butikken for å kjøpe viltkjøtt.

FISKESANG: Både fiskeriministeren og hans nærmeste medarbeidere ble med på allsang.

Foto: Foto: Espen Solli / Kruse Larsen

MEN IKKE ET SJØMATSLAG uten god stemning og noen lystige historier. Den pakken hadde villfiskens PR-byrå Kruse Larsen sørget for å kverne, male og steke:

Jørn Hoel med sang og egenproduserte fiskepølser(!). Tidligere landbruksminister og nå PR-partner Bjarne Håkon Pølse-Hanssen fikk æren av å smake. Det gjorde selvsagt også fiskeriminister Harald Tom Nesvik.

Til skryt fra sjømatrådets sjef Renate Larsen:

– Vi må også slutte å lage så mange regler om fisk. Hvis du vil spise pølse og burger, så gjør det. Bare spis den av fisk!

Ett sted går likevel grensa.

I hvert fall for Jan Evensen og Gjendemsjø:

– Men taco-sild. Det nekter jeg å lage!