Ny æra for varehandel

Plantasjen forbedret topplinjen med over en halv milliard

Fjoråret ble langt bedre for plantevarehuset enn 2019, hvor et markant underskudd er snudd til et solid overskudd.

Flere personer står i kø med smittevern avstand mellom seg utenfor inngangen til Plantasjen på Storo i Oslo.
  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

Plantasjen solgte planter og andre varer for 802 millioner kroner i fjerde kvartal, opp 645 millioner fra samme periode året før.

På årsbasis økte selskapets omsetning med 656 millioner kroner til 4,6 milliarder kroner i 2020.

Det melder eieren i det svenske investeringsselskapet Ratos.

Driftsresultat (ebitda) forbedres også betydelig fra −60 millioner kroner i fjerde kvartal 2019 til 103 millioner kroner.

Hyppige sjefsbytter

Plantasjen har tidvis slitt med resultatene de siste årene, og E24 skrev først om påvirkningen den rekordvarme sommeren hadde på kjeden, og deretter om mange tøffe kvartalsresultater.

I februar 2019 annonserte eieren at man skyter inn 200 millioner kroner for å hjelpe selskapet gjennom en tøff periode.

De siste par årene har flere ulike personer fått rollen som toppleder i selskapet, men har i løpet av kort tid sluttet. Kort tid før fremleggelsen av fjerde kvartal 2019 sluttet Daniel Juhlin etter bare et drøyt år i jobben. Så ansatte Plantasjen tidligere Sats-sjef Olav Thorstad, men det varte enda kortere, rundt åtte måneder før han også ga opp etter uenigheter med ledelsen.

– Årsaken er rett og slett at Ratos og jeg ikke er enige om hva som er riktig vei fremover, det er sånn det er og det må man bare akseptere. Da er det greit at våre veier skilles, uttalte han til E24 i mai 2020.

I mai hentet Ratos en leder fra egne rekke, Nina Jönsson fra Ratos-eide HL Display.

Les også

Thorstad slutter som toppsjef etter åtte måneder

Godt år for varehandelen

Coronaåret 2020 har generelt vært et sterkt år for varehandelen i Norge ettersom mange nordmenn har fått forbedret økonomi i tillegg til at man ikke har kunnet bruke penger på for eksempel ferier.

Også selskapene som driver med planter og blomster har dermed merket at nordmenn ferierte i hagen.

På bunnlinjen økte Plantasjen resultat etter skatt fra −205 millioner svenske kroner i 2019 til 226 millioner svenske kroner i 2020.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Varehandel
  3. Ratos
  4. Plantasjen
  5. Planter

Flere artikler

  1. Teknikmagasinet med rekordtap

  2. Power-kjeden friskmelder seg selv etter rekordår

  3. Plantasjen med corona-smell på 80 millioner kroner

  4. Krise for kleskjedene: Dressmann med laveste omsetning siden 2008

  5. Kid truffet av svenske restriksjoner i fjerde kvartal