Norsk verft skal bygge diamant-skip

Kleven har inngått en intensjonsavtale om bygging av en 176 meter langt spesialfartøy for operasjoner på havbunnen.

DIAMANTBÅT: Bildet viser båten SS Nujoma, som Kleven leverte i fjor. Båten verftet nå skal bygge, er 64 meter lengre enn SS Nujoma.

Foto: Marin Teknik
Publisert:,

Ifølge en pressemelding fra verftet er kunden det namibiske diamant-utvinningsselskapet De Beers Marine Namibia.

Det nye spesialfartøyet er av typen MT 6027 fra Marin Teknikk, og vil være det største Kleven noen gang har bygget.

– Vi er svært glade for at vi nå har signert denne intensjonsavtalen med De Beers Marine Namibia. Vi har arbeidet sammen med rederlaget og Marin Teknikk i lang tid om dette prosjektet, og alle parter har en klar intensjon om at dette skal bli en fast skipsbyggingskontrakt i løpet av første halvår 2018, sier konsernsjef Ståle Rasmussen i en kommentar.

Kleven leverte i 2016 et annet nybygg til samme selskap, kalt SS Nujoma. Dette er et skip som benyttes til prøvetaking av diamanter på havbunnen.

Selskapet fikk i forrige uke også kontrakt for bygging av et over 100 meter langt luksusfartøy.

Stordalen satser

Tidligere i høst ble det kjent at verftet sikrer seg sårt tiltrengt kapital gjennom en transaksjon der en investorgruppe går inn med 300 millioner kroner.

De største investorene i gruppen er Petter Stordalen, Hurtigruten og britiske TDR, som samlet eier litt over 40 prosent av det nyopprettede investeringsselskapet som skyter inn midler.

I høst gikk blant andre Petter Stordalen i hardt pressede Kleven verft. Nå har selskapet sikret seg kontrakt for å bygge et spesialfartøy for operasjoner på havbunnen, en kontrakt signert det namibiske diaman-tutvinningsselskapet De Beers Marine Namibia.

Foto: Helge Mikalsen VG
Les også

Statoils nye gigant er verdens største skip – uansett klasse

Pengene kommer godt med for verftet som har slitt økonomisk i oljenedturen. Rasmussen sier pengeinnsprøytningen gjør at verftet er rustet for videre utvikling.

– Det er vurderingen at det er et tilstrekkelig beløp som gir oss en god finansiell plattform for å gå videre, sa konsernsjefen i Kleven til E24 den gangen.

Tung tid

I 2016 var Klevens finansielle resultat preget av tap på prosjekter og underskudd.

Av en omsetning på 4,8 milliarder kroner i fjor, fikk Kleven et underskudd på 239 millioner kroner, meldte verftet i juli i år. Tap, spesielt på et skip der kunden ikke kunne ta levering, bidro til underskuddet.

Bakgrunnen er offshorekrisen, som også har gått hardt utover verftsindustrien. Selv er Kleven i en omstilling av virksomheten, der de har fått kontrakter innen andre områder.

Les også

Dyre boliger går så det suser

Les også

TechnipFMC kutter inntil 80 stillinger i Norge

Les også

Vil bygge verdens første utslippsfrie cruiseskip