Norsk verft skal bygge diamant-skip

Kleven har inngått en intensjonsavtale om bygging av en 176 meter langt spesialfartøy for operasjoner på havbunnen.

DIAMANTBÅT: Bildet viser båten SS Nujoma, som Kleven leverte i fjor. Båten verftet nå skal bygge, er 64 meter lengre enn SS Nujoma.

Foto: Marin Teknik
  • Anders Park Framstad
  • Johann D. Sundberg
Publisert:,

Ifølge en pressemelding fra verftet er kunden det namibiske diamant-utvinningsselskapet De Beers Marine Namibia.

Det nye spesialfartøyet er av typen MT 6027 fra Marin Teknikk, og vil være det største Kleven noen gang har bygget.

– Vi er svært glade for at vi nå har signert denne intensjonsavtalen med De Beers Marine Namibia. Vi har arbeidet sammen med rederlaget og Marin Teknikk i lang tid om dette prosjektet, og alle parter har en klar intensjon om at dette skal bli en fast skipsbyggingskontrakt i løpet av første halvår 2018, sier konsernsjef Ståle Rasmussen i en kommentar.

Kleven leverte i 2016 et annet nybygg til samme selskap, kalt SS Nujoma. Dette er et skip som benyttes til prøvetaking av diamanter på havbunnen.

Selskapet fikk i forrige uke også kontrakt for bygging av et over 100 meter langt luksusfartøy.

Stordalen satser

Tidligere i høst ble det kjent at verftet sikrer seg sårt tiltrengt kapital gjennom en transaksjon der en investorgruppe går inn med 300 millioner kroner.

De største investorene i gruppen er Petter Stordalen, Hurtigruten og britiske TDR, som samlet eier litt over 40 prosent av det nyopprettede investeringsselskapet som skyter inn midler.

I høst gikk blant andre Petter Stordalen i hardt pressede Kleven verft. Nå har selskapet sikret seg kontrakt for å bygge et spesialfartøy for operasjoner på havbunnen, en kontrakt signert det namibiske diaman-tutvinningsselskapet De Beers Marine Namibia.

Foto: Helge Mikalsen VG
Les også

Statoils nye gigant er verdens største skip – uansett klasse

Pengene kommer godt med for verftet som har slitt økonomisk i oljenedturen. Rasmussen sier pengeinnsprøytningen gjør at verftet er rustet for videre utvikling.

– Det er vurderingen at det er et tilstrekkelig beløp som gir oss en god finansiell plattform for å gå videre, sa konsernsjefen i Kleven til E24 den gangen.

Tung tid

I 2016 var Klevens finansielle resultat preget av tap på prosjekter og underskudd.

Av en omsetning på 4,8 milliarder kroner i fjor, fikk Kleven et underskudd på 239 millioner kroner, meldte verftet i juli i år. Tap, spesielt på et skip der kunden ikke kunne ta levering, bidro til underskuddet.

Bakgrunnen er offshorekrisen, som også har gått hardt utover verftsindustrien. Selv er Kleven i en omstilling av virksomheten, der de har fått kontrakter innen andre områder.

Les også

Dyre boliger går så det suser

Les også

TechnipFMC kutter inntil 80 stillinger i Norge

Les også

Vil bygge verdens første utslippsfrie cruiseskip

Her kan du lese mer om

  1. Kleven Verft
  2. Shipping
  3. Oljebransjen
  4. Økonomi

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Kan få bygging av nytt diamantskip. Det blir enda større enn det forrige.

  2. – Har vært noen smeller

  3. Kleven verft i Ulsteinvik får kroatiske eiere: – En ny og spennende epoke

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Vil forlate sjefstolen hos Kleven

  6. Betalt innhold

    Nedturen over for Marin Teknikk