Det Nye Norge

E24 med ny debattserie: Slik skal vi sikre at Norge vokser – også etter oljen

Ideen ble unnfanget over en drink i baren på Bristol. I samarbeid med suksessgründer Are Traasdahl drar E24 nå i gang en debattsatsing som skal gå gjennom året. Tema: Hvordan skal Norge forbli en av verdens mest produktive nasjoner.

MOT DET DIGITALE: Norge må sikre seg fremtidig vekst. E24s Per Valebrokk (til venstre) og gründer Are Traasdahl vil sette søkelys på hva som mangler i det norske samfunnet for å få til digitaliseringen.

  • Ida Bing
  • Eivind Griffith Brænde
Publisert:,

– Vi skal kunne se tilbake på denne debatten, og si at den var starten på at Norge var sikret nye 100 år med vekst, sier suksessgründer og initiativtager Are Traasdahl til E24.

Mannen som i 2010 gründet Tapad, nylig kjøpt av Telenor for tre milliarder kroner, møtte like før jul E24-redaktør Per Valebrokk.

Over en drink i baren på Hotel Bristol gikk samtalen raskt inn på hvordan Norge skal kunne forbli et av verdens rikeste og mest produktive land, i en tid hvor teknologiske endringer og digitaliseringen for alvor gjør sitt inntog.

Hvordan skal Norge i det hele tatt sikre seg fremtidig vekst?

– Hvis vi ikke snakker om hvordan digitaliseringen treffer oss, vil vi ikke klare å omstille oss så godt som vi burde, sier Valebrokk.

– For velstående Norge er teknologi en unik mulighet, men også en forutsetning for å bevare velstanden.

Isabelle Ringnes, gründer og nettverksbygger

Foto: Tenk

E24 sparker derfor, sammen med Traasdahl, i gang en storsatsing med mål om å løfte denne debatten.

Gjennom kronikker og redaksjonelle saker skal næringslivs- og myndighetsaktører med egne ord belyse hva de mener skal til.

Kjente navn med på laget

Serien har fått navnet Det nye Norge.

Både nordmenn og utlendinger skal få slippe til med sine små og store svar på spørsmålet:

Hvordan skal Norge forbli verdens rikeste land?

– En av våre viktigste oppgaver er å hjelpe leseren å forstå og forholde seg til det som skjer. Digitalisering er, og kommer i lang tid til å være, en av de sterkeste driverne i hvordan vi og vår verden endrer seg, sier Valebrokk.

Les også: Den første kronikken! Erna Solberg: – Vi er i starten på en omveltning som kommer til å merkes på alle plan i samfunnet

– Hvis vi kan få én bedriftsleder til å virkelig skjønne hvordan han eller hun kan gå fram i en bransje, og bli en vinner, så mener jeg vi virkelig har oppnådd noe, sier E24-redaktøren.

Med på laget har man en redaksjonskomité:

  • Gründer og leder i technettverket Tenk, Isabelle Ringnes
  • Daglig leder i rederiet Golden Ocean, Birgitte Vartdal
  • BI-professor Torger Reve

Sammen skal de rekruttere relevante kronikkskribenter, mens E24 skal lage journalistiske saker.

(saken fortsetter under bildet.)

VIL PÅVIRKE: Are Traasdahl er en av initiativtagerne bak E24s nye satsing, kalt det nye Norge. Den tidligere Tapad-gründeren sitter i redaksjonskomiteen med blant andre E24s Per Valebrokk. De to hadde onsdag første møte i VG-huset.

– Noe man kan lære av

BI-professor Torger Reve

BI

Serien skal formidle eksempler og historier – ikke et komplisert sett med begreper som kun er relevante for en bransje. For man trenger en oppskrift som man kan se til, mener Traasdahl.

– Det skal være noe man kan lære av, som er konkret nok til at det kan ha en påvirkning.

– Ja, vi ønsker at det skal holdes så konkret som mulig, så det ikke blir for visjonært, legger Valebrokk til.

– Å samarbeide med mennesker og organisasjoner som kan noe som du ikke kan, det tror jeg har mye å si.

Vil avmystifisere digitaliseringen

Birgitte Ringstad Vartdal, rederisjef

– Teknologi skjer både på godt og vondt, og vil endre oss fundamentalt på mange måter. Men det er ikke sikkert det kommer til å merkes, sier Valebrokk – og peker rundt i møterommet i VG-bygget, hvor vi treffes.

Her henger det skjermer og kommunikasjonsutstyr som nærmest fremsto som science fiction for åtte-ti år siden.

– Da var det mye vi ikke kunne se for oss, som i dag er en del av hverdagen, ingen «big deal» over hodet.

Han er opptatt av at debattserien skal jobbe for å avmystifisere digitaliseringen.

– Det har vi snakket mye om både tidligere og her i dag. Hvordan kan man gå frem for å bli en digital vinner? Enten det er innen shipping, lakseoppdrett, oljenæringen eller det gjelder en enslig gründer, så skal digitaliseringen gjøres konkret, lover han.

– Et slikt ord er vanskelig å sette knagger på, og finne ut hva det egentlig betyr, sier Valebrokk.

Ser også utenlands

Da Traasdahl solgte markedsføring- og teknologiselskapet Tapad til Telenor i januar i fjor, dro den suksessfulle gründeren inn over 1,5 milliarder kroner. Seriegründeren holder til i USA, med base i New York.

(saken fortsetter under bildet.)

DET NYE NORGE: På et tak over Oslo møttes Are Traasdahl (til venstre) og E24s sjefredaktør Per Valebrokk. Lenger ned i gaten ligger Bristol – hvor ideen til den nye kronikkserien fikk sitt gjennombrudd.

Han mener mentaliteten i det amerikanske markedet skiller seg ut.

– Den noden i nettverket som er vanskeligst her i Norge, er kapitalbiten. Det er utrolig mye bra kapital, men den har ikke den lange historien med å investere i nye selskap, slik som i USA, mener Traasdahl.

Han håper den nye kronikkserien kan endre debatten rundt hvordan store bedrifter gjør innovasjon og investeringer, og viser til storselskapet Google som eksempel.

– Google, Facebook og andre selskaper i Silicon Valley gjør innovasjon gjennom partnerskap med små startups. Google var jo langt bak Apple på mobilsiden, men da de kjøpte Android, som på den tiden var et lite startup-selskap i Silicon Valley, så fikk de dette til å snu igjen.

– Men hvor forskjellig er den norske mentaliteten fra den amerikanske?

– Jeg har et eksempel, smiler Traasdahl.

Han var i Norge på 17. mai for noen år siden, og så en klar forskjell. Da det begynte å regne i hovedstaden, gikk han inn i en butikk for å spørre etter en paraply. Det hadde ikke kjøpmannen.

– Jeg spurte han hvor mange som hadde vært innom for å spørre etter en paraply, og da svarte han «alle». Hvis det regner i New York står det en fyr på hvert gatehjørne og selger paraplyer for 10 dollar. Den modellen er ofte så dårlig at paraplyen faller sammen etter få minutter, men i mellomtiden har noen tjent gode penger.

Les også

Kronikk Erna Solberg, Det nye Norge: – Vi er i starten på en omveltning
som kommer til å merkes på alle plan i samfunnet

Her kan du lese mer om

  1. Det Nye Norge
  2. Digitalisering
  3. Gründere
  4. Are Traasdahl
  5. Entreprenørskap

Flere artikler

  1. Tolv storbedrifter går sammen for å digitalisere Norge

  2. Nøkkelen til digital omstilling

  3. Skolen er ikke død, lenge leve skolen!

  4. Annonsørinnhold

  5. – Kanskje litt naivt

  6. – Anvendelse av denne teknologien vil kunne være helt sentral for Norge