Flere nye ekstragebyrer hos Norwegian: – Teknikken er å fylle opp flyet med lave priser

Norwegians grep med å innføre stadig nye valgfrie ekstragebyrer, er måten å gjøre det på for et lavprisselskap, mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

ALT KOSTER: Norwegians innfører stadig nye valgfrie ekstrakostnader for passasjerer av lavprisselskapet. Her fra åpningen av den første langruten fra Buenos Aires i Argentina.

Foto: Marcos Brindicci Reuters
Publisert:,

Mandag kom nyheten om at Norwegian vil teste ut en ny avgift hvor passasjerer som vil gå om bord først må betale 5 euro, tilsvarende rett under 50 kroner.

Denne prisen kommer på toppen av flere andre valgfrie ekstrakostnader, blant annet en differensiert seteprising som Norwegian begynte med på utvalgte ruter for et par måneder siden.

Avgiften innebærer at man kan betale 200 kroner for å sikre seg sete på første rad, eller 150 for å få sitte ved nødutgangen. Ønsker man å sikre seg et sete på radene 2–5 koster det 125 kroner om man kjøper den billigste billetten.

Nylig innført i Skandinavia

Ifølge informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian ble den ekstra seteprisingen først innført mellom de skandinaviske hovedstedene og Malaga, samt flyginger mellom de skandinaviske hovedstedene.

– Vi utvidet nylig ordningen til å inkludere innenriksruter i Skandinavia, og flere ruter vil komme etter hvert, sier Sandaker-Nielsen til E24.

Les også

Krever ekstra betalt for å la passasjerer gå om bord først

Han viser til at en rekke flyselskaper i lang tid har hatt en ordning der man betaler litt ekstra for å reservere seter med litt bedre benplass og lengst fram i flyet.

– Nå innfører vi den samme valgfrie tilleggstjenesten. Det er fortsatt slik at man får automatisk tildelt sete når man bestiller flybillett hos oss, men dersom man ønsker å reservere sitt favorittsete må, man betale litt ekstra for det. De mest populære setene koster litt mer, sier Sandaker-Nielsen.

Kompenserer for fallende billettpriser

I januar kom også beskjeden om at dersom reisende vil sikre seg at de får sitte sammen, må de fra nå betale ekstra. Ekstragebyrene for fordeler man før kunne sikre seg ved å være tidlig ute, er kjente grep for flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs, som har fortid i Ryanair. Han trekker paralleller også til andre lavprisselskap.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Foto: WinAir

– Et selskap som WizzAir har omtrent 45 prosent av de totale inntektene fra det vi kaller «ancillary revenues» (tilleggsinntekter, journ.anm.). Da er det snakk om ekstrainntekter for setevalg, innsjekk, prioritert boarding, bagasje og transfer.

Ryanair har i overkant av 20 prosent, mens Norwegian har litt under 20 prosent i sine siste årsrapporter.

– Det gjør de av to grunner: Den ene er naturligvis for å få flere inntekter, mens den andre er for å kompensere for fallende billettpriser. Hvis man regner med at 30 prosent av passasjerene betaler for prioritert boarding, så får selskapet inn 550 millioner kroner på bunnlinja for de 50 kronene det koster å gå om bord først, forklarer Elnæs.

Fyller opp fly med lave priser

Så er det kanskje ikke tilfeldig at Norwegian hadde unngått milliardsmellen fra i fjor dersom flyselskapet hadde klart å få ut nettopp en femtilapp mer fra hver av sine over 33 millioner passasjerer.

Les også

Kjos, Kise & Co har tapt en milliard på Norwegian på 15 måneder

– Noen har sagt at flybillettene ikke kommer til å koste noe i fremtiden, men at du må betale for alt annet. Om det kommer dit gjenstår å se, men i Ryanair solgte vi billetter for én krone, poengterer Elnæs.

Tanken bak er naturligvis å fylle opp flyet med lave priser, og så tjene det inn med tilleggsprisene, forklarer han.

– Norwegian kommer til å fokusere mye mer på inntektsoptimalisering nå som de blir ferdig med den store vekstprosessen i juni eller juli. Des større Norwegian blir, dess mer effekt får disse små grepene, sier Elnæs.

Det viktigste er å ha på plass et visst volum av passasjerer mener han.

– Det er det jeg tror Norwegian gjør nå. De har en plan som går på at de skal prøve å optimalisere mer på driften for å sørge for at de skal klare å levere et brukbart resultat.

Les også

Sissener mener Kjos bør gi seg som Norwegian-sjef

Les også

Tror passasjerene fnyser av Norwegians pengetrøbbel

Les også

Norwegian planlegger ruter til Canada

Her kan du lese mer om