Norwegian søker konkursbeskyttelse også i Norge

Norwegian vil kjøre parallelle rekonstruksjonsforhandlinger i Norge og Irland. – Det vil øke sannsynligheten for et vellykket utfall, sier Norwegian-sjefen.

Konsernsjef Jacob Schram (t.v.) og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian. Arkivbilde.

Håkon Mosvold Larsen
  • Camilla Knudsen
  • Marius Lorentzen
Publisert:

NB! Oslo byfogdembete godkjente Norwegians begjæring om rekonstruksjon samme dag.

Etter at Norwegian mandag ettermiddag fikk godkjent konkursbeskyttelse i Irland, vil flyselskapet nå be om det samme i Norge.

– En parallell rekonstruksjon under norsk lov vil være en fordel for alle berørte parter, og øke sannsynligheten for et vellykket utfall. Vårt mål er å trygge arbeidsplasser i selskapet og bidra til å sikre kritisk infrastruktur og verdiskaping i Norge, sier Norwegian-sjef Jacob Schram i en pressemelding tirsdag morgen.

En norsk prosess vil altså gå parallelt med reorganiseringsprosessen i Irland.

De to nyhetene sendte Norwegian-aksjen opp over 20 prosent da Oslo Børs åpnet handelen tirsdag. Etter kort tid stabiliserte aksjen seg med en oppgang på rundt 15 prosent.

Norwegian har søkt konkursbeskyttelse hos Asker og Bærum tingrett, men en avtale domstolene imellom sørger for at den overføres til Oslo byfogdembete. Det skjer fordi «fordi Oslo byfogdembete har landets største fagkompetanse på området», ifølge en melding fra domstolen.

Håvard Wiker i advokatfirmaet Ro Sommernes oppnevnes som rekonstruktør, ifølge meldingen.

Hvis byfogden innvilger konkursbeskyttelsen vil Norwegian sikre de viktigste selskapene i konsernet mot konkurs. Dermed vil selskapet gi seg selv arbeidsro i noen måneder fremover til å få på plass en ny redningspakke.

Beskyttelsen vil da inkludere:

  • Morselskapet i Norge – Norwegian Air Shuttle (NAS)
  • Det irske flyselskapet Norwegian Air International (NAI)
  • Arctic Aviation Assets (AAA) som sitter på alle de eide og leasede flyene i Norwegians flåte
  • Tre andre datterselskap i Irland

– Nå skal vi bruke tiden godt, og jobbe mot målet vårt om å redusere selskapets gjeld, redusere antall fly i flåten, og igjen bli et attraktivt selskap for investorer. Vi skal være klare til å møte konkurransen om kundene etter coronapandemien, sier Jacob Schram videre.

Prosessene vil ikke ha noen innvirkning på løpende virksomhet, og selskapet vil fortsette å fly som planlagt. Bonusprogrammet Reward vil også fortsette å driftes som normalt, opplyses det.

Både obligasjoner og aksjer vil handles som normalt på Oslo Børs.

Les på E24+

Les også: (+) Det lukter konkursløsning også for norske Norwegian

Les også

Dette skjedde mandag: Norwegian sikrer irsk konkursbeskyttelse

Var varslet

Da Norwegian i forrige uke kalte inn til ekstraordinær generalforsamling og presenterte hovedlinjene i selskapets nye og andre redningspakke i år, kom det også frem at en norsk konkursbeskyttelse var aktuelt.

I tillegg til å forsøke å få til en ny reduksjon i gjelden, kutte antall fly i flåten og ta andre restruktureringsgrep, ønsker Norwegian å hente inntil fire milliarder i frisk kapital.

Under høringen i den irske domstolen mandag omtalte en av Norwegians irske advokater, Brian Kennedy, hvordan flyselskapets norske advokaters vurderte behovet å også kjøre en norsk prosess:

– Selv om de store kreditorene vil følge examinerprosessen, truer noen mindre lokale kreditorer med å ta rettslige grep mot selskapet, sa Kennedy under høringen.

Han forklarte også at en britisk domstol med «overveiende sannsynlighet» vil følge beslutningen om konkursbeskyttelse fra den irske domstolen. Dette baserte Kennedy på en uttalelse fra Daniel Bayfield som har blitt engasjert for å vurdere dette spørsmålet.

Dommer Quinn spurte også om det var andre jurisdiksjoner utover Norge og Storbritannia som kan påvirke prosessen når det kommer til anerkjennelse av den irske varianten av konkursbeskyttelse.

– Det kan være behov for å gjøre noe under Chapter 15 i USA, men det bør ikke være en utfordring. Hvis det oppstår noe vil det bli håndtert, men vi ser det ikke som en utfordring nå, svarte Kennedy.

Les også

Parkerte Norwegian-fly er på flyttefot: – Vi jobber med en plan

REKONSTRUKSJONSFORHANDLINGER: Norwegian søker tirsdag om rekonstruksjonsforhandlinger i Norge.

Carina Johansen / NTB

Hasteinnført lov

Den konkursbeskyttelsen Norwegian nå har søkt om i Asker og Bærum tingrett faller inn under en relativt fersk og midlertidig lov – loven om rekonstruksjon.

Den ble hasteinnført av Stortinget i våres, etter forslag fra regjeringen. En slik lov har lenge vært til vurdering i Norge, men da coronapandemien slo til ble det fart i saken.

Loven ble kort sagt vedtatt fordi man ville unngå at flere bedrifter enn nødvendig skulle gå konkurs under pandemien.

Tanken er at man skal kunne komme tidligere i gang med forhandlinger med kreditorene. Målet er å komme frem til en frivillig eller tvungen løsning slik at man kan unngå konkurs, hvis bedriften egentlig har livets rett.

Loven gjør det enklere å få til en gjeldsordning enn den frivillige gjeldsordningen man har kunnet gjennomføre i Norge tidligere.

Les også

Bakgrunn (april 2020): Tviler på at hastelov vil hjelpe Norwegian: – Ikke veldig tilpasset vår situasjon

I oktober gikk statssekretær Thor Kleppen Sættem ut i E24 og varslet at regjeringen vil gjøre loven permanent. Den midlertidige loven går ut 1. januar 2022 og regjeringen ber nå om innspill til hvordan den permanente loven skal se ut.

I starten var Norwegian selv skeptisk til om den norske loven kunne være til nytte for selskapet. Ekspertene var delt.

En av innvendingene var at man mente at den norske loven kun ville beskytte og løse problemene for den norske delen, av Norwegian eller andre konsern med virksomhet i flere land.

NHH-professor Karin Thorburn pekte på at Norwegian har datterselskaper i Irland og andre land, som ikke ville bli omfattet av den norske rekonstruksjonsordningen.

Nå som en irsk domstol mandag innvilget konkursbeskyttelse for Norwegians irske datterselskaper og morselskapet, vil den norske konkursbeskyttelsen sikre flyselskapet fullt ut mot konkursbegjæringer i Norge.

Les også

Les mer om lovprosessen: Overraskende få konkurser – Regjeringen ber om råd til nye regler

Norwegian søker om rekonstruksjonsprosess i Norge
Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Aksjelive
  2. Norwegian
  3. Jacob Schram
  4. Konkursbeskyttelse
  5. Flyselskaper
  6. Coronaviruset
  7. Fly

Flere artikler