Har startet første direkte fraktrute fra Norge til Kina

Air Cargo Global skal som første fraktselskap fly fersk sjømat fra Norge til Kina to ganger i uken.

NY LAKSERUTE: Air Cargo Global skal fly sjømat fra Norge til Kina to ganger ukentlig, på torsdag og lørdag, med avgang fra Oslo Lufthavn klokken 07.15

Foto: Avinor
Publisert:

Det slovakiske frakselskapet Air Cargo Global startet torsdag sin nye direkte fraktrute mellom Oslo Lufthavn og Tinjin Binhai International Airport i Kina, skriver Avinor i en pressemelding.

Ruten skal i første omgang gå to ganger ukentlig, på torsdag og lørdag, med avgang fra Oslo Lufthavn klokken 07.15.

– Vi har en målsetting om å øke til tre ukentlige avganger fra mars, om markedet responderer godt på den økte kapasiteten, sier Peter Scholten, kommersiell direktør for Air Cargo Global i pressemeldingen.

Dette er den første direkteruten mellom Norge og Kina med fraktfly, opplyser Avinor til E24.

Hainan Airlines starter opp en passasjerrute 15. mai med tre ukentlige avganger.

Her vil det også være plass til noe frakt, ifølge kommunikasjonsrådgiver Lasse A. Vangstein i Avinor.

Økende etterspørsel

Air Cargo Global har inngått en avtale med det kinesiske handelsselskapet Fish Forever, som ønsket å importere fersk norsk sjømat direkte til Kina.

Air Cargo Global vil bruke en Boeing 747-400F på ruten mellom Oslo og Tianjin.

Avinor sier de ønsker å legge til rette for at den norske sjømatnæringen når ut til sine markeder på en rask og effektiv måte.

– Det er veldig gledelig at Air Cargo Global nå kan tilby direkte fraktkapasitet til Kina, et marked som har et økende behov for tilførsel av fersk norsk sjømat, sier direktør for flyfrakt Martin Langaas ved Avinor.

Advarende pekefinger fra Sjømatrådet

Like før jul kom Norges sjømatråd med en advarsel om at Norge ikke har vunnet tilbake den markedsposisjonen vi en gang hadde i Kina.

Lakseeksporten til Kina ble redusert til det helt marginale etter at Nobels fredspris ble tildelt den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i 2010. Samarbeidsklimaet mellom Norge og Kina frøs til is, og norske bedrifter ble rammet over natten.

Les også

Sjømatrådet: – Kina-toget går fra norsk laks

Fra en markedsandel på over 90 prosent gikk eksporten rett til bunns. I juni 2015 ble det innført 96 kilo, tilsvarende rundt 15 store laks, fra Norge til Kina. Trolig var det kun snakk om en vareprøve.

I juli i år hevet Kina forbudet mot lakseeksport fra Troms, Nordland og Trøndelag (tidligere Sør-Trøndelag), og siden da har situasjonen veldig sakte gått mot en type normalisering. Men det er langt igjen, ifølge Sjømatrådet.

– Vi forventet at ved en normalisering av tilgangen til det kinesiske markedet, så skulle Norge øke sin andel av totalmarkedet. Selv om vi ikke forventet å ta tilbake alt det tapte, var det forventet en markedsandel på 65 prosent. Andelen av markedet for fersk hel laks i dag ligger på 24 prosent. Det er stor avstand til 65 prosent, sa lakseanalytiker Paul Aandahl i Sjømatrådet til E24 i desember.

Her kan du lese mer om