Norwegian håper fortsatt at regjeringen vil snu

Norwegian håper fortsatt at regjeringen vil investere i dem. De håper regjeringen vil snu når prosessen med konkursbeskyttelse etter planen er over i februar.

Finansdirektør Geir Karlsen og konsernsjef Jacob Schram fikk nei til finansiering av næringsminister Iselin Nybø i november. Men håper regjeringen vil snu.

Gorm Kallestad
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:

Etter at regjeringen 9. november sa nei til å investere 4–5 milliarder i kroner i Norwegian, iverksatte flyselskapet umiddelbart plan B.

Alt 10. november permitterte Norwegian 1.600 ansatte og parkerte 15 av de 21 flyene som da var i luften.

18. november fikk Norwegian så innvilget en midlertidig konkursbeskyttelse i Irland for fem irske datterselskaper og det norske morselskapet.

Den har de nå frem til minst 22. januar.

Innen da må Norwegian og en rettsoppnevnt irsk forvalter overbevise en irsk dommer om at flyselskapet har livet rett.

Les på E24+

Slik skal Norwegian reddes: De viktige datoene og hva som skjer fremover

Håpefull om at regjeringen vil snu

Konsernsjef Jacob Schram beskrev regjeringens nei som «en knyttneve i magen». Men han har åpenbart ikke mistet troen på at regjeringen likevel kan gå inn som en investor.

I en skriftlig erklæring som Norwegians irske advokat la frem for irsk rett i begynnelsen av desember, heter det:

«Norwegian er håpefull om at den norske regjeringen, etter en restrukturering og strømlinjeforming av flyselskapet, vil endre posisjon. Og støtte videre investeringer i fremtiden».

Dette går frem av dommen som dommeren Michael Quinn avga 7. desember. Der konkluderte Quinn med at Norwegian kan overleve.

Norwegians skjebne henger på at denne mannen, dommer Michael Quinn ved High Court i Irland, blir overbevist om de kan overleve.

Collins / ©Collins Photo Agency

Avviser at håpet er brukt

Opplysningene om at Norwegian håper at regjeringen vil snu, er i dommen lagt inn under et avsnitt som heter «Har Norwegian-selskapene rimelige muligheter for å overleve?»

Kommunikasjonsdirektør Esben Tuman avviser likevel at Norwegians irske advokater har brukt dette håpet som et argument overfor dommeren.

Tuman viser til at «ulike representanter for norske myndigheter» har gitt uttrykk for at Norwegian bidrar med infrastruktur som er viktig for arbeidsplasser og verdiskaping i Norge.

Esben Tuman er ny kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Pressefoto / Yara
Les på E24+

– Den dype stemmen hans kan sikkert skremme livet av en stakkars debitor

– Lyttet til signaler

– Vi har også lyttet til de signalene som er kommet fra politisk hold om behovet for å tilpasse flåtestørrelsen og redusere gjelden i selskapet. I lys av de tiltakene vi arbeider med, håper vi selvsagt å kunne ha en dialog med myndighetene også fremover, heter det fra Tuman.

Det skal sies at Norwegians skriftlig uttrykte håp om at regjeringen skal snu ikke var avgjørende for at dommeren ga selskapet ytterligere konkursbeskyttelse.

– I lys av den siste avgjørelsen tatt av den norske regjeringen (neiet 9. november, Red. Anm), er dette ikke mer enn en ambisjon. Men jeg skal ikke se bort fra det, skriver dommer Quinn.

Alt i september var ledelsen i Norwegian i møter med samferdselsminister Knut Arild Hareide og næringsminister Iselin Nybø om mulig støtte.

Gorm Kallestad

Norge er alt en stor kreditor

Regjeringen har via Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek) alt garantert for 3 milliarder kroner i lån til Norwegian.

Regjeringen er således trolig den største enkeltstående kreditoren til det norske morselskapet. Morselskapet har alene 12 milliarder kroner i gjeld til ulike eksterne kreditorer.

Den totale gjelden til hele Norwegian-konsernet er på rundt 70 milliarder kroner. Brorparten av dette, ca. 45 milliarder kroner, er knyttet til flåten på 140 fly. Den gjelden ligger i totalt 36 irske datterselskaper.

Les på E24+

Norwegian er det man i gamledager kalte «konk» – og det så det synger

Representert i kreditorutvalg

Norwegians norske morselskap har fått konkursbeskyttelse også i Norge.

Og regjeringen er som største kreditor med i et eget kreditorutvalg som er satt ned i den forbindelse. Det er man ved advokat Rolf Tjugum i Giek.

Norwegian vil kvitte seg med mye gjeld om selskapet overlever prosessen med konkursbeskyttelse. Nok til likevel å kunne få statlige garantier eller investeringer?

Stein J. Bjørge

Alternative finansieringer

Et alternativ Norwegian kan håpe på er at regjeringen vil inn med det som kalles hybridkapital. Det er en form for kapital som er en blanding mellom egenkapital og lån.

Norwegians styre fikk nylig fullmakt til å utstede lån som kan gjøres om til aksjer. Og de fikk fullmakt til å utstede lån der rentene avhenger av størrelsen på overskudd.

Et annet alternativ kan være å be regjeringen garantere for deler av en planlagt kapitalutvidelse på 4 milliarder kroner i slutten av februar.

Da kan man argumentere med at en slik støtte vil redusere tapet man ellers vil lide på de 3 milliarder kronene som alt er gitt i form av garantier.

Les også

Norwegians kriseplan: Kan omgjøre cashpoints til aksjer

Vil ikke kommentere

Næringsminister Iselin Nybø er helt taus om muligheten for at regjeringen vil snu, og likevel investere i Norwegian.

Det vil i så fall være et helt annet Norwegian enn hun sa nei til å støtte i november. Det vil ha mye mindre gjeld, og være mer konsentrert om Norge og Norden.

– Vi ga en tilbakemelding til selskapet i november og følger ellers med på prosessen. GIEK sitter i utvalget for den norske rekonstruksjonsprosessen. Det er ikke naturlig at næringsministeren kommenterer situasjonen nå.

Det skriver kommunikasjonsrådgiver Camilla Pettersen i Næringsdepartementet i en e-post.

Følg E24 på sosiale medier:
Facebook
Instagram
LinkedIn

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Konkursbeskyttelse
  2. Norwegian
  3. Luftfart
  4. Iselin Nybø
  5. Jacob Schram

Flere artikler