Akevittsalget øker tross brennevinsfall i Norge og det ble eksportert for 58 millioner kroner i oktober og november

Bare i oktober og november ble det eksportert 1,15 millioner liter.

JULEAKEVITTER: Selv om det lages egne juleakevitter, er det ikke bare disse det selges mer av før jul.

Foto: Frode Hansen VG
Publisert:

Tradisjonelt er det oktober og november, like før julestria setter inn, at Norge eksporterer mest akevitt.

I år ble det totalt eksportert akevitt for over 58 millioner kroner i de to månedene, noe som tilsvarer nesten 37 prosent av all akevitteksport i årets elleve første måneder.

Totalt ble det eksportert 1,15 millioner liter akevitt i oktober og november, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. Det er en liten oppgang fra 2017 da tilsvarende statistikk viste eksport for 56,3 millioner kroner.

Årets eksport i liter er dog noe tilbake om man sammenligner med 2016, da det ble eksportert 1,21 millioner liter, for 57,03 millioner kroner.

Det skandinaviske brennevinet er for mange nordmenn forbundet med jul, men opplever også noe popularitet i utlandet. Det er først og fremst tyskerne som setter pris på den norske tradisjonsdrikken, men i år har salget gått noe tilbake.

I oktober og november ble det eksportert akevitt for til sammen 35,6 millioner kroner til Tyskland, mens det på samme tid i fjor ble eksportert for 37,4 millioner kroner.

Skandinavisk produkt

Like bak følger Danmark, som i løpet av de to månedene fikk tilsendt akevitt for 15 millioner kroner. Det er en god oppgang fra i fjor, da eksporten lå på nærmere 12 millioner kroner.

Deretter følger Sverige, Finland, Færøyene, Frankrike og Storbritannia.

BRENNEVINSSJEF: Erlend Stefansson i Arcus

Foto: Arcus

– Akevitt er først og fremst et skandinavisk produkt, og vi kan vel si at Norge, Sverige Danmark og Nord-Tyskland til sammen er verdensmestre på akevitt. Men interessen sprer seg til andre land, sier Erlend Stefansson, konserndirektør Spirits i Arcus.

– Vi selger nå akevitt til om lag 30 land, og ser spesielt en økende interesse blant amerikanere. Noen bruker det i drinken, andre til maten, andre etter maten, sier han.

Litt ned i USA

I USA er ikke akevitt en juledrikk, og det ble eksportert mest akevitt til USA i mars og mai i år. Året sett under ett har eksporten gått litt ned. I årets elleve første måneder eksporterte vi akevitt verdt 3,7 millioner kroner til USA, mens det i fjor var 3,95 millioner.

Arcus er verdens største akevittprodusent og Stefansson anslår at de har en markedsandel på mellom 55 og 60 prosent.

I 2013 kjøpte det norske selskapet alle aksjene i Arcus Denmark A/S og Arcus Deutschland GmbH i Tyskland. Med på kjøpet kom blant annet den tradisjonsrike danske Aalborg-akevitten og Malteserkreuz.

Stefansson forteller at akevitt fremdeles er en populær nasjonaldrikk i Norge. Her hjemme drikkes det først og fremst gjennom høsten, og i julen, men ifølge Stefansson drikkes det stadig oftere ved også andre anledninger.

Les også

Norsk akevitt stadig mer populært i utlandet

– Den største endringen nå er nok at folk blir stadig mer bevisste på hvilken akevitt de kjøper. Tilbudet er stort, og akkurat som man ønsker en bestemt vin til maten, velger man en akevitt som passer til maten. Vi har rett og slett blitt et matinteressert folk, derfor lages det langt flere matakevitter enn før, sier Stefansson, og legger til at de også ser en økende interesse for premiumakevitter som har blitt lagret lenge.

Vinmonopolet: Stabilt akevitt mens brennevin går ned

Hos Vinmonopolet bekreftes det at akevitt er et tradisjonsbundet produkt. Pressesjef Jens Nordahl forteller at årets salg av akevitt kommer til å ende veldig likt som fjoråret, med en marginal oppgang.

– Ved utgangen av forrige uke, da 98 til 99 prosent av årets salg var unnagjort, hadde vi solgt 1,265 millioner liter akevitt. Det er 2.000 liter mer enn i fjor, sier Nordahl.

Og det var i førjulsuken akevittsalget virkelig tok seg inn, ifølge tall fra Vinmonopolet.

I en «vanlig» uke i løpet av året selges rundt 16 til 17.000 liter akevitt i Norge; i uken før julaften handlet nordmenn rundt 180.000 liter, opplyser Nordahl.

– Forrige uke var soleklart størst. Varekategorien tidoblet seg mot en normaluke. Det går jevnt og trutt i små mengder året gjennom, og så blir det en voldsom vridning inn mot jul. Nordmenn er et tradisjonsrikt folkeslag, sier han.

Og akevitt-salget er unntaket som bekrefter en annen regel: Brennevinssalget generelt går ned. Foruten whisky og gin ser Vinmonopolet at brennevin, særlig konjakk, er blitt mindre populært med årene.

– I et folkehelsemessig perspektiv strålende nyheter. Men for markedet ser vi at akevitt holder stand, for mange er det et brennevin som hører med til julemiddagen, sier Nordahl.

Les også

EU og Storbritannia gjør seg klar til kaos

Les også

Hagen-selskap satser 200 millioner på gigant-skihall