Tre av fire pakkereisearrangører er i rute med tilbakebetalinger

Etter at Forbrukertilsynet sendte brev til fire pakkereisearrangører om tilbakebetalinger for avbestilte eller avlyste pakkereiser, er nå tre av dem i rute.

Etter at Forbrukertilsynet sendte brev til fire pakkereisearrangører om tilbakebetalinger for avbestilte eller avlyste pakkereiser, er nå tre av dem i rute.
  • NTB
Publisert: Publisert:

Pandemien førte til at mange pakkereiser ble avbestilt eller avlyst, og mange av tilbakebetalingene ble utsatt.

Forbrukertilsynet ba derfor Apollo, Ving, TUI og Hurtigruten om status på tilbakebetalingene i et brev tidligere i høst.

Apollo og Ving svarte at de var i rute med tilbakebetalingene, og sakene med dem ble dermed avsluttet. Hurtigruten og TUI fikk derimot et nytt brev, da de opplyste at de enda ikke var i rute.

Begge selskap ble bedt om å si noe om hvorvidt de ville kompensere de reisende for de forsinkede tilbakebetalingene med forsinkelsesrenter.

Hurtigruten opplyste at de ville være i rute med tilbakebetalingene i starten av oktober, noe de bekrefter at de nå er. Selskapet sier også at de gir forsinkelsesrenter til de forbrukerne som ba om, og hadde rett til det.

– Forbrukerne må kunne regne med å få tilbake pengene de har krav på innen fristene loven setter. Det er bra at arrangørene som har slitt med å betale tilbake, kompenserer forbrukerne i form av forsinkelsesrenter, sier tilsynets fungerende direktør Bente Øverli.

TUI kunne derimot ikke si noe om når tilbakebetalingene ville være i rute.

– Vi er i dialog med TUI for å finne en løsning på hvordan de kan få betalt tilbake forbrukerne som venter på pengene sine, sier Øverli.

Les også:

Les også

Ving jobber fremdeles med kutt

Les også

Politiet om Hurtigruten: – Foretaket har fortsatt status som mistenkt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Reiseliv
  3. Coronaviruset
  4. Hurtigruten
  5. Ving
  6. Apollo
  7. Tui

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet om pakkereiselover: – Folk føler seg snytt

  2. Kunder føler seg maktesløse i møtet med reisebyråer på nett. Nå skal det ryddes opp.

  3. Nå er utsatte pakkereiser for nesten to milliarder avlyst

  4. Betalt innhold

    Venter du på refusjon fra et reisebyrå? Nå er det endelig slått fast hvem som har ansvaret.

  5. Forbrukertilsynet truer Sats med millionbot - treningskjeden lover handling