SÆR: Husk, det sære har langt mer dedikerte fans enn det ordinære, skriver Hans Petter Stub i sin kommentar.

Colourbox
Kommentar

Kommentar: HR preges av populisme

En gjennomgang av arbeidsgiverløftet til 105 av de største og mest attraktive arbeidsgiverne i landet viser at mange HR-avdelinger preges av populisme.

Hans Petter Stub
Hans Petter Stub er partner i kommunikasjonsbyrået Whydentify. Han er en av Norges ledende eksperter på «employer branding», og bistår noen av Norges mest profilerte arbeidsgivere. Stub er en ofte brukt foredragsholder og har bidratt til HR Norges temahefte om «employer branding».
Publisert:

Et arbeidsgiverløfte, på fagspråket kalt EVP (employee value proposition), er summen av det en virksomhet tilbyr sine ansatte – fra betingelser til arbeidsoppgaver via løfter om en karriere. Jeg har sett nærmere på hvordan dette fremstår for den gjengse arbeidssøker, og har egenhendig gått gjennom karrieresidene til 105 av de største og mest attraktive arbeidsgiverne i landet og notert hvilket budskap de formidler. I utvalget finnes alt fra Statoil til Retaingruppen via Veidekke, NSB og Skatteetaten.

Min gjennomgang viser at 64 prosent av arbeidsgiverne i utvalget sier de tilbyr en eller annen form for utvikling, enten faglig eller personlig. I kontrast til de som tilbyr sine medarbeidere å stå på stedet hvil?

45 prosent sier de tilbyr en eller annen form for mulighet, det kan være alt fra å bli leder, se konturene av et opprykk eller bli faglig ekspert. Jeg antar formålet er å skille seg ut fra de som søker folk blottet for ambisjoner.

40 prosent sier de tilbyr utfordrende oppgaver, 33 prosent sier de har dyktige kolleger og 30 prosent sier de har et godt arbeidsmiljø. Hørt det før? Ja, det har vi alle.

Foruten noen snodige utslag, som virksomheten som gjør et stort poeng av kvinneandelen, er «muligheten til å påvirke» punktet der noen arbeidsgivere evner å skille seg ut.

Påvirkning i seg selv er ikke unikt, men det er hva man kan påvirke som gjør noen virksomheter distinkte. BAMA snakker om muligheten til å gjøre Norge sunnere mens NVE snakker om muligheten til å påvirke hvordan Norges vann- og energiressurser blir brukt i fremtiden. Det kan du ikke gjøre mange andre steder.

Hvorfor er alle så like? Årsaken til at mange arbeidsgivere fremstår så like er at de drives av populisme, eller et ønske om å være attraktiv heller enn unik. De skuler alle til de samme listene over hva potensielle arbeidstagere verdsetter hos arbeidsgivere, og faller dermed ned på mange av de samme egenskapene.

Men når tilstrekkelig mange arbeidsgivere tilbyr det samme, blir disse egenskapene en nødvendighet snarere enn et konkurransefortrinn. Å tilby utvikling er ikke noe å rope hurra for, det er en forutsetning. Dersom du bare tilbyr utvikling og andre generiske egenskaper, har du egentlig fint lite å komme med.

Snu på det og tenk på hvor mange jobbsøkere du lar være å kalle inn til intervju fordi de, som alle andre, kun sier de er motiverte, har høy arbeidskapasitet og synes virksomheten din fremstår som en spennende arbeidsplass.

Nøkkelen til suksess ligger i å sette det å være unik langt høyere enn det å være attraktiv. Som arbeidsgiver skal du ha tak i en forsvinnende liten andel av målgruppen – selv innenfor ditt snevre fagfelt. Da er det lite poeng i å skulle tekkes alle, og dermed fremstå som alle andre arbeidsgivere som gjør akkurat det samme. Prøv heller å rendyrke det som gjør deg, ja, litt sær. For det er mange som liker det sære. De fleste av dine eksisterende ansatte gjør det.

Husk, det sære har langt mer dedikerte fans enn det ordinære.

Les også

Her gikk de ansatte ned i lønn for å spare arbeidsplasser

Les også

Derfor er det mannefall i arbeidslivet

Les også

Ny arbeidslivstrend: Slik ble de «bumerang-ansatte»